Literacy and Alphabetization: understandings and educational implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2175-6236136007vs01

Keywords:

Alphabetization, Literacy, Systematic Review, Teaching

Abstract

This article presents a Systematic Literature Review aiming to reflect on the concepts and understandings of alphabetization and literacy. The research involved consulting two databases: the Periodicals Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel and the Scientific Electronic Library Online, with inclusion criteria ensuring clarity in presenting the concepts and understandings found in the analyzed articles. The results highlight the need for a deeper reflection on teacher education processes to promote a more consistent understanding of literacy and alphabetization concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane de Jesus Araujo , Universidade Estadual de Goiás (UEG), Luziânia/GO – Brasil

Eliane de Jesus Araujo é Mestranda em Gestão, Educação e Tecnologia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) – UnU de Luziânia. Integrante do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação, Gestão e Cultura Regional/GEGC da UEG de Luziânia- GO. É Licenciada em Pedagogia (UEG). Professora na Escola Municipal Rural Cora Coralina - Novo Gama - GO.

JORGE, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Luziânia/GO – Brasil

Jorge Manoel Adão é Pós-Doutor em Estudos Culturais (UFRJ), Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRS)BR e Licenciado e Bacharel em Filosofia pela (PUC-RS). Professor na Universidade Estadual de Goiás (UEG) – UnU de Luziânia. Fundador do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação, Gestão e Cultura Regional/GEGC da UEG de Luziânia-GO.

João Gabriel Modesto, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Luziânia/GO – Brasil

João Gabriel Modesto é Doutor e Mestre em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações pela Universidade de Brasília (UNB), Graduado em Psicologia (UFB). Professor DES IV (Adjunto) na Universidade Estadual de Goiás (UEG) e Professor Titular no Centro Universitário de Brasília (FACES).

 

Published

2024-11-13

How to Cite

Araujo , E. de J., JORGE, & Modesto, J. G. (2024). Literacy and Alphabetization: understandings and educational implications. Educação & Realidade [Education & Reality], 49. https://doi.org/10.1590/2175-6236136007vs01

Issue

Section

Articles