O jornal Stella d’Italia e a defesa da escola étnica italiana (1902-1904) - Stella d’Italia newspaper and the defense of ethnic italian school (1902-1904)
Abstract
O artigo analisa dois elementos recorrentes nas edições dos três primeiros anos do jornal porto-alegrense Stella d’Italia (1902-1904), editado em italiano, a saber: o descontentamento com relação ao estado em que se encontrava a instrução entre os italianos e ítalos-brasileiros em Porto Alegre e a polêmica com o cônsul italiano Enrico Ciapelli, que resultou na suspensão do envio de material às escolas italianas, mantidas pelas sociedades italianas apoiadoras do jornal. A polêmica, não relatada nos relatórios oficiais do cônsul, teve como elemento detonador a acusação, sustentada pelo editor do jornal, de que o cônsul pouco se interessava pela escola italiana e pelos compatriotas. Considerando-se a escassa literatura sobre as escolas étnicas italianas de Porto Alegre, o jornal Stella d’Italia tem particular importância pelo destaque frequente à temática da educação e pela marcante opinião e zelo do editor, Adelchi Colnaghi, pela escola étnica italiana. Os apelos e considerações de Colnaghi na defesa da escola italiana, seu diagnóstico sobre as dificuldades da mesma, bem como o estado da educação entre os italianos em Porto Alegre foi reiterado, muitas vezes, nas páginas do jornal. Colnaghi estava convencido da importância da escola italiana, mas na perspectiva do jornal pouco se fez pela mesma e, às vezes, se fez contra.
Palavras-chave: Stella d’Italia, Adelchi Colnaghi, Enrico Ciapelli, escolas étnicas italianas.
STELLA D’ITALIA NEWSPAPER AND THE DEFENSE OF ETHNIC ITALIAN SCHOOL (1902-1904)
Abstract
This article analyses two recurrent elements on the three first-year issues (1902-1904) of Stella d’Italia, a Porto Alegre’s newspaper edited in italian, specifically the dissatisfaction with the condition of the Italian education in Porto Alegre, and the fuss involving the Italian consul Enrico Ciapelli, which resulted in the interruption of school materials being delivered to italian schools kept by the italian societies that supported the newspaper. The polemic issue, which was not described in the consul’s official reports, resulted in indictment against the consul. The indictment, which was supported by the newspaper editor, accused the consul of neglecting the italian school and his countrymen. Taking into consideration the lack of literature on ethnic italian schools in Porto Alegre, Stella d’Italia newspaper is particularly important due to the frequent articles on education on its pages, its remarkable opinion and care about this type of school throughout the texts which, in most cases, were written by Editor Adelchi Colnaghi. Colnaghi’s appeals and considerations related to the defense of the italian school, his diagnosis about the school difficulties as well as the Italian education conditions in Porto Alegre were many times published in the newspaper. Colnaghi was convinced of the italian school importance, but from the newspaper’s perspective, very little was done about it and, sometimes, some things were done even against it.
Key-words: Stella d’Italia, Adelchi Colnaghi, Enrico Ciapelli, ethnic italian schools.
EL PERIÓDICO STELLA D’ITALIA Y LA DEFENSA DE LA ESCUELA ÉTNICA ITALIANA (1902-1904)
Resumen
El artículo analiza dos elementos recurrentes en las ediciones de los tres primeros años del periódico portoalegrense Stella d’Italia (1902-1904), editado en italiano, a saber: el descontentamiento con relación al estado en que se encontraba la instrucción entre los italianos y los ítalos-brasileños en Porto Alegre y la polémica con el cónsul italiano Enrico Ciapelli, que resultó en la suspensión del envío de material a las escuelas italianas, mantenidas por las sociedades italianas que apoyaban el periódico. La polémica, no relatada en los informes oficiales del cónsul, tuvo como elemento detonador la acusación, sustentada por el editor del periódico, de que el cónsul poco se interesaba por la escuela y por los compatriotas. Considerando la escasa literatura sobre las escuelas étnicas italianas de Porto Alegre, el periódico Stella d’Italia tiene particular importancia por el destaque frecuente a la temática de la educación y por la fuerte opinión y celo del editor, Adelchi Colnaghi, por la escuela étnica italiana. Los llamamientos y consideraciones de Colnaghi en defensa de la escuela italiana, su diagnóstico sobre las dificultades de la misma, así como el estado de la educación entre los italianos en Porto Alegre fue reiterado, varias veces, en las páginas del periódico. Colnaghi estaba convencido de la importancia de la escuela italiana, pero en la perspectiva del periódico poco se hizo por la misma y, a veces, se hizo contra ella.
Palabras-clave: Stella d’Italia, Adelchi Colnaghi, Enrico Ciapelli, escuelas étnicas italianas.
LE JOURNAL STELLA D’ITALIA ET LA DÉFENSE DE L’ÉCOLE ETHNIQUE ITALIENNE (1902-1904)
Résumé
Cet article analyse deux éléments récurrents dans les éditions des trois premières éditions des trois premières années du journal de Porto Alegre Stella d’Italia (1902-1904), édité en italien, à savoir: le mécontentement lié à l'état dans lequel se trouvait l'instruction parmi les italiens et les italo-brésiliens à Porto Alegre et la polémique en ce qui concernait le consul italien Enrico Ciapelli, qui a résulté dans la suspension de l'envoie de matériel aux écoles italiennes, maintenues par les sociétés italiennes, qui appuyaient le journal. La polémique, pas relatée par les rapports officiels du consul, a eu comme élément détonateur l'accusation, sustentée par l'éditeur du journal, qu'il ne s'intéressait pas suffisamment à tout ce qui concernait l'école et ses compatriotes. Considérant la littérature faible sur les écoles ethniques italiennes à Porto Alegre, le journal Stella d’Italia a une importance particulière à cause de la mise en relief fréquente du thème de l'éducation et de l'opinion marquante et le zèle de l’éditeur, Adelchi Colnaghi, pour l'école ethnique italienne. Les appels et considérations de Colnaghi en défense de l’école italienne, son diagnostique sur ses difficultés, aussi que l'état de l'éducation parmi les italiens à Porto Alegre ont été réaffirmés, plusieurs fois, dans les pages du journal. Colnaghi était convaincu de l'importance de l'école italienne, mais dans la perspective du journal, peux a été fait pour elle et, parfois, on a même fait des choses contre l'école italienne.
Mots-clé: Stella d’Italia, Adelchi Colnaghi, Enrico Ciapelli, écoles ethniques italiennes.
Downloads
References
AZEVEDO, Thales de. Os italianos no rio Grande do Sul: cadernos de pesquisa. Caxias do Sul: UCS, 1994.
BERTASO, Henrique D'Avila; LIMA, Mário de Almeida. Álbum comemorativo do 75º aniversário da colonização italiana no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Revista do Globo, 1950.
BERTONHA, Fábio. O fascismo e os imigrantes italianos no Brasil. Porto Alegre: PUCRS, 2001.
COLNAGHI, Adelchi. Carta aberta. Stella D’italia, 7 fev., 1902.
CENTENÁRIO DA IMIGRAÇÃO ITALIANA. Porto Alegre: Edel, 1975.
CIAPELLI, Enrico. Lo stato di Rio Grande del Sud. In: Bolletino dell’emigrazione. Roma: Tipografia Nazionale de G. Bertero, v. 12, 1905.
CINQUANTENARIO della colonizzazione italiana nel Rio Grande del Sud. Porto Alegre: Livraria do Globo, 1925.
CONSTANTINO, Núncia Santoro de. O italiano da esquina: imigrantes na sociedade porto-alegrense. Porto Alegre: EST, 1991.
COSTA, Rovílio; MARCON, Itálico. Imigração italiana no Rio Grande do Sul: fontes históricas. Porto Alegre: EST; Caxias do Sul: CS, 1988.
DE BONI, Luis Alberto; COSTA, Rovílio. A presença italiana no Brasil. Porto Alegre: Riocell, 1987.
DREHER, Martin Norberto; RAMBO, Arthur Blásio; TRAMONTINI, Marcos Justo. RS: imigração e imprensa. Porto Alegre: EST, 2004.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.
GARDELIN, Mário; COSTA, Rovílio Frei. Povoadores da colônia Caxias. Porto Alegre: EST, 2002.
GIRON, Loraine Slomp. As sombras do littorio: o fascismo no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Parlenda, 1994.
IOTTI, Luiza Horn. Imigração e poder: a palavra oficial sobre imigrantes italianos no Rio Grande do Sul (1875-1914). Caxias do Sul: UCS, 2010.
IOTTI, Luiza Horn. O olhar do poder: a imigração italiana no Rio Grande do Sul, de 1875 a 1914, através dos relatórios consulares. Caxias do Sul: UCS, 2001.
JORNAL STELLA D’ITALIA. Anos de 1902 a 1904.
KREUTZ, Lúcio. A educação de imigrantes no Brasil. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira et al (orgs.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p. 347-370.
KREUTZ, Lúcio; LUCHESE, Terciane Ângela. Educação e etnia: as efêmeras escolas étnico-comunitárias italianas pelo olhar dos cônsules. Hist. Educ. (Online), Porto Alegre, v. 14, n. 30, 2010, p. 227-258.
LUCHESE, Terciane Ângela. O processo escolar entre imigrantes na região colonial italiana do Rio Grande do Sul, 1875 a 1930: leggere, scrivere e calcolare per essere alcuno nella vita. São Leopoldo: Unisinos, 2007. 495f. Tese (doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos.
MAESTRI, Mario. Os senhores da serra: a colonização italiana no Rio Grande do Sul 1875 -1914. Passo Fundo: UPF, 2000.
NÓVOA, Antonio. A imprensa de educação e ensino: concepção e organização do repertório português. In: CATANI, Denice Barbara; BASTOS, Maria Helena Câmara (org.). Educação em revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 2002, p. 11-31.
PESCIOLINI, Ranieri Venerosi. Le colonie italiane nel brasile meridionale: estati di Rio Grande do Sul - Santa Catarina - Paraná. Torino: Fratelli Bocca, 1914.
POSSAMAI, Paulo. Dall'Italia siamo partiti: a questão da identidade entre os imigrantes italianos e seus descendentes no Rio Grande do Sul (1875-1945). Passo Fundo: UPF, 2005.
POZENATO, Kenia Maria Menegotto; GIRON, Loraine Slomp. 100 anos de imprensa regional 1897-1997. Caxias do Sul: UCS, 2004.
SALVETTI, Patrizia. Le scuole italiane all`estero. In: BEVILACQUA, Piero. DE CLEMENTI, Andreina; FRANZINA, Emilio. Storia dell’emigrazzione italiana: Arrivi. Roma: Donzelli, 2009, p. 535-549.
SULIANI, Antônio. Etnias & carisma: poliantéia em homenagem a Rovílio Costa. Porto Alegre: PUCRS, 2001.
VIEIRA, Carlos Eduardo. Jornal diário como fonte e como tema para a pesquisa em História da educação: um estudo da relação entre imprensa, intelectuais e modernidade nos anos de 1920. In: OLIVEIRA, Marcus Aurélio Taborda de (org.). Cinco estudos em história e historiografia da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 11- 40.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.