In the dark energy: about art and internet in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22456/2179-8001.136297Keywords:
Sistema de arte, Web arte, Net arte, Arte digital, InternetAbstract
We present a review of Maria Amélia Bulhões’ book on art and the internet in Brazil, essential for understanding artistic phenomena associated with the internet in the country. The author begins from her research about the art system taking
into account the impact of the digital experience, while interested in its expansion with the presence of the internet. Appropriating the term “dark energy” to name the internet in relation to the force that moves this expansion, it seeks to present, with unprecedented considerations, the state of the art of using the internet on a large scale in the production of other artistic possibilities, modifying the artistic system.
Downloads
References
BEIGUELMAN, Giselle. “Arte pós-virtual: criação e agenciamento no tempo da Internet das Coisas e da próxima natureza”. Seminários
Internacionais Vale, Cyber-arte-cultura: a trama das redes. vol. 7, p. 147-171, 2013.
BREA, José Luis. Las tres eras de la imagem: imagen-materia, film, e-image. Madrid: Akal, 2010.
BULHÕES, Maria Amélia. Desafios: arte e internet no Brasil. Porto Alegre: Editora Zouk, 2022.
FRANCESCHET, Massimo et al. Crypto Art: A Decentralized View. Leonardo, vol. 54, n. 4, p. 402-405, 2021.
LOWRY, Sean. “Curating with the Internet”, In: BUCKLEY, Brad and CONOMOS, John (org.). A Companion to Curation. West Sussex, UK: John Wiley & Sons, 2020.
QUARANTA, Domenico. Beyond New Media Art. Brescia: LINK Editions, 2013.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Ana Avelar, Igor Walter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, como publicar em repositório institucional, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista, quando for o caso.
Os artigos são de acesso aberto e uso gratuito, com atribuições próprias em atividades educacionais, de pesquisa e não comerciais.