Successful Strategies of Primary School Students in Proportional Problems

Authors

Keywords:

Simple Proportion, Multiplicative Conceptual Field, Problem Solving.

Abstract

The article investigates the successful strategies mobilized by students in the literacy cycle when solving problems of simple proportion. 483 students from the 1st to the 3rd grade of Brazilian Elementary Education, were asked to solve six problems of proportion, and the responses of 182 students who had successful strategies were analyzed. When comparing school grades, there is an increase in hits from year to year, in the class of situations one-to-many, which cannot be said about the class for many, which remained stagnant. From the results obtained, it is possible that the multiplicative structure is being little discussed in the first three grades of elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Maria Pinto Magina, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus/BA

Sandra Maria Pinto Magina é bacharel em Psicologia, Doutora em Educação Matemática pela Universidade de Londres, Pós-doutora pela universidade de Lisboa. Professora do Departamento de Ciências Exatas e Tecnologia, e membro dos colegiados dos Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática e em em Educação da UESC/BA.

Sintria Labres Lautert, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife/PE

Sintria Labres Lautert é doutora em Psicologia Cognitiva (UFPE), Pós-doc Poincaré Institute for Mathematics Education, Tufts University, Massachusetts, USA. Profa. Associada III do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicologia Cognitiva UFPE. 

Ernani Martins dos Santos, Universidade de Pernambuco (UPE), Recife/PE

Ernani Martins dos Santos é doutor em Psicologia Cognitiva (UFPE); Professor Adjunto e Pró-Reitor de Graduação da Universidade de Pernambuco (UPE), atuando como Docente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares. 

Published

2021-01-26

How to Cite

Magina, S. M. P., Lautert, S. L., & Santos, E. M. dos. (2021). Successful Strategies of Primary School Students in Proportional Problems. Educação & Realidade [Education & Reality], 45(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/96023

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)