Teachers’ variable payment: control, guilt and subjectivation.

Authors

  • Simone Torres Evangelista Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Educação
  • Igor Vinicius Lima Valentim Universidade Federal Fluminense Departamento de Administração Teoria e Prática - Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisa

Keywords:

Subjectivation. Control. Guilt. Variable Payment. Teachers’ Work.

Abstract

Each day it becomes more difficult to distinguish between public and private administration. Capitalist values are naturalized to all spheres of human life. Models and policies of the management of companies focused on profit have been progressively more imported to Brazilian public administration, mainly after 1995, with the management reform of the State. Several municipalities and states already use variable payment systems based on performance to manage teachers. To what extent variable payment by performance, applied to teachers, may build new subjectivities, functioning as an instrument of control and guilt of these teachers? This is the question that guides this paper.

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Author Biographies

Simone Torres Evangelista, Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Educação

É professora da Prefeitura Municipal do Rio de Janeiro. Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Bolsista do CNPq.

Igor Vinicius Lima Valentim, Universidade Federal Fluminense Departamento de Administração Teoria e Prática - Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisa

Leciona no Departamento de Administração da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Publicou Uma cartografia com a Economia Solidária: vivências em Portugal e Açores (Compassos Coletivos, 2013) e Residência Solidária UFRGS: vivência de universitários com o desenvolvimento de uma tecnologia social (Ed. da UFRGS, 2006). É membro do Centro de Investigação em Sociologia Econômica e das Organizações (SOCIUS).

Published

2013-09-06

How to Cite

Evangelista, S. T., & Valentim, I. V. L. (2013). Teachers’ variable payment: control, guilt and subjectivation. Educação & Realidade [Education & Reality], 38(3). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/27265

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