Anísio Teixeira and psychology: dialogue with psychoanalysis
Abstract
This paper analyses the ideas and the work of Anísio Teixeira in the first years of the 1930s, focusing his conceptions concerning the value of Psychoanalysis for Educational Reform in Brazil. Whereas the ideas and practices Teixeira should be understood in the historical context in which they were developed, the work presents the history of the introduction of the psychoanalytic knowledge in the Brazilian Renovator Educational Movement, highlighting the relevance of hygienism in the dissemination of Freud’s theses in education. The findings indicate that Teixeira interacted with the concepts of Psychoanalysis through the hygienist movement and the ideas of Arthur Ramos, considering the individual as being linked to the social environment.
Key-words: history of brazilian education, new school, Anísio Teixeira, psychology, psychoanalysis.
Downloads
References
ABRÃO, Jorge Luís Ferreira. A história da psicanálise de crianças no Brasil. São Paulo: Escuta, 2001.
ABRÃO, Jorge Luís Ferreira. A introdução das ideias relativas à psicanálise de crianças no Brasil através da obra de Arthur Ramos. Memorandum, n. 14, Belo Horizonte, 2008, p. 37-51.
ALEXANDER, Franz G; SELESNICK, Sheldon T. História da psiquiatria. São Paulo: Ibrasa, 1980.
BARROS, Luitgarde Oliveira Cavalcanti. Um projeto de modernização do Rio de Janeiro: a contribuição de Arthur Ramos (1933- 1949). In: WEYRAUCH, Clea Schiavo et al (orgs.). Forasteiros construtores da modernidade. Rio de Janeiro: Terceiro Tempo, 2003, p. 20-54.
BRESCIANNI, Maria Stella M. História e historiografia das cidades, um percurso. In: FREITAS, Marcos Cezar. (org.). Historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 2010, p. 237-258.
CUNHA, Marcus Vinicius. O discurso educacional renovador no Brasil (1930-1960): um estudo sobre as relações entre escola e família. Araraquara: Unesp, 1988. 245f. Tese (livre docência). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista.
CUNHA, Marcus Vinicius. A dupla natureza da escola nova: psicologia e ciências sociais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 88, 1994, p. 64-71.
CUNHA, Marcus Vinicius. A educação dos educadores: da escola nova à escola de hoje. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
CUNHA, Marcus Vinicius. John Dewey, a outra face da escola nova no Brasil. In: GHIRALDELLI Jr, Paulo. (org.). O que é filosofia da educação? Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 248-263.
CUNHA, Maria Clementina Pereira. O espelho do mundo: Juquery, a história de um asilo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
DECCA, Maria Auxiliadora Guzzo. A vida fora das fábricas: cotidiano operário em São Paulo (1920-1934). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FIGUEIREDO, Luís Claudio. Revisitando as psicologias. Petrópolis: Vozes, 1996.
FREUD, Sigmund. O mal-estar da civilização. Rio de Janeiro: Imago, 1930.
FREUD, Sigmund. Reflexões para os tempos de guerra e morte. Rio de Janeiro: Imago, 1974.
GAY, Peter. Freud: uma vida para nosso tempo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
GERIBELLO, Wanda Pompeu. Anísio Teixeira: análise e sistematização de sua obra. São Paulo: Atlas, 1977.
JANUZZI, Gilberta de Martino. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. Campinas: Autores Associados, 2006.
MEZAN, Renato. Sigmund Freud. São Paulo: Brasiliense, 1982.
MOKREJS, Elisabete. A psicanálise no Brasil: as origens do pensamento psicanalítico. Petrópolis: Vozes, 1993.
MONARCHA, Carlos. Brasil arcaico, escola nova: ciência e utopia nos anos 1920-1930. São Paulo: Unesp, 2009.
NUNES, Clarice. Anísio Teixeira: a poesia da ação. São Paulo: Edusf, 2000.
OLIVEIRA, Carmen Lucia Montechi Valladares. História da psicanálise: São Paulo (1920-1969). São Paulo: Escuta, 2006.
PAGNI, Pedro Angelo. Do manifesto de 1932 à construção de um saber pedagógico: ensaiando um diálogo entre Fernando de Azevedo e Anísio Teixeira. Ijuí: Unijuí, 2000.
PERESTRELO, Marialzira. Primeiros encontros com a psicanálise: os precursores no Brasil (1899-1937). In: FIGUEIRA, Servulo Augusto (org.). Efeito psi: a influência da psicanálise. Rio de Janeiro: Campus, 1988, p.11-52.
RAMOS, Arthur. Educação e psicanálise. São Paulo: Nacional, 1934.
RAMOS, Arthur. A criança problema. São Paulo: Casa do Estudante do Brasil, 1950.
REIS, José Roberto Franco. Degenerando em barbárie: a hora e a vez do eugenismo radical. In: Boarini, Maria Lúcia (org.). Higiene e raça como projetos: higienismo e eugenismo no Brasil. Maringá: Eduem, 2003, p. 185-216.
ROCHA, Heloísa Helena Pimenta. A higienização dos costumes: educação escolar e saúde no projeto do Instituto de Hygiene de São Paulo (1918-1925). Campinas: Mercado das Letras, 2003.
RUSSO, Jane. O mundo psi no Brasil. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
SIRCILLI, Fabíola. Arthur Ramos, psicanálise e educação. Marília: Poïesis, 2008.
TEIXEIRA, Anísio. A direção da sociedade pela educação. Texto em que o autor analisa a evolução do homem e do pensamento humano e mostra que no estágio atual de desenvolvimento, a direção da sociedade deve ser dada pela educação. AT pi (TEIXEIRA, A.) 1931/1936.00.00/3, CPDOC/FGV, 1933a. Disponível em: <http://docvirt.com/ docreader.net/docreader.aspx?bib=AT_prodInte&pasta=AT%20pi%20Teixeira,%20A.%201931/1936.00.00/3>. Acesso em: 30 jan., 2011.
TEIXEIRA, Anísio. O problema da assistência à infância e à criança pré-escolar. Texto publicado no Boletim de Educação Pública. Jul.-Dez. Rio de Janeiro, 1933b. Disponível em: <http://www.fgv.br/CPDOC/BUSCA/Busca/BuscaConsultar.aspx>. Acesso em: 20 ago., 2011.
TEIXEIRA, Anísio. Eu, comportamento e suas relações. In: Trabalhos, discursos, artigos, conferências. 1934. Disponível em: <http://docvirt.com/docreader.net/docreader.aspx? bib=AT_prodInte&pasta=AT%20pi-rs%20Teixeira,%20A.%201933.01/06.00>. Acesso em: 20 ago., 2011.
TEIXEIRA, Anísio. Prefácio à 2ª edição do livro de Artur Ramos Introdução à Psicologia Social, tecendo comentários sobre a obra e seu autor. AT pi (TEIXEIRA, A.) 1952, CPDOC/FGV. Disponível em: <http://www.fgv.br/CPDOC/BUSCA/Busca/BuscaConsultar. aspx.> Acesso em: 20 ago., 2011.
TEIXEIRA, Anísio. Texto, para transmissão no rádio, a pedido da ABE, Associação Brasileira de Educação, sobre a entrada da criança na escola, suas experiências anteriores e o contato com o professor primário. Rio de Janeiro. AT pi (TEIXEIRA, A.) 1955, CPDOC/FGV. Disponível em: <http://www.fgv.br/CPDOC/BUSCA/Busca/Busca Consultar.aspx.> Acesso em: 30 jan., 2011.
TEIXEIRA, Anísio. A pedagogia de Dewey. In: DEWEY, John. Vida e educação. São Paulo: Nacional, 1959, p. 1-23.
TEIXEIRA, Anísio. Educação é um direito. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.
TEIXEIRA, Anísio. Educação para a democracia: introdução à administração educacional. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.
TEIXEIRA, Anísio. Pequena introdução à filosofia da educação: a escola progressiva ou a transformação da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
TEIXEIRA, Anísio. A Educação e a crise brasileira. Rio de Janeiro: UFRJ, 2005.
TEIXEIRA, Anísio. Aspectos americanos da educação: anotações de viagem aos Estados Unidos em 1927. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.
WANDERBROOCK Jr., Durval; BOARINI, Maria Lúcia. A seleção dos imigrantes e a Liga Brasileira de Hygiene Mental (1914-1945). Interamerican Journal of Psychology, v. 42, n. 3, 2008, p. 520-527.
XAVIER, Libânia Nacif. O Brasil como laboratório: educação e ciências sociais no projeto dos centros brasileiros de pesquisas educacionais (1950-1960). Bragança Paulista: Universidade São Francisco, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.