For an epistemological statute of pedagogical coordination in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.137586Keywords:
Early Childhood Education, Pedagogical coordination, Epistemology of pedagogical work, ProfessionalityAbstract
In this paper, the professionalism of the pedagogical coordination in Early Childhood Education is analyzed based on the speeches of pedagogical coordinators. Theoretically located at the intersection of Childhood Pedagogies and Early Childhood Education with Maurice Tardif's theories of professional teaching knowledge, the article data result from interviews with six pedagogical coordinators from Turmalina, Minas Gerais, Brazil. It was verified that there is an emergence of an epistemological statute that defines the roles of the pedagogical coordination of daycare centers and preschools, taking into account the specificities of Early Childhood Education.
Downloads
References
ALVES, Nancy Nonato de Lima. Trabalho e identidade profissional na coordenação pedagógica em educação infantil: contradições e possibilidades. In: REUNIÃO ANUAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 34., 2011, Natal. Anais eletrônicos [...]. Natal: ANPEd, 2011. Disponível em: http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT07/GT07-591%20int.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Pedagogia da infância. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação – CD-ROM, 2010.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARROSO, Fabiana Pinheiro. A coordenação pedagógica na organização do currículo da educação infantil de Turmalina, Minas Gerais: que figura é essa? 2021. 176 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2021. Disponível em: https://acervo.ufvjm.edu.br/items/0e7b65ca-9fbe-4bbb-b61a-29ecb5da290f. Acesso em: 10 abr. 2023.
BARROSO, Fabiana Pinheiro; SANTOS, S. V. S. dos. Sentidos atribuídos pela coordenação pedagógica ao currículo da educação infantil. Debates em Educação, Maceió, v. 14, n. esp., p. 257-282, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12625/9660. Acesso em: 17 set. 2023.
BELLO, Isabel Melero; PENNA, Marieta Gouvêa de Oliveira. O papel do coordenador pedagógico nas escolas públicas paulistanas: entre as questões pedagógicas e o gerencialismo. Educar em Revista, Curitiba, n. 1, n. esp., p. 69-86, jun. 2017. Disponível em; https://www.scielo.br/j/er/a/NmPJx9ZfW6vnbzcTGHtBVPD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 jul. 2023.
BORGES, Rubia; PANDINI-SIMIANO, Luciane. Desafios da gestão na educação infantil: entre concepções e práticas de gestoras. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 23, n. 3, p. 544-558, jul./dez. 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/edunisinos/v23n3/2177-6210-edunisinos-23-03-544.pdf. Acesso em: 21 jul. 2023.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 abr. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833-27841, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 12 abr. 2023.
BRASIL. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 242, p. 18-19, 18 dez. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=2298&Itemid=. Acesso em: 12 abr. 2023.
BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ABREU, Luci Castor de; MONÇÃO, Maria Aparecida Guedes. Os saberes necessários ao coordenador pedagógico de Educação Infantil: reflexões, desafios e perspectivas. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (org.). O coordenador pedagógico e o atendimento à diversidade. São Paulo: Loyola, 2010. p. 77-98.
DUMONT-PENA, Érica; SILVA, Isabel de Oliveira e. Aprender a cuidar: diálogos entre saúde e educação infantil. São Paulo: Cortez, 2018.
FERNANDES, Maria José da Silva. Coordenador pedagógico. In: Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (GESTRADO/FAE/UFMG). Belo Horizonte: UFMG, 2010. CD-ROM.
KRAMER, Sônia. O papel social da Educação Infantil. Revista Textos do Brasil. Ministério das Relações Exteriores, Brasília, 1999. Disponível em: https://grupoinfoc.com.br/publicacoes/periodicos/p53_O_papel_social_da_Educacao_Infantil.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.
MONÇÃO, Maria Aparecida Guedes; TRINDADE, Syomara Assuite. A produção acadêmica em políticas para a educação infantil no Brasil (2000-2010). Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, n. 7, v. 13, p. 1-25, fev. 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/jpe/v13/1981-1969-jpe-13-e64423.pdf . Acesso em: 15 abr. 2023.
PEREIRA, Jorgiana Ricardo. A coordenação pedagógica na Educação Infantil: o que dizem a coordenadora pedagógica e as professoras? In: REUNIÃO ANUAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 37., 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: ANPEd, 2015. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt07-3622.pdf. Acesso em: 13 abr. 2023.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pedagogia e a educação infantil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 16, p. 27- 34, jan./abr. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/v3P9wYtgnVDf3DcVcywdLSK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 abr. 2023.
SACRISTÁN, José Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução: Ermani F. da R. Rosa. 3. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Especificidades da Coordenação Pedagógica. Presença Pedagógica, Belo Horizonte, v. 21, n. 124, p. 40-46, jul/ago. 2015.
SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos; BARROSO, Fabiana Pinheiro. A experiência social das coordenadoras pedagógicas da educação infantil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 39, p. 1-20, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/ryKyKyRrpQhxjnKj3vRjhfg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 dez. 2023.
SAVIO, Donatella. L’équipe educativa responsabile e il ruolo formativo del coordinatore pedagogico. Educar em Revista, Curitiba, n. 1, p. 133-150, jun. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/Mttxfct4GgfMqKdHc9gqGqk/?format=pdf&lang=it. Acesso em: 15 abr. 2023.
SILVA, Edileuza Fernandes da; FERNANDES, Rosana César de Arruda. Coordenação pedagógica: espaço e tempo de organização do trabalho pedagógico coletivo. In: VILLAS-BOAS, Benigna Maria de Freitas. (org.). Avaliação: interações com o trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2017. p. 71-80.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 5, p. 5-24, 2000. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbedu/n13/n13a02.pdf. Acesso em: 21 jul. 2023.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXI, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Ks666mx7qLpbLThJQmXL7CB/?format=pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.
TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro.; PÁDUA, Karla Cunha. Virtualidades e alcances da entrevista narrativa. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PESQUISA (AUTO)BIOGRÁFICA, 2., 2006, Salvador. Anais eletrônicos [...]. Salvador: Cipa, 2006. Disponível em: http://professor.ufop.br/sites/default/files/reginaaraujo/files/ines_assuncao_de_castro_teixeira.doc. Acesso em: 15 abr. 2023.
TURMALINA. Lei Complementar Municipal nº 2, de 25 de outubro de 2017. Dispõe sobre o Plano de Cargos, Carreiras e Vencimentos dos Servidores do Magistério do Município de Turmalina e dá outras Providências. Turmalina: Prefeitura Municipal, 2017. Mimeografado.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.