Arte Digital. Cub@
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-1654.58066Keywords:
colecionismo, mercado internacional de Arte Contemporânea, Arte Digital, Bienal de La Habana.Abstract
Como o colecionismo e a abertura ao mercado internacional de Arte Contemporânea afeta a produção de Arte Digital em Cuba? O artigo tenta situar hoje a Arte Digital em Cuba, sua representatividade na 12a Bienal de La Habana de 2015 e o legado deixado pelos onze Salões de Arte Digital promovidos pelo Centro Cultural Pablo de La Torrente Brau. Palavras-chave: colecionismo; mercado internacional de Arte Contemporânea; Arte Digital; Bienal de La Habana.Downloads
References
AMARANTE, Leonor. A 12a Bienal de Havana deu o que falar. ARTE! Brasileiros # 30. São Paulo. 13/07/2015. [acessado dia 14 de julho de 2015]. http://brasileiros.com.br/2015/07/12a-bienal-de-havana-deu-o-que-falar/
ASSOCIATED PRESS. Havana Biennial: Bargains, Hype, politics and the Malecon. The New York Times. New York. June 20, 2015. [acessado dia 14 de julho de 2015]. http://www.nytimes.com/aponline/2015/06/20/us/ap-cb-cuba-americans-and-biennial-.html
COTTER, Holland. The Havana Biennial Is Running at Full Throttle. Critic´s Notebook. The New York Times. New York. May 29, 2015. [acessado dia 14 de julho de 2015]. http://www.nytimes.com/2015/05/30/arts/design/the-havana-biennial-is-running-at-full-throttle.html?_r=0
COTTER, Holland. Havana’s Vital Biennial Was Trumped by a Stifled Voice. The New York Times. New York. July 1, 2015. [acessado dia 14 de julho de 2015]. http://www.nytimes.com/2015/07/05/arts/design/havanas-vital-biennial-was-trumped-by-a-stifled-voice.html
DOLNIK, Sam. An Artist’s Performance: a Year as a Poor Immigrant. The New York Times. New York. May 18, 2011. [acessado dia 14 de julho de 2015].http://www.nytimes.com/2011/05/19/nyregion/as-art-tania-bruguera-lives-like-a-poor-immigrant.html
GUASQUE, Yara. Perforum Desterro e Perforum São Paulo: ressonâncias. In: HIPERORGANICOS: Concha/Ressonâncias. Simpósio Interancional e Laboratório Aberto de Pesquisa em Arte, Hibridação e Bio-Telemática. Rio de Janeiro, dia 19 a 22 de novembro de 2013 na UFRJ, aguardando publicação.
HIVOS PEOPLE UNLIMITED. Digital Defenders Partnership - Central America. The Hague.[acessado dia 14 de julho de 2015].https://central-america.hivos.org/activity/digital-defenders-partnership
KENNEDY, Randy. Tânia Bruguera, an Artist in Havana, Has a Great New York Week. The New York Times. New York. July 13, 2015. [acessado dia 14 de julho de 2015]. http://www.nytimes.com/2015/07/14/arts/design/tania-bruguera-an-artist-in-havana-has-a-great-new-york-week.html
RELOBA, Xênia. Arte digital: memórias. Colección Majadahonda. La Habana: Centro Cultural Pablo de La Torriente Brau, 2012.
SANDOVAL, Jaime. Cuba registra su primera transacción Bitcoin. Cripto Notícias. Havana. 24 de julho de 2015. [acessado dia 24 de julho de 2015]. http://criptonoticias.com/cuba-registra-su-primera-transaccion-bitcoin/
SANTAELLA, Lucia. Por que as artes e a comunicação estão convergindo? São Paulo: Paulus, 2005.
THE NEW YORK TIMES. Bienal de Cuba testa limites da censura. Folha de São Paulo. São Paulo. 11/07/2015. [acessado dia 14 de julho de 2015]. http://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2015/07/1654391-bienal-de-cuba-testa-limites-da-censura.shtml
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright for papers published in this journal belong to the author, with rights of first publication for the journal. As the papers appears in this publicly accessed journal, the papers are for free use, receiving their credit, in educational and non-commercial uses. The journal will allow the use of the papers published for non-commercial purposes, including the right to send the paper to publicly accessed databases.Accepted 2016-02-28
Published 2018-08-23