Donald Trump, twitter and the 2016 presidential elections in USA

Authors

  • Andressa Gabrielly de Lacerda Mendes Mestranda em Relações Internacionais pelo Programa de Pós-graduação em Relações Internacionais na Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
  • Filipe Almeida do Prado Mendonça Doutor em Ciência Política pela Universidade de Campinas (UNICAMP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais da Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-5269.96258

Keywords:

Media, Donald Trump, Twitter, Agenda Building, Elections.

Abstract

In the XXI century, the media has been developed beyond the traditional means of communication – television and radio –, changing the way the public opinion is politically understood and mobilized. This reality brought unprecedented challenges to the contemporary democracies. In this context, this article aims to map how Donald Trump has used social media to communicate directly with his voters. The question that guides the research is: Donald Trump’s Twitter was an instrument on the creation of the media agenda during the presidential elections of the United States of 2016? The main hypothesis is that Trump’s Twitter assisted in the agenda building, including the traditional media, during the electoral run. To do so, we aim to map Trump’s Twitter and its relationship with the American television networks. We understand that this element is crucial to the comprehension of Trump’s victory in the electoral run of 2016

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Author Biographies

Andressa Gabrielly de Lacerda Mendes, Mestranda em Relações Internacionais pelo Programa de Pós-graduação em Relações Internacionais na Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Estudante de mestrado no Programa de Pós-graduação em Relações Internacionais da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Graduada em Relações Internacionais pela UFU. Foi bolsista CAPES/Brasil pelo Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia para Estudos sobre os Estados Unidos (INCT-Ineu) entre junho e novembro de 2019.

Filipe Almeida do Prado Mendonça, Doutor em Ciência Política pela Universidade de Campinas (UNICAMP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais da Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Doutor em Ciência Política pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Uberlândia (IERI/UFU) e do Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais da UFU. É pesquisador do Centro de Estudos de Cultura Contemporânea (CEDEC) e do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia para Estudos sobre os Estados Unidos (INCT-Ineu).

Published

2020-04-28

How to Cite

Mendes, A. G. de L., & Mendonça, F. A. do P. (2020). Donald Trump, twitter and the 2016 presidential elections in USA. Revista Debates, 14(1), 84–109. https://doi.org/10.22456/1982-5269.96258

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