The integration of technologies into education during the pandemic and the challenges to Brazil's digital sovereignty

Authors

  • Andrea Lapa Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, SC, Brasil. andrea.lapa@ufsc.br https://orcid.org/0000-0001-6073-4012
  • Nelson Pretto Universidade Federal da Bahia (UFBA), Faculdade de Educação, Salvador, BA, Brasil. nelson@pretto.pro.br https://orcid.org/0000-0001-8152-8963
  • Isabel Colucci Coelho Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Centro de Comunicação e Expressão, Departamento de Jorna-lismo, Florianópolis, SC, Brasil. isabel.colucci@ufsc.br https://orcid.org/0000-0001-6081-3618

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.142215

Keywords:

Technology and education, Digital inclusion, Public policies in education, Colonialism, Digital sovereignty

Abstract

The Covid-19 pandemic has made the appropriation of digital technologies by schools compulsory, exposing development gaps in structure and teacher training. This scenario has opened the way for the entry of private platforms, notably through non-transparent agreements made by governments at all levels. This article discusses public policies and training practices for the critical integration of technologies, which we argue is essential for building the country's digital sovereignty and emancipatory education.

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Author Biographies

Andrea Lapa, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, SC, Brasil. andrea.lapa@ufsc.br

Full Professor at the Center for Educational Sciences at the Federal University of Santa Catarina (UFSC)/Brazil. Master's and PhD in Urban and Regional Planning (UFRJ). Visiting scholar at the Universitat de Barcelona/Spain (2014) and at the City University of New York-CUNY/United States (2024). Investigates and advises topics in the field of Education and Communication and coordinates research networks in national and international cooperation projects. Some management positions at UFSC: Dean at the Graduate Program in Education-PPGE (2018-2020), Vice coordinator at Open Brazilian University-UAB (2015-2016) and Director at New Tecnnologies Lab-Lantec (2007-2013).

Nelson Pretto, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Faculdade de Educação, Salvador, BA, Brasil. nelson@pretto.pro.br

Professor Titular (e ativista) da Faculdade de Educação da UFBA, bolsista do CNPq. É Membro titular da Academia de Ciências da Bahia. Foi Conselheiro da SBPC (2015/2019), Secretário Regional na Bahia da SBPC (2011/2015). Foi titular do Conselho Estadual de Cultura do Estado da Bahia (2007/2011), assessor do Reitor da UFBA (1995/1996) e Diretor da Faculdade de Educação/UFBA por dois mandatos (2000/2008). Tem colunas de rádio semanais na Educadora FM, Band News FM e Metrópole (www.radios.pretto.info).

Isabel Colucci Coelho, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Centro de Comunicação e Expressão, Departamento de Jorna-lismo, Florianópolis, SC, Brasil. isabel.colucci@ufsc.br

Professora adjunta do Departamento de Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina. Integra o grupo de pesquisa Mídia-Educação e Comunicação Educacional (Comunic), vinculado à Pós-graduação em Educação da UFSC, e o grupo de estudo Jornalismo e Direitos Humanos, do Programa de Pós-graduação em Jornalismo, também da UFSC. Integrou o projeto de pesquisa Conexão Escola-Mundo: espaços inovadores de formação cidadã. É subchefe do Departamento de Jornalismo da UFSC (gestão 2022-2024). Pesquisa jornalismo e direitos humanos e educação em direitos humanos, no contexto da cultura digital.

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Published

2025-06-02

How to Cite

Lapa, A., Pretto, N., & Coelho, I. C. (2025). The integration of technologies into education during the pandemic and the challenges to Brazil’s digital sovereignty. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.142215

Issue

Section

Educação e tecnologia: criticidade, criatividade e políticas