Privatization and philanthropy in the continuing education of basic education teachers: how the Bem Comum Association thinks and acts

Authors

  • Eliana da Silva Felipe Universidade Federal do Pará (UFPA), Instituto de Ciências da Educação, Faculdade de Educação, Belém, PA, Brasil. efelipe@ufpa.br https://orcid.org/0000-0003-4995-4422

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.143041

Keywords:

Privatization, Continuing education, Alfabetiza Pará, Parc

Abstract

The article analyzes the relationship between privatization, philanthropy, and continuing education for teachers, focusing on the role of the Associação Bem Comum (ABC), a partner of the Lemann Foundation and the Natura Institute in the implementation of the Alfabetiza Pará program. This is a documentary and bibliographical research that uses neoliberalism as a rationale that organizes social relations according to the market model (Dardot; Laval, 2019) and explores concepts of policy networks (Ball, 2014) and philanthropy/privatization (Adrião, 2022) in education to problematize the influences of market sectors on the reconfiguration of professional development models based on teacher autonomy and critical-reflective professional development (Nóvoa, 2019). The results show that ABC is funded by political networks that favor managerial solutions for public education, a perspective that guides the policy model of the Alfabetiza Pará Program and its administrative, pedagogical, and formative actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliana da Silva Felipe, Universidade Federal do Pará (UFPA), Instituto de Ciências da Educação, Faculdade de Educação, Belém, PA, Brasil. efelipe@ufpa.br

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Professora Associada do Instituto de Ciências da Educação - Universidade Federal do Pará, com atuação na Faculdade de Educação.

References

ADRIÃO, Theresa Maria de Freitas. Dimensões da privatização da Educação Básica no Brasil: um diálogo com a produção acadêmica a partir de 1990 [Meio Eletrônico]. Brasília, ANPAE, 2022.

ANTUNES, Maria Tanise Raphaelli Bosquerolli; LOUREIRO, Carine Bueira; PROCASKO, Josiane Carolina Soares Ramos. A nova filantropia e a influência na formação de professores. Revista de Ciências Humanas, v. 24, n. 3, set./dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.31512/19819250.2023.24.03.209-228 . Acesso em: 24 fev. 2024.

ARANHA, Rudervania Silva Lima; OLIVEIRA, Selma Suely Baçal. Sistema de parceria público-privada na educação: estratégias mercantilistas para o ensino público de Manaus. Revista Brasileira de Educação, v. 28, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782023280113. Acesso em: 10 dez. 2023.

ASSOCIAÇÃO BEM COMUM. Onde atuamos. Disponível em: https://abemcomum.org/. Acesso em: 15 mar. 2024.

ASSOCIAÇÃO NOVA ESCOLA; ASSOCIAÇÃO BEM COMUM. Veredas da leitura e da escrita. 1. ed. São Paulo: Associação Nova Escola, 2023.

B3 SOCIAL. Investimento Social Privado. Disponível em: https://www.b3.com.br/pt_br/b3/b3-social/investimento-social-privado/. Acesso em: 23 fev. 2024.

BALL, Stephen John. Educação Global S. A.: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

BALL, Stephen John. Performatividade, privatização e o pós-Estado do bem-estar. In: Educ. Soc., v. 25, n. 89, set./dez. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400002. Acesso em: 23 nov. 2023.

BALL, Stephen John. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. In: Revista Portuguesa de Educação, v. 15, n. 2, 2002. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37415201. Acesso em: 15 jan. 2023.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 dez. 2023.

BRASIL. Lei n°13.019, de 31 de julho de 2014. Estabelece o regime jurídico das parcerias entre a administração pública e as organizações da sociedade civil [...]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13019.htm. Acesso em: 8 dez. 2023.

BRASIL. Ministério da Administração Federal e Reforma do Estado. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, 1995. Disponível em: https://bresserpereira.org.br/documents/mare/PlanoDiretor/planodiretor.pdf. Acesso em: 12 mar. 2023.

CUNHA, Maria Isabel. Aprendizagem da docência em espaços institucionais: é possível fazer avançar o campo da formação de professores? Avaliação, v. 19, n. 3, nov. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000300013. Acesso em: 10 dez. 2023.

DARDOT, Pierre; LAVAL Christian. A nova razão do mundo. São Paulo: Boitempo, 2019.

ESTORMOVSKI, Renata Cecília; ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira. A filantropização da educação básica como mecanismo de privatização da intelectualidade do professor. Trabalho Necessário, v. 20, n. 42, 2022. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/52885/32450. Acesso em: 25 mai. 2024.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FUNDAÇÃO CAED. Conectando pontos, construindo pontes. Disponível em: https://caeddigital.net/parcerias.html. Acesso em: 3 mar. 2024.

FUNDAÇÃO LEMANN. Expansão da Parceria pela Alfabetização em Regime de Colaboração (Parc). Disponível em: https://relatorioanual2023.fundacaolemann.org.br/interna/expansao-da-parceria-pela-alfabetizacao-em-regime-de-colaboracao-parc. Acesso em: 3 fev. 2024.

GATTI, Bernadete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil na última década. Revista Brasileira de Educação, v.13, n. 37, jan./abr, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000300013. Acesso em: 22 out. 2023.

MESQUITA, Cristina. Desenvolvimento profissional de professores (2011). Disponível em: http://hdl.handle.net/10198/7578. Acesso em: 23 jan. 2024.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa, Educa, 2009.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Nova gestão pública e governos democráticos populares: contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação. Educ. Soc. Campinas, v. 36, n. 132, jul.-set., 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152440. Acesso em: 12 dez. 2023.

PARÁ. Lei nº 9.867, de 13 de março de 2023. Institui o Programa Alfabetiza Pará (2023). Disponível em: https://leisestaduais.com.br/pa/lei-ordinaria-n-9867-2023-para-institui-o-programa-alfabetiza-para-vinculado-a-secretaria-de-estado-de. Acesso em: 03 mar. 2024.

PARÁ. Secretaria de Estado de Educação. Campanha Bora Alfabetizar. Belém, 2024a.

PARÁ. Alfabetiza Pará. Painel de Monitoramento do Programa – avaliação das formações (2024b). Disponível em: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiM2RkYjViZTMtYTliMy00NzgyLWEwOTgtZDY1MTgwZGIxYWQ0IiwidCI6IjAxM2RjZmFiLWVmZmQtNGNmYi1hYTY0LTg5MWQxMjA5N2YwZSJ9. Acesso em: 05 set. 2024.

SILVA, Sandra Cristina Vanzuita. “Nova filantropia”: negócios e mercados na formação continuada de professores. Form. Doc., v. 07, n. 13, p. 133-144, ago./dez. 2015. Disponível em http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br. Acesso em: 10 out. 2023.

TARDIF Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

Published

2025-08-07

How to Cite

da Silva Felipe, E. (2025). Privatization and philanthropy in the continuing education of basic education teachers: how the Bem Comum Association thinks and acts. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.143041

Issue

Section

Políticas de Formação de Professores na América Latina