Textos curatoriais na virada 1960/1970: meio-ambiente informacional
DOI :
https://doi.org/10.22456/2179-8001.103355Mots-clés :
Informação. Cibernética. Texto curatorial. Prática conceitual.Résumé
Em meio a pandemia de 2020, a experiência expositiva mediada por computadores em rede atingiu um curioso pico de relação com teorias e sistemas de informação, sendo sadio o gesto reflexivo de observar aspectos precedentes das relações entre arte e pensamento gestado em ambiente informacional. O desdobramento de novas teorias e tecnologias sobre informação durante e após a Segunda Guerra Mundial foi um gatilho do que culminou com o estabelecimento e desenvolvimento da cibernética, das linguagens de programação e dos primeiros experimentos com redes de computadores. O artigo discute textos curatoriais de exposições que envolvem práticas conceituais com tecnologias de informação na virada de década 1960/1970.
Abstract
The exhibitional experience mediated by network computers hit, amid the COVID-19 pandemics, a singular peak. It is healthy the reflexive gesture of observing preceding aspects of relations between art and thinking gestated in Information and Communication Technologies environments. The unfoldment of new theories and technologies about information during and after the Second World War was a trigger to what culminated in the establishment and development of cybernetics, programming languages and the first experiments with computer networks. The appearance of conceptual practices in arts is intrinsically tied to the modes of relating with information and its circulation. The article here, therefore, turns to situate and discuss curatorial texts of exhibitions relating conceptual practices with information technologies along the 1960/1970’s turn.
Téléchargements
Références
ADCOCK, Craig. Conventionalism in Henri Poincaré and Marcel Duchamp. Art Journal, v. 44, n. 3, p. 249-258, 1984.
ALLAN, Ken et al. Understanding information. Conceptual Art: Theory, Myth, and Practice, p. 144-168, 2004.
BURNHAM, Jack. Notes on art and information processing. Software-Information Technology: Its New Meaning for Art, p. 10-15, 1970.
BURNHAM, Jack. Art and Technology: The Panacea That Failed. The Myths of Information: Technology and Postindustrial Culture. K. Woodward. Wisconsin. 1980.
BRITO, Ronaldo. Vértice e Ruptura. In: AMARAL, Aracy A. Projeto construtivo brasileiro na arte (1950-1962). pp. 303-310. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1977.
GERE, Charlie. Digital culture. Reaktion Books, 2009
JUDOVITZ, Dalia; DUCHAMP, Marcel. Drawing on art: Duchamp and company. U of Minnesota Press, 2010.
LIPPARD, Lucy R. (Ed.). Six years: the dematerialization of the art object from 1966 to 1972. Univ of California Press, 1997.
LEWITT, Sol. Paragraphs on conceptual art. Artforum, v. 5, n. 10, p. 79-83, 1967.
KYNASTON, Mcshine. Information. New York: MoMA, 1970.
MCCARTHY, Jeremiah William. The Artist and the" Information" Machine: Conceptualism, Technology, and Design in 1970. 2016.
MCLUHAN, Marshall. Foreword. in: PORTER, Arthur. Cybernetics simplified. London: English Univ. Press. 1969.
PARIKKA, Jussi. Insect media: An archaeology of animals and technology. U of Minnesota Press, 2010.
REICHARDT, Jasia (Ed.). Cybernetic serendipity: the computer and the arts. Praeger, 1969.
SHANKEN, Edward A. Art in the information age: Technology and conceptual art. Leonardo, v. 35, n. 4, p. 433-438, 2002.
TERRANOVA, Tiziana. Network Culture: Cultural Politics for the Information Age. Pluto Press, 2004.
USSELMANN, Rainer. The dilemma of media art: Cybernetic serendipity at the ICA London. Leonardo, v. 36, n. 5, p. 389-396, 2003
WIENER, Norbert. Cybernetics or Control and Communication in the Animal and the Machine. MIT press, 2019.
Fichiers supplémentaires
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, como publicar em repositório institucional, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista, quando for o caso.
Os artigos são de acesso aberto e uso gratuito, com atribuições próprias em atividades educacionais, de pesquisa e não comerciais.