The integration of technologies into education during the pandemic and the challenges to Brazil's digital sovereignty
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.142215Keywords:
Technology and education, Digital inclusion, Public policies in education, Colonialism, Digital sovereigntyAbstract
The Covid-19 pandemic has made the appropriation of digital technologies by schools compulsory, exposing development gaps in structure and teacher training. This scenario has opened the way for the entry of private platforms, notably through non-transparent agreements made by governments at all levels. This article discusses public policies and training practices for the critical integration of technologies, which we argue is essential for building the country's digital sovereignty and emancipatory education.
Downloads
References
ALEXANDER, Jeffrey. Vociferando contra o iluminismo: a ideologia de Steve Bannon. Sociologia & Antropologia/UFRJ, v. 8, n. 3, p. 1009-1023, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sant/a/bLLTnxyrMppVhCXwChrm6rN/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 2 maio 2025.
AMIEL, Tel. Open education and platformization: Critical perspectives for a new social contract in education. Prospects 54, p. 341–350, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11125-023-09660-x. Acesso em: 2 maio 2025.
AMIEL, Tel; PEZZO, Tiago; CRUZ, Leonardo; OLIVEIRA, Luísa Antunes. Os modos de adesão e a abrangência do capitalismo de vigilância na educação brasileira. Perspectiva (UFSC) (ONLINE), v. 39, p. 1-22, 2021. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/80582/47356>. Acesso em: 2 maio 2025.
ALMEIDA, Éverton. Quando você se torna um educador Google: integração de tecnologias digitais ao currículo da Educação Básica como estratégia neoliberal. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2021. Disponível em: https://tede.ufsc.br/teses/PEED1607-T.pdf . Acesso em: 2 maio 2025.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; PRADO, Maria Elizabeth Brisola Brito (Orgs.). O computador portátil na escola: mudanças e desafios nos processos de ensino e aprendizagem. São Paulo: Avercamp, 2011.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Políticas de tecnologia na educação brasileira: histórico, lições aprendidas e recomendações. Centro de Inovação para a educação brasileira, 2016. Disponível em: https://cieb.net.br/wp-content/uploads/2019/04/CIEB-Estudos-4-Politicas-de-Tecnologia-na-Educacao-Brasileira-v.-22dez2016.pdf . Acesso em: 2 maio 2025.
BARRETO, Raquel Goulart (Org.). Tecnologias educacionais e educação a distância. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
BONILLA, Maria Helena Silveira. Software livre e formação de professores: para além da dimensão técnica. In: FANTIN, Monica; RIVOLTELLA, Pier Cesare (org.). Cultura digital e escola: pesquisa e formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2012. p. 253-281.
BONILLA, Maria Helena Silveira. Software Livre e Educação: uma relação em construção. Perspectiva, Florianópolis, v. 32, n. 1, 205-234, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2014v32n1p205. Acesso em: 2 maio 2025.
BUCKINGHAM, David. Manifesto pela educação midiática. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2022.
CESARINO, Letícia. O mundo do avesso: verdade e política na era digital. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
CORDEIRO, Salete de Fátima Noro. Tecnologias digitais móveis e cotidiano escolar:espaços/tempos de aprender. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia., Salvador, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/17729. Acesso em: 2 maio 2025.
CRUZ, Leonardo; VENTURINI, Jamila. Neoliberalismo e crise: o avanço silencioso do capitalismo de vigilância na educação brasileira durante a pandemia da Covid-19. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 1060-1085, 2020. Disponível em http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/rbie/article/view/v28p1060/6752 . Acesso em: 2 maio 2025.
CRUZ, Leonardo; Diniz, Janaina; Amiel, Tel; Gonsales, Priscila. Mapeamento da plataformização da educação pública superior na África e na América Latina. UFPA: Observatório de Educação vigiada, 2024. EDUCAÇÃO VIGIADA. Educação Vigiada – Educação, privacidade e direitos digitais, s/d. Disponível em: <https://educacaovigiada.org.br/>. Acesso em: 2 maio 2025.
EVANGELISTA, Rafael. Internet, um território perdido?. Site Outras Palavras, 2016. Disponível em: https://outraspalavras.net/posts/internet-territorio-perdido/. Acesso em: 2 maio 2025.
FAUSTINO, Deivison; LIPPOLD, Walter. Colonialismo digital: por uma crítica hacker-fanoniana. Boitempo Editorial, 2023.
FEENBERG, Andrew. O que é a filosofia da tecnologia? Conferência pronunciada para os estudantes universitários de Komaba, junho de 2003, sob o título de "What is philosophy of technology?". Tradução de Agustín Apaza, com revisão de Newton Ramos-de-Oliveira. Disponível em: <http://www.sfu.ca/~andrewf/oquee.htm>. Acesso em: 2 maio 2025
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo/Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.
FUCHS, Christian. Web 2.0, prosumption, and surveillance. Surveillance & Society, v. 8, n. 3, p. 288-309, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.24908/ss.v8i3.4165 . Acesso em: 2 maio 2025.
HELMOND, Anne. A Plataformização da Web. In: OMENA, Janna Joceli (Ed.). Métodos Digitais: teoria-prática-crítica. Lisboa: ICNOVA — Instituto de Comunicação da Nova, 2019. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/339509104_A_Plataformizacao_da_Web> Acesso em: 2 maio 2025.
HERNÁNDEZ, Fernando; SANCHO, Juana María. Aprendendo com as Inovações nas Escolas. Porto Alegre: Artmed, 2000.
LAMBERT, Sarah. The Siyavula Case: Digital, Collaborative Text-Book Authoring to Address Educational Disadvantage and Resource Shortage in South African Schools. International Electronic Journal of Elementary Education, v. 11, n. 3, p. 279-290, 2019. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1206172.pdf . Acesso em: 2 maio 2025.
LAPA, Andrea; COELHO, Isabel. Escola e internet: espaços de formação para a cidadania. Perspectiva (UFSC), v. 3, 2021, p. 1-15. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/72019. Acesso em: 2 maio 2025.
LAPA, Andrea; PRETTO, Nelson De Luca. Inovar com os hackers na educação. In: DIAS, P.; MOREIRA, D.; QUINTAS-MENDES, A. Inovar para a qualidade na educação digital. Universidade Aberta de Portugal, 2019, p. 99-116. Coleção Educação a Distância e eLearning, n. 6. Disponível em: https://portal.uab.pt/colecao-educacao-a-distancia-e-elearning/ . Acesso em: 2 maio 2025.
LAPA, Andrea; LACERDA, Andreson Lopes; COELHO, Isabel. A cultura digital como espaço de possibilidade para a formação de sujeitos. Número Temático: Tecnologias educacionais e educação a distância. Inclusão Social, Brasília, DF, v. 10 n. 1, p. 19-32, jul./dez. 2016, p. 19-32. Disponível em: <http://revista.ibict.br/inclusao/issue/view/242>. Acesso em: 2 maio 2025.
LAPA, Andrea. Reflexões sobre a formação crítica em redes sociais. In: Bergmann, J.; Grané, M. (Org.). La universidad en la nube. Colecció Transmedia. Barcelona: Laboratori de Mitjans Interactius. Universitat de Barcelona, 2013, p. 23-46.
LOIO, Milena Peixer; ESPÍNDOLA, Marina Bazzo; CERNY, Roseli Zen; TOSATTI, Nayara Cristine Müller. A cultura da escola recontextualizando a integração das TDIC no currículo. e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 636-656, abr. 2020. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/48049> Acesso em: 2 maio 2025.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: Comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
OLIVIER, Jako; AMIEL, Tel; MESQUISTA; Robson da Cruz; BDAIR, Fatima. Mapping Open Education: an analysis of the Open Educational Resources landscape in Brazil and South Africa. Journal of e-Learning and Knowledge Society, v. 19, n. 2, p. 52-59, 2023. Disponível em: https://www.je-lks.org/ojs/index.php/Je-LKS_EN/article/view/1135722 . Acesso em: 2 maio 2025
PARRA, Henrique; CRUZ, Leonardo; AMIEL, Tel; MACHADO, Jorge. Infraestruturas, economia e política informacional: o caso do google suite for education. Mediações. Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 23, n. 1, p. 63–99, 2018. DOI: 10.5433/2176-6665.2018v23n1p63. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/32320 . Acesso em: 22 ago. 2024.
PARRA, Henrique Zoqui Martins; ABDO, Alexandre Hannud. Tendências democráticas e autoritárias, arquiteturas distribuídas e centralizadas. LIINC em Revista, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 334-349, nov. 2016. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3716 Acesso em: 28 ago. 2024.
PRETTO, Nelson De Luca; AMIEL, Tel; BONILLA, Maria Helena Silveira; LAPA, Andrea. Plataformização da educação em tempos de pandemia. In: Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. Educação e tecnologias digitais: desafios e estratégias para a continuidade da aprendizagem em tempos de COVID-19. São Paulo, SP: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021, p. 221-249.
PRETTO, Nelson De Luca. Reflexões: ativismo, redes sociais e educação. Salvador: EDUFBA, 2013.
PRETTO, Nelson De Luca; TOSTA, Sandra de Fatima Pereira (Orgs.). Do Meb à Web: o rádio na educação 00000. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2010.
PRETTO, Nelson De Luca. Uma escola sem/com futuro. Campinas: Papirus, 1996.
QUARTIERO, Elisa Maria; BONILLA, Maria Helena Silveira; FANTIN, Monica (Orgs.). Projeto UCA: entusiasmos e desencantos de uma política pública. Salvador: Edufba, 2015.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais Perspectivas latino-americanas. Colecci Ûn Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autônoma de Buenos Aires, Argentina, 2005, p. 117-142. Disponível em: https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf . Acesso em: 2 maio 2025.
RAMOS, Edla Maria Faust (Org.). Curso de Especialização em Educação na Cultura Digital. Documento Base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2013.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu. Software livre: A luta pela liberdade do conhecimento. São Paulo: Perseu Abramo, 2018.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu. Colonialismo digital, imperialismo e doutrina neoliberal. In: FAUSTINO, Deivison; LIPPOLD, Walter. Colonialismo digital: por uma crítica hacker-fanoniana. Boitempo Editorial, 2023, p. 15-20.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu. A sociedade precisa lançar luz na obscura operação das redes sociais. Carta Capital, em 23 de janeiro de 2021. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/sociedade/a-sociedade-precisa-lancar-luz-na-obscura-operacao-das-redes-sociais/ . Acesso em: 2 maio 2025.
WBO-World Bank Organization. Relatório de Pobreza e Equidade no Brasil – Mirando o futuro após duas crises. World Bank Group, 2022. Disponível em: https://www.worldbank.org/pt/country/brazil/publication/relatorio-de-pobreza-e-equidade-no-brasil-mirando-o-futuro-apos-duas-crises . Acesso em: 2 maio 2025.
STASSUN, Cristian Caê Seemann; PICH, Santiago. Governo eletrônico da vida cotidiana por aplicativos de gestão da saúde no Apple Watch. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 26, n. 3, p. 951–968, set. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/wx9k9zSzfpyZWkgDhytyvDQ/?lang=pt . Acesso em: 2 maio 2025.
TURINO, Célio. PONTO DE CULTURA – O Brasil de baixo para cima. São Paulo: Anita Garibaldi, 2009. Disponível em: https://www.gov.br/culturaviva/pt-br/biblioteca-cultura-viva/documentos-e-publicacoes/livros-e-revistas/celio-turino-ponto-de-cultura_o-brasil-de-baixo-para-cima_2010.pdf/view. Acesso em: 2 maio 2025.
UNICEF (BRASIL). Pobreza multidimensional na infância e adolescência. Núcleo Editorial UNICEF Brasil, 2023. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/26726/file/unicef_pobreza-multidimensional-na-infancia-e-adolescencia_2022.pdf . Acesso em: 2 maio 2025.
ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância. Editora Intrínseca, 2021.
ZUBOFF, Shoshana. Un capitalismo de vigilancia: sua escova de dentes te espiona. Le Monde diplomatique em português, p. 30–32, 3 de janeiro de 2019. Disponível em: https://diplomatique.org.br/um-capitalismo-de-vigilancia/ . Acesso em: 2 maio 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.