Computer simulations for the teaching of photoelectric effect
DOI:
https://doi.org/10.22456/1679-1916.118488Keywords:
Photoelectric effect, Computer simulations, Quantum Physics, Energy, Quantum of lightAbstract
The photoelectric effect in the production and transformation of light is an
important phenomenon in quantum physics. The theory was initially presented by Albert Einstein and allows us to explain several technological applications in engineering. The use of computer simulations in the process, as they have already been proven to yield in science teaching, can provide excellent conceptual learning results, and that includes the teaching of the photoelectric effect. Ten simulations available on the internet were classified by criteria established based on bibliographic research developed within the framework of the historicity, concept, and context triad, and then four were selected and used in a classroom with engineering undergraduate sophomores. The Predict-Observe-Explain (P.O.E.) methodology was used to guide students in carrying out the experiments. The results of the analysis of the simulations and the elaboration of a laboratory instruction guide and experimental intervention, with the methodology, demonstrated the effectiveness of using computer simulations for the learning of scientific concepts in the context of engineering education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos artigos publicados na RENOTE retém os direitos autorais de suas obras e autorizam o CINTED/UFRGS a publicá-las de acordo com os termos da licença Creative Commons Attribution-NonComercial 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA 4.0). Dessa forma, fica permitido aos autores ou a terceiros a reprodução ou distribuição, em parte ou no todo, de material extraído dessas obras, de forma verbatim, adaptada ou remixada, bem como a criação ou produção a partir do conteúdo dessas obras, para fins não comerciais, desde que sejam atribuídos os devidos créditos às criações originais. Cópias das obras não devem ser utilizadas de nenhum modo que implique o endosso da UFRGS. Sendo assim, os autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).