MULTIPLE INTELLIGENCES

AN EXPERIENCE ANALYSIS IN A NURSING TECHNICAL COURSE IN TIME OF PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54909/sp.v6i2.126960

Keywords:

Teaching, Learning, Intelligence, COVID-19, Pandemic

Abstract

This article aims to report the experience of a teaching activity based on Howard Gardner’s theory of multiple intelligences (MI). To this end, the MI of students of a technical course in nursing were identified during the COVID-19 pandemic. The MI that were explored by this work are: linguistic, logical-mathematical, spatial, musical, kinesthetic, interpersonal, intrapersonal and naturalistic. These were developed through six station rotation, which is an active methodology in which each group of students accesses materials and discusses with their peers issues related to safety and health at work. The period of the COVID-19 pandemic meant that health and protection actions aimed at worker safety in health services were intensified. In this sense, each station had as material, a printed text with a directed activity and the group could use their cell phone for the research and prepare their answer, finally they answered at the end of the station by rotation to a questionnaire of five evaluative questions. of the experience. To detail the experience report, the students’ productions were read, tabulated for comparison purposes and allowed the discussion of the most recurrent MI. Through this research it was possible to perceive that the students identified with the activity and with the linguistic, intrapersonal and interpersonal MI. Activities that involve Gardner’s MI are important to be addressed in the training of nursing technicians, as they make it possible to identify the MI of future professionals and contribute to the development of activities that collaborate to overcome the MI that they need to develop.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Enilda Fontoura dos Santos, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Possui graduação em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), campus Dom Pedrito (2016), especialização em Docência em Ciências da Saúde pela Pós-Graduação à Distância - Faculdade UnYLeYa (2017) e mestrado em Ensino pela UNIPAMPA, campus Bagé (2022). Atualmente é técnica em Enfermagem da Secretaria Municipal de Saúde de Dom Pedrito, Rio Grande do Sul, Brasil e professora da Escola de Educação Profissional QWERTY

 

Cristiano Corrêa Ferreira, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Pelotas (1999), especialização em Gráfica Digital pela Universidade Federal de Pelotas (2012), especialização em Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação pela Uniasselvi (2021), mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e doutorado em Engenharia de Minas, Metalurgia e de Materiais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Professor associado da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Bagé, Rio Grande do Sul, Brasil. Tem experiência nos cursos de graduação, nas áreas de Arquitetura e Urbanismo e Engenharias, com ênfase em Fundamentos de Desenho Técnico e Expressão Gráfica, Engenharia do Produto e Prototipagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Desenho técnico, Representação do Projeto, Expressão Gráfica, Desenvolvimento do Produto, Produtos Cerâmicos, Modelagem e Prototipagem e Informática. Na pós-graduação, é docente do curso de especialização em modelagem computacional em ensino, experimentação e simulação. É membro do mestrado acadêmico em ensino da UNIPAMPA, atuando no desenvolvimento de produtos educacionais, gamificação, modelagem e prototipagem, DUA e Inteligências Múltiplas, além de ser avaliador institucional da CTAA (Comissão Técnica de Acompanhamento da Avaliação) do INEP - MEC

Renata Hernandez Lindemann, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Possui graduação em Licenciatura Química Habilitação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (2002), mestrado em Agroquímica pela Universidade Federal de Viçosa (2004) e doutorado em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010). Professora adjunta da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Bagé, Rio Grande do Sul, Brasil. Atua como colaboradora da Rede Latino-Americana de Pesquisa em Educação Química. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de química, formação de professores, ensino de ciências, construção de conhecimento profissional e educação do campo. Integrante do Grupo de Pesquisa sobre Aprendizagens, Metodologias e Avaliação (GAMA/registrado no Diretório de Grupos do CNPq), que apresenta uma perspectiva inter e transdisciplinar

Published

2023-01-15

How to Cite

SANTOS, E. F. dos; FERREIRA, C. C.; LINDEMANN, R. H. MULTIPLE INTELLIGENCES: AN EXPERIENCE ANALYSIS IN A NURSING TECHNICAL COURSE IN TIME OF PANDEMIC. Saberes Plurais, [S. l.], v. 6, n. 2, 2023. DOI: 10.54909/sp.v6i2.126960. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/saberesplurais/article/view/126960. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Teaching and student experiences