Education and New Conceptions of Reality, Interaction and Knowledge.

Authors

  • Francisco Adaécio Dias Lopes Escola Estadual Profa Calpúrnia Caldas de Amorim Secretaria de Educação e Cultura do RN
  • Luiz Carlos Jafelice Departamento de Física Teórica e Experimental Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Keywords:

Reality. Interaction. Post-Modernity. Revisionist Education

Abstract

In this paper we analyse the ideas which thinkers like Nietzsche, Heidegger and Foucault, among others, put forward concerning the supposed epistemological superiority of the modernity, as a consequence of the usual understanding that modern explanatory models would maintain a privileged connection with reality, taken as absolute. We consider that the understandings proposed by those thinkers change the conceptions of interaction and knowledge, and therefore that they should be taken into account in a revisionist conception of education. In this sense, we analyse and develop counter-arguments to the basic criticisms against the postmodernity– as the current scene has been called – and briefly point out methodological approaches for an educational practice for this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Adaécio Dias Lopes, Escola Estadual Profa Calpúrnia Caldas de Amorim Secretaria de Educação e Cultura do RN

É mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (UFRN). Professor de Física do ensino médio concursado para a rede pública estadual no Rio Grande do Norte (RN). Doutorando em Educação junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN.

Luiz Carlos Jafelice, Departamento de Física Teórica e Experimental Universidade Federal do Rio Grande do Norte

É doutor em Astrofísica pelo IAG/USP. Pós-doutorado no Instituto de Astronomia (Cambridge, Inglaterra). Professor associado do Departamento de Física da UFRN. Cofundador e coeditor da Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia. Ex-coordenador do Grupo de Pesquisa “Ensino de Física e de Astronomia”. Membro da Divisão C (Educação, História e Patrimônio) da União Astronômica Internacional.

Published

2013-09-06

How to Cite

Lopes, F. A. D., & Jafelice, L. C. (2013). Education and New Conceptions of Reality, Interaction and Knowledge. Educação & Realidade [Education & Reality], 38(3). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/24863

Issue

Section

Filosofar a Educação