For an epistemological statute of pedagogical coordination in Early Childhood Education

Authors

  • Sandro Vinicius Sales dos Santos Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação, Departamento de Administração Escolar, Belo Horizonte, MG, Brasil. sandrovssantos@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-9666-3639
  • Fabiana Pinheiro Barroso Secretaria Municipal de Educação de Turmalina, Turmalina, MG, Brasil. fa_pb@yahoo.com.br https://orcid.org/0000-0002-9330-0592

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.137586

Keywords:

Early Childhood Education, Pedagogical coordination, Epistemology of pedagogical work, Professionality

Abstract

In this paper, the professionalism of the pedagogical coordination in Early Childhood Education is analyzed based on the speeches of pedagogical coordinators. Theoretically located at the intersection of Childhood Pedagogies and Early Childhood Education with Maurice Tardif's theories of professional teaching knowledge, the article data result from interviews with six pedagogical coordinators from Turmalina, Minas Gerais, Brazil. It was verified that there is an emergence of an epistemological statute that defines the roles of the pedagogical coordination of daycare centers and preschools, taking into account the specificities of Early Childhood Education.

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Author Biographies

Sandro Vinicius Sales dos Santos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Educação, Departamento de Administração Escolar, Belo Horizonte, MG, Brasil. sandrovssantos@gmail.com

Professor Adjunto do Departamento de Administração Escolar da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (DAE/FaE/UFMG). Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Conhecimento e Inclusão Social da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (2016); Mestre em educação pelo mesmo Programa (2013); Especialista em Educação Infantil pelo Curso de Especialização Lato Sensu em Docência da Educação Básica (LASEB/FaE/UFMG); Pedagogo pelo Instituto Superior de Educação Anísio Teixeira (2008). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Infantil e Infâncias - FaE-UFMG. É Bolsista Produtividade nível II do CNPq.

Fabiana Pinheiro Barroso, Secretaria Municipal de Educação de Turmalina, Turmalina, MG, Brasil. fa_pb@yahoo.com.br

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Coordenadora Pedagógica da Rede de Educação Infantil da Secretaria Municipal de Educação de Turmalina, MG, Brasil.

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Published

2025-04-15

How to Cite

Santos, S. V. S. dos, & Barroso, F. P. (2025). For an epistemological statute of pedagogical coordination in Early Childhood Education. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.137586