Filas, vaias, assuadas e desacato: a indisciplina discente no ensino secundário alagoano (1856-1886)
Keywords:
indisciplina, ensino secundário, cultura juvenil.Abstract
Analisa a indisciplina discente no ensino secundário nas Alagoas no século XIX e as práticas e táticas lidas como disputas travadas no âmbito escolar e para além deste. Consideram-se os rebatimentos provocados pela atuação dos sujeitos, discentes do ensino secundário, enunciados por autoridades ou membros da sociedade que foram divulgados como notícias na imprensa local. Tomando como fontes os periódicos locais como O Lyceista Alagoano, Diário das Alagoas e O Orbe, além de outros documentos acondicionados no Arquivo Público de Alagoas, o texto evidencia tensas relações de poder permeadas por conflitos num ambiente que visava vínculos de dominação, controle e disciplina. O modelo educativo marcou as personalidades dos sujeitos no controle de suas pulsões a partir da incorporação de um padrão de comportamento produzido no constante movimento das relações sociais. Conclui-se que os estudantes assumiram posicionamentos críticos, por vezes, subversivos, vistos como indisciplina, sobretudo quando questionavam as autoridades educacionais resultando em tensões e conflitos que se tornaram públicos na Província das Alagoas.
Palavras-chave: indisciplina, ensino secundário, cultura juvenil.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.