Storified quizzes in the classroom: a 12-week study in user experience and artificial intelligence courses
DOI:
https://doi.org/10.22456/1679-1916.134349Palavras-chave:
Gamified Learning, Storification, Narrative, EducationResumo
Embedding game elements such as narrative and storytelling into learning activities is known as content gamification. Research argues content gamification might lead to improvements in psychological learning outcomes (e.g., motivation and preference). However, there is a lack of research experi- menting with content gamification in real educational settings. This paper ad-dresses this gap with a 12-week quasi-experimental study that compares content gamification to no gamification during real User Experience (UX) and Artifi-cial Intelligence (AI) courses. Specifically, we used a narrative framework to storify classroom quizzes and analyze gamification’s and contextual moderators’ roles in students’ learning experiences. Overall, the results indicate that content gamification did not positively affect students, and exploratory analyses suggest that AI students favored the standard quizzes. In contrast, UX students preferred the gamified quizzes, and their preferences changed over time. These findings contribute to practitioners and researchers by providing empirical evidence on how content gamification affects learning experiences in real contexts, compared to no gamification, revealing important considerations for designing, applying, and researching content gamification, especially as storified quizzes.
Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os autores dos artigos publicados na RENOTE retém os direitos autorais de suas obras e autorizam o CINTED/UFRGS a publicá-las de acordo com os termos da licença Creative Commons Attribution-NonComercial 4.0 International Public License (CC BY-NC-SA 4.0). Dessa forma, fica permitido aos autores ou a terceiros a reprodução ou distribuição, em parte ou no todo, de material extraído dessas obras, de forma verbatim, adaptada ou remixada, bem como a criação ou produção a partir do conteúdo dessas obras, para fins não comerciais, desde que sejam atribuídos os devidos créditos às criações originais. Cópias das obras não devem ser utilizadas de nenhum modo que implique o endosso da UFRGS. Sendo assim, os autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).