Educação, memória e identidade: dimensões imateriais da cultura material escolar - Education, memory and identity: immaterial aspects of school material culture

Authors

  • Claudia Alves UFF

Abstract

Resumo

A emergência da noção de cultura material escolar na  historiografia da   educação  recentemente,  ao   mesmo   tempo   em   descortina horizontes para novas questões e  interpretações, impõe desafios que se ligam à própria  construção conceitual e sua apropriação. Neste texto, partimos de uma situação vivenciada em pesquisa para discutir as dimensões imateriais que se relacionam à memória e à construção de identidades, percebidas como aspectos que podem e devem ser incorporados pelo  historiador no tratamento e problematização das fontes  quando pensadas como parte do acervo da cultura  material escolar brasileira.

Palavras-chave: cultura material escolar; memória;  identidade; pesquisa.

 

EDUCATION, MEMORY AND IDENTITY: IMMATERIAL ASPECTS  OF SCHOOL MATERIAL CULTURE

Abstract

The   recent  onset  of  school  material  culture  in  the   education historiography   offers   challenges  connected    to    the   conceptual construction and appropriation of  the  term itself and, at the same time, asks new  questions and proposes new interpretations. Within this   context  and  from  a  new  situation  in  research,   immaterial dimensions  related  to   memory  and   identity   construction   are discussed and perceived as aspects that may and shall be incorporated by historians when dealing with the problem of sources as part of the material culture of Brazilian schools.

Keywords: school material culture; memory; identity; research.

 

EDUCACIÓN, MEMORIA E IDENTIDAD: DIMENSIONES INMATERIALES DE LA CULTURA MATERIAL ESCOLAR

Resumen

La  noción  de  cultura  material  escolar en  la  historiografía de la educación es reciente. Al mismo tiempo en que se abren horizontes para  las  nuevas   cuestiones  e  interpretaciones,  se  plantean  retos relacionados a su propia construcción conceptual y  apropiación. En este trabajo partimos de una situación vivida en la investigación para analizar las dimensiones inmateriales relacionadas a la memoria y a la construcción de identidades, entendidas como aspectos que pueden y deben  ser  incorporados  por  el  historiador  en  el   tratamiento   y problematización de las fuentes que se  consideran como parte de la cultura material escolar brasileña.

Palabras-clave: cultura material escolar; memoria; identidad; investigación.

 

ÉDUCATION, MÉMOIRE ET IDENTITÉ: DES DIMENSIONS  IMMATÉRIELLES DE LA CULTURE MATÉRIELLE SCOLAIRE

Résumé

La  notion  de culture  matérielle scolaire dans  l'historiographie de l'éducation est récente. Elle ouvre  des  horizons pour de nouvelles questions et interprétations en même temps qu’elle pose des défis qui se lient à sa propre construction conceptuelle et appropriation. Dans cet article nous partons d'une situation vécue dans la recherche afin de  discuter  des  dimensions  immatérielles  qui  se  rapportent  à  la mémoire et à la construction des identités, vues comme  des aspects qui  peuvent  et  doivent  être  incorporées   par  l'historien  dans  le traitement  et l'interrogation des  sources considérées comme faisant partie de notre acquis de la culture matérielle scolaire brésilienne.

Mots-clé: culture matérielle scolaire; mémoire; identité; recherche.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Alves, UFF

Claudia   Alves  é  Doutora   em  História   Social  pela  USP. Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal   Fluminense

Published

2012-05-23

How to Cite

Alves, C. (2012). Educação, memória e identidade: dimensões imateriais da cultura material escolar - Education, memory and identity: immaterial aspects of school material culture. History of Education Journal, 14(30), 101–125. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/28914

Issue

Section

Artigo / Article / Artículo