"History is question class": problematizing history teaching
DOI:
https://doi.org/10.22456/1983-201X.111442Keywords:
Ensino de História, problematização, sujeitoAbstract
Although Michel Foucault is widely used in the field of education, his conceptual tools are little explored in history teaching. It is this finding that motivated our purpose in working with the concept of problematization in its challenges and potential. For this, we will bring to discussion the investment of the internship discipline in the training of professors of a federal public university, taking as a provocation for analysis the writing of the final reports and the problematization definitions. Our argument is that the problematization in history teaching refers to the process of constituting subjects, both teachers and students, which involves questioning the ways of thinking, being for and in the world
Downloads
References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: história, geografia/ Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.
http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro051.pdf
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - BNCC versão final, 2017.
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos Avançados, Rio de Janeiro, v. 5, n.11, 1991. p. 173-191.
CITRON, Suzanne. Ensinar História Hoje: a memória perdida e reencontrada. Lisboa: Livros Horizonte, 1990.
DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma Trajetória Filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 1995.
FONSECA, Thais Nívia de Lima e. História & Ensino de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
FONSECA, Selva Guimarães. História local e fontes orais: uma reflexão sobre saberes e práticas de ensino de História. História Oral, v. 9, n. 1, p. 125-141, jan.-jun. 2006.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.
______. Poder e saber. In: _________. Estratégia, Poder-Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003. p.223-240.
______. Polêmica, Política e Problematizações. In: FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. p. 225-233.
______. “Eu sou um pirotécnico”: sobre o método e a trajetória de Michel Foucault. In: POL-DROIT, Roger. Foucault Michel Entrevistas. São Paulo: Graal, 2006a.
_________. Conversa com Michel Foucault. In: _________. Repensar a política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. p. 289-347.
JENKINS, Keith. A História repensada. São Paulo: Contexto, 2011.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.
MARSHALL, James D. Michel Foucault: pesquisa educacional como problematização. In: PETERS, Michael A. & BESLEY, Tina (orgs). Por que Foucault?: novas diretrizes para a pesquisa educacional. Porto Alegre: Artmed, 2008. p.25-39.
PEREIRA, Júnia Sales; MIRANDA, Sonia Regina. Laicização e Intolerância Religiosa: desafios para a História Ensinada. Revista Educação & Realidade, vol. 42, n. 1, Porto Alegre: UFRGS, 2017.
SILVA. Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
VEIGA NETO, Alfredo. Foucault & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
ZAMBONI, Ernesta. O ensino de história e a construção da identidade. São Paulo: SEE/Cenp, 1993.