Who owns the universality? Heritage and Museum in light of Postcolonial theory.
DOI:
https://doi.org/10.22456/2178-8839.113893Keywords:
Museum, Heritage, Universality, Eurocentrism,Abstract
In face of the rising debate about museological repatriation and the European museums reluctance at the subject, this research has as a goal the critical analysis throughout Postcolonial Theory, and by document analysis the justification about an alleged patrimonial universalism, proclaimed by the Declaration on the importance and value of universal museums, released in 2002. Questioning this characteristic proposed by signatories’ museums, I wonder: would the conservation of heritage be a Western value? Therefore, the hypothesis worked here is that the document previously mentioned is an invocation for a Western colonial maintenance. Structured by three sections, this article presents concepts that are within the museum, as memoir and heritage, to comprehend how their meanings are intimately linked to Eurocentrism. Furthermore, recommended documents by UNESCO are used to explain how this universalistic heritage and museological norm is valid though these Western spaces, as well as analyzing heritage requests as a challenge for the International System. At last, the aim is not present a final answer for this agenda, but highlight and discuss, within the field of International Relations field, the importance of this debate.Downloads
References
ABREU, Regina. A emergência do patrimônio genético e a nova configuração do campo do patrimônio. In CHAGAS, Mario;
ABREU, Regina (orgs). Memória e Patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009. P. 34-48.
ABRAHAMSEN, Rita. Postclonialism. In GRIFFITHS, Martin (ed). International Relations Theory for the Twenty-First Century. Routledge. 2007, Cap. 10, p. 111-122.
ALPERS, Stvetlana. “The Museum as a Way of Seeing. In KARP, Ivan; LAVINE, Steven (eds). Exhibiting Cultures: the poetics and politics of Museum Display. Washington: Smithsonian Institution Press. 1991. Cap. 1, p. 25-32.
ASSMANN, Aleida. Espaços de Recordação. Formas e transformação da memória cultural. Campinas: Editora Unicamp. 2011.
ARRONSON, Peter. National Museums as cultural constitutions. In ARRONSON, Peter; ELGENIUS, Gabriela (Orgs.) National Museums and Nation-Building in Europe 1750-2010. Nova York: Routledge, 2015. (E-book)
BHAL, Harpreet. “Egypt to ask British Museum for Rosetta Stone”. Reuters Life! Londres, 14 de dez. de 2009. Disponível em https://br.reuters.com/article/idUSTRE5BD2GR20091214. Acesso em 30 jan. 2021.
BIANCHI, Alvaro. O laboratório de Gramsci: filosofia, história e política. São Paulo: Alameda, 2008.
BURLINGAME, Katherine. Universal Museums: Cultural and Ethical Implications. Conference Proceedings the Right to [World] Heritage. BTU Cottbus -Senftenberg 2014. Disponível em https://www.researchgate.net/profile/Katherine_Burlingame/publication/299594822_Universal_Museums_Cultural_and_Ethical_Implications/links/57015ca208ae1408e15ea672/Universal-Museums-Cultural-and-Ethical-Implications.pdf?origin=publication_detail. Acesso em 03 jan. 2021.
CANDAU, Joël. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2011.
CARLAN, Claudio Umpierre. Os Museus e o Patrimônio Histórico: uma relação complexa. História. São Paulo, v. 27, n. 2, p. 75-88, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-90742008000200005. Acesso em 16 jan. 2021.
CATROGA, Fernando. Recordação e esquecimento. In CATROGA, F. Memória, História e Historiografia. Coimbra: Quarteto Editora, 2001.
CHAGAS, Mario. Cultura, Patrimônio e Memória. Ciências e Letras, Porto Alegre, v. 31, p. 15-29, 2002.
CHAGAS, Mario. Museus e Patrimônios: por uma poética e uma política decolonial. Revista do patrimônio histórico e artístico nacional, n. 35, 2017.
CHOAY, Françoise. A Alegoria do Patrimônio. Unesp, 2001.
CHRISTOFOLETTI, Rodrigo. Patrimônio como esteio das Relações Internacionais. In CHRISTOFOLETTI, Rodrigo (Ed.). Bens culturais e relações internacionais: o patrimônio como espelho do soft power. Editora universitária Leopoldianum, 2017. Introdução, p. 13-40.
COSTA, Karine Lima da. A demanda pela restituição do patrimônio cultural através das relações entre a África e a Europa. Locus: Revista de História, Juiz de Fora, v. 26, n. 2, p. 193–209, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/locus/article/view/31068. Acesso em: 7 maio. 2021.
COSTA, Karine Lima da. Caminhos para a descolonização dos museus: a questão da repatriação das antiguidades egípcias. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil, 2019, 294 p.
DESVALLÉES, André; MAIRESSE, François Conceitos-chave de Museologia. São Paulo: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus: Pinacoteca do Estado de São Paulo : Secretaria de Estado da Cultura, 2013
DIAGNE, Souleymane B. Négritude. In: ZALTA, Edward N. (ed.). The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2016 Edition). Center for the Study of Language and Information (CSLI), Stanford University. Disponível em https://plato.stanford.edu/archives/spr2016/entries/negritude/
DUMONT, Laetitia; CHAVEROU, Éric. Musée des civilisations noires de Dakar : un panafricanisme revendiqué. France Culture. 14 ago. 2020. Disponível em: https://www.franceculture.fr/geopolitique/musee-des-civilisations-noires-de-dakar-un-panafricanisme-revendique. Acesso em 15 jul. 2021.
DUNCAN, Carol. Art Museums and the Ritual of Citizenship. In KARP, Ivan; LAVINE, Steven (eds). Exhibiting Cultures: the poetics and politics of Museum Display. Washington: Smithsonian Institution Press. 1991. Cap. 6, p. 88-103.
DUNCAN, Carol. Civilizing rituals: Inside public art museums. Routledge, 2005.
GALLAGHER, Julia (ed). Images of Africa: creation, negotiation and subversion. Manchester: Manchester University Press, 2015
GONÇALVES, José Reginaldo S. O Patrimônio como categoria de pensamento. In CHAGAS, Mario; ABREU, Regina (orgs). Memória e Patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009. P. 25-33.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. Volume 2. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2001.
GROVOGUI, Siba N. Beyond Eurocentrism and anarchy: memories of international order and institutions. New York: Palgrave Macmillan. 2006.
FANON, Frantz. Sobre a Cultura Nacional. In FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira. 1968. Cap. 4, p. 169-196.
FOCUS. Declaration on the importance and value of universal museums. ICOM News. 2004 Disponível em: http://network.icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/ICOM_News/2004-1/ENG/p4_2004-1.pdf . Acesso em 12 fev. 2021.
FOCUS. “ICOM announces the alternative museum definition that will be subject to a vote”. ICOMNews 25 de. jul. 2019. Disponível em: https://icom.museum/en/news/icom-announces-the-alternative-museum-definition-that-will-be-subject-to-a-vote/. Acesso em 15 jul. 2021.
KLITZING, Isabel Von. “Why African voices are crucial to the debate over the return of colonial loot” The Art Newspaper. 26 de mar. 2021. Disponível em: https://www.theartnewspaper.com/interview/why-african-voices-are-crucial-to-the-restitution-debate. Acesso em 29 de mar. 2021
KRISHNA, Sankaran. Globalization and Postcolonialism: Hegemony and Resistance in the Twenty-first Century. Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. 2009
“Le Sénégal inaugure un Musée des civilisations noires à Dakar”. Le Monde, 05 de dez. 2018.. Disponível em: https://www.lemonde.fr/afrique/article/2018/12/05/le-senegal-inaugure-un-musee-des-civilisations-noires-a-dakar_5392879_3212.html. Acesso em: 12 jul. 2021.
LEWIS, Geoffrey. The Universal Museum: a Special Case? Icom news. Paris, 2004. Disponível em: https://icom.museum/en/ressource/the-universal-museum-a-special-case/. Acesso em 02 jan. 2020.
LIMA, Diana Farjalla Correia. Museologia-Museu e Patrimônio, Patrimonialização e Musealização: ambiência de comunhão. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Belém, v. 7, n. 1 , p. 31-50, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-81222012000100004. Acesso em 19 jan. 2021.
MARX, Karl. Prefácio. In MARX, Karl. Contribuição Crítica à uma Economia Política. São Paulo: Expressão Popular, 2008. P. 45-50.
MADROÑAL, Ángeles Castaño; LEÓN, Elodia Hernandéz. As políticas patrimoniais da UNESCO na geopolítica de colonialidades globais e a emergência de novos sentidos de interculturalidade do patrimônio na Andaluzia. OPSIS: Revista do Departamento de História e Ciências Sociais, 16 (1), p. 131-152, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5216/o.v16i1.37021. Acesso em: 15 jul. 2021.
MOURA, Sabrina. Museus, Identidades e Gestos Políticos na Agenda das Restituições. In COSTA, Paulo de Freitas; COSTA, Ana Cristina Moutela (org.). Cadernos da Casa Museu Ema Klabin: identidades paulistanas. São Paulo: Fundação Cultural Ema Klabin, p. 25-35. 2020.
Musée des Civilisations Noires (MCN). Disponível em: http://www.mcn.sn/. Acesso em 30 de dez. 2020.
NORA, Pierre. Leux lieux de la mémoire. Montevideo: Editoras Trilce, 2008.
OLENDER, M. “O abismo da história é grande o suficiente para todos”. Os primórdios da Carta de Atenas de 1931 e a afirmação da noção de patrimônio da humanidade. Locus: Revista de História, Juiz de Fora, v. 26, n. 2, p. 291–313, 2020. DOI: 10.34019/2594-8296.2020.v26.31204. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/locus/article/view/31204. Acesso em: 13 out. 2020.
SAID, Edward. Orientalismo: o Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
SMITH, Helena. “Greece demands return of stolen heritage”. The Guardian, Atenas, 11 de jul. de 2006. Disponível em: https://www.theguardian.com/world/2006/jul/11/parthenon.arttheft. Acesso em 30 jan. 2021.
STRAUSS, Claude Lévi. Raça e história. Antropología estructural, 1952.
TICKNER, Arlene B. e ARREAZA, Catalina. Postmodernismo, postcolonialismo y feminismo: manual para (in)expertos. Colombia Internacional, v. 54 p. 14-38, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.7440/colombiaint54.2002.01. Acesso em: 30 out. 2020.
UNESCO. Convenção para a Proteção do Patrimônio Mundial, Cultural e Natural. 1972. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000133369_por. Acesso em 29 dez. 2020.
UNESCO. Recomendação Referente À Proteção E Promoção Dos Museus E Coleções, Sua Diversidade E Seu Papel Na Sociedade. 2015. Disponível em: https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2016/11/Unesco_Recomendacao-Final_POR-traducao-nao-oficial.pdf . Acesso em 27 dez. 2020.
VERNANT, Jean-Pierre. Mito e pensamento entre os gregos: estudos de psicologia histórica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.
VOGEL, Susan. Always true to the Object, in Our fashion. In KARP, Ivan; LAVINE, Steven (eds). Exhibiting Cultures: the poetics and politics of Museum Display. Washington: Smithsonian Institution Press. 1991. cap. 12, p. 191-204.
VOGT, Olgário Paulo. Patrimônio cultural: um conceito em construção. Dossiê MÉTIS: história & cultura. Caxias do Sul, v. 7, n. 13, p. 13-31, 2008. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/metis/article/view/687. Acesso em: 18 jan. 2021.
WALLERSTEIN, Immanuel. O universalismo europeu: a retórica do poder. São Paulo, Boitempo Editoral, 2007.
WILLIAMS, Raymond. Palabras clave: um vocabulário y la sociedade. Buenos Aires: Nueva Visión, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Non Commercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows its use, distribution and reproduction in any medium, as well as its transformation and creations from it, as long as the original author and source are credited. Also, the material cannot be used for commercial purposes, and if it is transformed, or used as a basis for other creations, these must be distributed under the same license as the original.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to deposit, in the repositories accepted by Conjuntura Austral, the preprint version of the manuscripts submitted to the journal prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)
d. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute online (in institutional and /or thematic repositories, on their personal pages, etc.) the postprint version of the manuscripts (accepted and published), without an embargo period.
e. Conjuntura Austral: Journal of the Global South, imbued with the spirit of ensuring the protection of regional academic and scientific production in Open Access, is a signatory to the Mexico Declaration on the use of the Creative Commons BY-NC-SA license to guarantee the protection of academic and scientific production in open access.