In search of a concept for cultural mediation in libraries: conceptual contributions
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245273.120-140Keywords:
Cultural mediation, Cultural mediation - libraries, Librarian - cultural mediator.Abstract
In this study we advance a concept for cultural mediation in libraries drawing on Brazilian and French Information Science. This study took a qualitative approach and was exploratory and descriptive in nature. We combined methods of bibliographic research and field research and applied content analysis to the collected data. We found several elements that could be incorporated into a concept of cultural mediation in libraries. We proposed the following definition: “Cultural mediation in libraries is the set of processes, interferences and devices that provide library customers with access to culture and thus help them build meanings and knowledge, develop socially and culturally and play greater cultural roles”. Such concept of cultural mediation in libraries is related to various processes and interactions, to the construction of meanings, to the paradigms of access and democratization of culture, to cultural policies, to appropriation and to cultural leadership and proeminence.Downloads
References
ABOUDRAR, B. N.; MAIRESSE, F. La médiation culturelle. 2. ed. Paris: Presses universitaires de Franc, 2018.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n.1, p. 89-103, jan./dez., 2009.
BESNARD, P. Animation. In: CHAMPY, P.; ÉTÉVÉ, C. Dictionnaire encyclopédique de l’éducation et de la formation. 3. ed. Paris: Retz, 2005.
BORDEAUX, M. C. La médiation culturelle en France: conditions d’émergence, enjeux po¬litiques et théoriques. Actes du col¬loque international sur la médiation culturelle, Montréal, 4-5 décembre, 2008. Montréal: Culture pour tous/UQAM.
CAILLET, E. A l’approche du musée, la médiation culturelle. Lyon: Presses universitaires de Lyon, 1995.
CAMELO, C.; DUBÉ, M.; MALTAIS, D. Portrait des pratiques de médiation culturelle au Saguenay-Lac-St-Jean. Québec: Printemps, 2016.
CAUNE, J. La médiation culturelle: notion mana ou nouveau paradigme? L’Observatoire, Grenoble, n. 51, p. 9-11, 2018.
CHARRETON, C.; LEPINE, A. Ethique de la médiation culturelle et actions en bibliothèque. La revue des livres pour enfants, [s.l.], n. 272, p. 104-109, 2013.
COELHO, T. Dicionário crítico de política cultural: cultura e imaginário. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 2012.
DAVALLON, J. A mediação: a comunicação em processo? Prisma – Revista de Ciência da Informação e da Comunicação, Porto, n. 4, p. 03-36, jun., 2007.
DELLA CROCE, C.; LIBOIS, J.; MAWAD, R. Animation socioculturelle: pratiques multiplex pour un métier complexe. Paris: L’Harmattan, 2011.
DUFRÊNE, B., GELLEREAU, M. La médiation culturelle: enjeux professionnel set politiques. Hermès, Paris, n. 38, p. 199-206, 2004.
FEITOSA, L. T. Complexas mediações: transdisciplinaridade e incertezas nas recepções informacionais. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 98-117, jan./jun. 2016.
FONTAN, J. M. De l’action à la médiation culturelle: une nouvelle avenue d’intervention dans le champ du développement culturel. Cahiers de l’action culturelle, Québec, v. 6, n. 2, p. 4-14, 2007.
GARDEN, A. Bibliothèques et médiation, Bulletin des bibliothèques de France (BBF), n. 6, p. 75-77, 1996.
GILLET, J. C. L’animation en France et ses analogies à l’étranger: théories et pratiques - état de la recherche. Cahiers de l’action culturelle, Québec, v. 1, n. 1, p. 41-47, sep. 2002.
GOMES, H. F. A biblioteca pública e os domínios da memória, da mediação e da identidade social. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 19, número especial, p. 151-163, out./dez. 2014.
LABOURIE, R. Les institutions socioculturelles: les mots-clés. Paris: Presses Universitaire de France, 1978.
LAFORTUNE, J. M. L’essor de la médiation culturelle au Québec à l’ère de la démocratisation. Bulletin des bibliothèques de France (BBF), [s.l.], n. 3, p. 6-11, 2013.
LIMA, C. B. O bibliotecário como mediador cultural: concepções e desafios à sua formação. 2016. 182 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
LIMA, C. B.; PERROTTI, E. Bibliotecário: um mediador cultural para a apropriação cultural. Informação@Profissões, Londrina, v. 5, n. 2, p. 161-180, 2016.
MEYER-BISCH, P. Observations et questions. In: CAMELO, C.; DUBÉ, M.; MALTAIS, D. (Orgs.). Portrait des pratiques de médiation culturelle au Saguenay-Lac-St-Jean. Québec: Printemps, p. 73-79, 2016.
MÉDIATION CULTURELLE ASSOCIATION. Charte déontologique de la médiation culturelle. Lyon, 2008.
MIDY, F. Préalables à l’étude de l’action culturelle au Québec. Cahiers de L’action culturelle, Québec, v. 1, n. 1, p. 7-22, sep. 2002.
NEUMANN, M. Une cellule de médiation culturelle pour Vevey: enjeux, état des lieux et projet pilote. 2012. Lausanne : Formation continue en gestion culturelle, Universités de Genève et Lausanne et l’association Artos, 2012.
OLIVEIRA, A. L. A negociação cultural: um novo paradigma para a mediação e a apropriação da cultura escrita. 2014. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
PERROTTI, E. Infoeducação: um passo além científico-profissional. Informação@Profissões, Londrina, v. 5, n. 2, p. 4-31, 2016.
PERROTTI, E.; PIERUCCINI, I. Infoeducação: saberes e fazeres da contemporaneidade. In: LARA, M. L. G.; FUJINO, A.; NORONHA, D. P. (Org.) Informação e contemporaneidade: perspectivas. Recife: Néctar, ECA/USP, 2007.
PERROTTI, E; PIERUCCINI, I. A mediação cultural como categoria autônoma. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 1-22, mai./ago., 2014.
QUINTAS, E. Préface. Cahiers de l’action culturelle, Québec, v. 6, n. 2, p. 2-3, 2007.
ROUAULT, B. L’animation professionnelle en France. Cahiers de L’action culturelle, Québec, v. 1, n. 1, p. 39-42, sep. 2002.
SILVA, J. L. C. Percepções conceituais sobre mediação da informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 6 n. 1, p. 93-108, 2015.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alessandro Rasteli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.