A imprensa pedagógica e educação no Pará em dias de República: a revista A Escola e a Revista do Ensino como instituições de formação (1900-1912)
Keywords:
Imprensa Pedagógica, Educação Primária, Estado Republicano, Instituições de FormaçãoAbstract
Resumo
Este artigo analisa como a Revista A Escola e a Revista do Ensino figuraram no cenário cultural e político da educação primária como instituições formadoras de professores no Pará, de 1900 a 1912. Tem como fontes a revista A Escola, com edições de 1900 a 1904 e a Revista do Ensino de 1911 a 1912. Esses impressos estavam sob a tutela do Estado republicano e se tornaram espaços de formação de professores primários. Suas páginas, divulgavam orientações para as práticas pedagógicas dos professores e afirmaram protagonismo dos impressos A Escola e Revista do Ensino como mecanismos institucionais e culturais, essenciais para educar, instruir, civilizar, ordenar e moralizar a criança republicana.
Palavras-chave: Imprensa Pedagógica, Educação Primária, Estado Republicano, Instituições de Formação
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.