Photography as a visual note for printmaking
DOI :
https://doi.org/10.22456/2179-8001.80783Mots-clés :
Photography. Printmaking. Contemporary Art.Résumé
Since the emergence of photography in the 19th century, technical image is known to have provided compositional reasons for printmakers’ creation processes. This article addresses relations between photography and printmaking in the works of certain contemporary artists. The photograph as a record of a light snapshot, spatial landscape structures, body memories, among others is found in the works of artists such as Alex Flemming, Claudio Mubarac, Lurdi Blauth, Marco Buti, Maristela Salvatori, Miriam Tolpolar, and Regina Silveira. The study seeks to show how photography-based prints may or may not retain evidence of photographic codes.Téléchargements
Références
Books:
COKE, Van Deren. The Painter and the Photographer: from Delacroix to Warhol. New Mexico: University of New Mexico Press, 1975.
MARTINS, Alberto (Ed.). Gravuras e Fotografias de Marco Buti. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
MORAES, Angélica de (Ed.); Regina Silveira. Cartografias da Sombra. São Paulo, EDUSP, 1995.
SCHARF, Aaron. Arte y Fotografía. Madrid: Alianza Editorial, 2001.
Interviews:
Marco Buti, interview to the author, April 4, 2011, Porto Alegre.
Marco Buti, interview to the author, February 13, 2011, São Paulo.
Maristela Salvatori, interview to the author, May 24, 2011, Porto Alegre.
Miriam Tolpolar, interview to the author, January 2003, Porto Alegre.
Miriam Tolpolar, interview to the author, August 5, 2011, Porto Alegre.
Claudio Mubarac, lecture Cadernos de precisões: objetos frágeis (ideias de fabricação). Porto Alegre: Rio Grande do Sul Memorial, August 18, 2012.
Fichiers supplémentaires
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, como publicar em repositório institucional, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista, quando for o caso.
Os artigos são de acesso aberto e uso gratuito, com atribuições próprias em atividades educacionais, de pesquisa e não comerciais.