Youth and Participation: the student council as educational space

Authors

  • Francisco André Silva Martins Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG - Brasil
  • Juarez Tarcísio Dayrell Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG - Brasil

Keywords:

Youth. Participation. Student Council.

Abstract

The present study aims to analyze the participation of young people in school life through the student council of a public high school at night, trying to understand the possible meanings and learning resulting from this type of participation for the students involved. The main methodological tools were the participant observation and the development of semi-structured interviews. The analysis of the data showed, among other things, that the guild is an important area of socialization for the young students,
with emphasis on learning of collective experience in dealing with
the conflicts and in the exercise of choices, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco André Silva Martins, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG - Brasil

É graduado em História (Licenciatura Plena),
Especialização (Pós-Graduação Lato Sensu) História e Cultura de Minas Gerais, Curso de Aperfeiçoamento em História da África, Mestrado em Educação e Doutorado em andamento em Educação. Membro do Observatório da Juventude - Faculdade de Educação – UFMG, em Belo Horizonte, no estado de Minas Gerais.

Juarez Tarcísio Dayrell, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG - Brasil

É doutor em Educação. Professor Adjunto da Faculdade
de Educação na UFMG, Coordenador do Observatório da Juventude em Belo Horizonte, no estado de Minas Gerais.

Published

2013-12-18

How to Cite

Martins, F. A. S., & Dayrell, J. T. (2013). Youth and Participation: the student council as educational space. Educação & Realidade [Education & Reality], 38(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/28328

Issue

Section

Articles