A map the size of the world: musings about the artworld and its descriptions and mappings from systemic studies
DOI:
https://doi.org/10.22456/2179-8001.136296Keywords:
Artes Visuais, Rio Grande do Sul, Sistema da Arte, Mapeamento, Políticas PúblicasAbstract
The paper presents a reflection on the artworld theme and its mapping and study processes to discuss the relevance of descriptive researches for the visual arts, especially those focused on the instruction of public cultural policies guided by data, evidence and collaborative construction parameters. A philosophical discussion about the concepts of map, world, art and artworld is outlined and some background on the systemic studies of art is presented. At the end, results of a mapping survey conducted in 2021 are presented, discussed and analyzed. This is, for the most part, a literature review paper.
Downloads
References
BASBAUM, Ricardo. Manual do artista-etc. Rio de Janeiro: Editora Beco do Azougue, 2013.
BARBRY, Cecilia. Qu’est-ce que lu courant ‘evidence-based’ dans les politiques publiques? La 27e Région – Un laboratoire pour transformer les politiques publiques. Paris, 11 oct. 2016. Disponível em: https://www.la27eregion.fr/quest-ce-que-le-courant-evidence-based-dans-les-politiques-publiques-12/. Acesso em: 30/07/2023.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacres et Simulations. Paris: Galilée, 1981.
BRASIL. Atlas Socioeconomico do Rio Grande do Sul. 2023. Disponível em: https://atlassocioeconomico.rs.gov.br/regioes-funcionais-de-
planejamento. Acesso em: 20/10/2022.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei 14.310, de 30 de setembro de 2013. Institui o Sistema Estadual de Cultura do Estado do Rio Grande do Sul. Diário Oficial do Estado, no 189, de 1o de outubro de 2013. Disponível em: https://leisestaduais.com.br/rs/lei-ordinaria-n-14310-2013-rio-grande-do-sul-institui-o-sistema- estadual-de-cultura-do-estado-do-rio-grande-do-sul. Acesso em: 14/10/2022.
BECKER, Howard. Art Worlds. Berkeley e Los Angeles: University of California Press, 1982.
BORGES, Jorge Luis. O fazedor. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.
BOURDIEU, Pierre. As regras da arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
BULHÕES, M. A. Lacunas como ponto de partida. In: BULHÕES, M. A.(Org.). Artes plásticas no Rio Grande do Sul: pesquisas recentes. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1995.
BULHÕES, Maria Amélia. Uma escrita sistêmica da arte contemporânea. Anais do XXXIX Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte.
Pelotas, 2019. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2019/anais/pdfs/Maria%20Amelia%20Bulhoes.pdf. Acesso em: 04/06/2023.
CARROLL, Noël. Beyond Aesthetics: Philosophical Essays. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
COLEGIADO SETORIAL DE ARTES VISUAIS DO RS (CSAVRS). Relatório do Mapeamento das artes visuais do RS. 2021.Disponível em: https://
drive.google.com/file/d/16ZTCywrrFW9eetkPfPOaIhWG5-D06tAD/view. Acesso em: 04/06/2023.
DANTO, Arthur. The Artworld. In The Journal of Philosophy, volume 61, número 19, p. 571 a 584, 1964. Disponível em:
stable/2022937>. Acesso em: 05.11.2020.
DICKIE, George. Defining Art. In American Philosophical Quaterly, volume 6, número 3, p. 253 a 256, julho de 1969. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/20009315>. Acesso em: 12.11.2020
FERREIRA, Glória & COTRIM, Cecilia (Orgs.). Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro, Zahar, 1997.
FETTER, Bruna. Narrativas Conflitantes & Convergentes: as feiras nos ecossistemas contemporâneos da arte. 2016. 377f. Tese de Doutorado (Doutorado em História, Teoria e Crítica de Arte), Programa de Pós- Graduação em Artes Visuais, Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
HEINICH, Nathalie & SHAPIRO, Roberta. When is Artification?. In Contemporary Aesthetics, volume 4, 2012. Disponível em:
digitalcommons.risd.edu/liberalarts_contempaesthetics/vol0/iss4/9/>. Acesso em: 05.11.2020.
LIPPARD, Lucy. Changing: Essays in Art Criticism. Nova Iorque: Dutton Publisher, 1971.
MAUTONE, Guilherme. Intenção & Contexto. Por uma reorientação intencionalista e contextualista da Estética e da Filosofia da Arte no elogio da arte contemporânea. 2021. 323f. Tese de Doutorado (Doutorado em Filosofia), Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
MAUTONE, Guilherme. Indiscernibilidade & desmaterialização: teses contemporâneas sobre a modificação da obra de arte e a emergência do contextualismo. Revista Perspectiva Filosófica, volume 49, número 4, p. 124 - 160, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/perspectivafilosofica/article/view/256180/42479. Acesso em: 04/06/2023.
SHAPIRO, Roberta. Que é artificação?. In Sociedade e Estado. Brasília, volume 22, número 1, p. 135 a 151, abril de 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010269922007000100006&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 05.11.2020.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Philosophische Untersuchungen – Philosophical Investigations. Tradução de G. E. Anscombe, P. Hacker & J. Schulte. Oxford: Basil-Blackwell, 2009.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Guilherme Mautone

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, como publicar em repositório institucional, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista, quando for o caso.
Os artigos são de acesso aberto e uso gratuito, com atribuições próprias em atividades educacionais, de pesquisa e não comerciais.