Privatization and philanthropy in the continuing education of basic education teachers: how the Bem Comum Association thinks and acts
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.143041Keywords:
Privatization, Continuing education, Alfabetiza Pará, ParcAbstract
The article analyzes the relationship between privatization, philanthropy, and continuing education for teachers, focusing on the role of the Associação Bem Comum (ABC), a partner of the Lemann Foundation and the Natura Institute in the implementation of the Alfabetiza Pará program. This is a documentary and bibliographical research that uses neoliberalism as a rationale that organizes social relations according to the market model (Dardot; Laval, 2019) and explores concepts of policy networks (Ball, 2014) and philanthropy/privatization (Adrião, 2022) in education to problematize the influences of market sectors on the reconfiguration of professional development models based on teacher autonomy and critical-reflective professional development (Nóvoa, 2019). The results show that ABC is funded by political networks that favor managerial solutions for public education, a perspective that guides the policy model of the Alfabetiza Pará Program and its administrative, pedagogical, and formative actions.
Downloads
References
ADRIÃO, Theresa Maria de Freitas. Dimensões da privatização da Educação Básica no Brasil: um diálogo com a produção acadêmica a partir de 1990 [Meio Eletrônico]. Brasília, ANPAE, 2022.
ANTUNES, Maria Tanise Raphaelli Bosquerolli; LOUREIRO, Carine Bueira; PROCASKO, Josiane Carolina Soares Ramos. A nova filantropia e a influência na formação de professores. Revista de Ciências Humanas, v. 24, n. 3, set./dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.31512/19819250.2023.24.03.209-228 . Acesso em: 24 fev. 2024.
ARANHA, Rudervania Silva Lima; OLIVEIRA, Selma Suely Baçal. Sistema de parceria público-privada na educação: estratégias mercantilistas para o ensino público de Manaus. Revista Brasileira de Educação, v. 28, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782023280113. Acesso em: 10 dez. 2023.
ASSOCIAÇÃO BEM COMUM. Onde atuamos. Disponível em: https://abemcomum.org/. Acesso em: 15 mar. 2024.
ASSOCIAÇÃO NOVA ESCOLA; ASSOCIAÇÃO BEM COMUM. Veredas da leitura e da escrita. 1. ed. São Paulo: Associação Nova Escola, 2023.
B3 SOCIAL. Investimento Social Privado. Disponível em: https://www.b3.com.br/pt_br/b3/b3-social/investimento-social-privado/. Acesso em: 23 fev. 2024.
BALL, Stephen John. Educação Global S. A.: novas redes de políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2014.
BALL, Stephen John. Performatividade, privatização e o pós-Estado do bem-estar. In: Educ. Soc., v. 25, n. 89, set./dez. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400002. Acesso em: 23 nov. 2023.
BALL, Stephen John. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. In: Revista Portuguesa de Educação, v. 15, n. 2, 2002. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37415201. Acesso em: 15 jan. 2023.
BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 dez. 2023.
BRASIL. Lei n°13.019, de 31 de julho de 2014. Estabelece o regime jurídico das parcerias entre a administração pública e as organizações da sociedade civil [...]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13019.htm. Acesso em: 8 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Administração Federal e Reforma do Estado. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, 1995. Disponível em: https://bresserpereira.org.br/documents/mare/PlanoDiretor/planodiretor.pdf. Acesso em: 12 mar. 2023.
CUNHA, Maria Isabel. Aprendizagem da docência em espaços institucionais: é possível fazer avançar o campo da formação de professores? Avaliação, v. 19, n. 3, nov. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000300013. Acesso em: 10 dez. 2023.
DARDOT, Pierre; LAVAL Christian. A nova razão do mundo. São Paulo: Boitempo, 2019.
ESTORMOVSKI, Renata Cecília; ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira. A filantropização da educação básica como mecanismo de privatização da intelectualidade do professor. Trabalho Necessário, v. 20, n. 42, 2022. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/52885/32450. Acesso em: 25 mai. 2024.
FREIRE, Paulo. Política e educação. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FUNDAÇÃO CAED. Conectando pontos, construindo pontes. Disponível em: https://caeddigital.net/parcerias.html. Acesso em: 3 mar. 2024.
FUNDAÇÃO LEMANN. Expansão da Parceria pela Alfabetização em Regime de Colaboração (Parc). Disponível em: https://relatorioanual2023.fundacaolemann.org.br/interna/expansao-da-parceria-pela-alfabetizacao-em-regime-de-colaboracao-parc. Acesso em: 3 fev. 2024.
GATTI, Bernadete Angelina. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil na última década. Revista Brasileira de Educação, v.13, n. 37, jan./abr, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000300013. Acesso em: 22 out. 2023.
MESQUITA, Cristina. Desenvolvimento profissional de professores (2011). Disponível em: http://hdl.handle.net/10198/7578. Acesso em: 23 jan. 2024.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa, Educa, 2009.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Nova gestão pública e governos democráticos populares: contradições entre a busca da eficiência e a ampliação do direito à educação. Educ. Soc. Campinas, v. 36, n. 132, jul.-set., 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152440. Acesso em: 12 dez. 2023.
PARÁ. Lei nº 9.867, de 13 de março de 2023. Institui o Programa Alfabetiza Pará (2023). Disponível em: https://leisestaduais.com.br/pa/lei-ordinaria-n-9867-2023-para-institui-o-programa-alfabetiza-para-vinculado-a-secretaria-de-estado-de. Acesso em: 03 mar. 2024.
PARÁ. Secretaria de Estado de Educação. Campanha Bora Alfabetizar. Belém, 2024a.
PARÁ. Alfabetiza Pará. Painel de Monitoramento do Programa – avaliação das formações (2024b). Disponível em: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiM2RkYjViZTMtYTliMy00NzgyLWEwOTgtZDY1MTgwZGIxYWQ0IiwidCI6IjAxM2RjZmFiLWVmZmQtNGNmYi1hYTY0LTg5MWQxMjA5N2YwZSJ9. Acesso em: 05 set. 2024.
SILVA, Sandra Cristina Vanzuita. “Nova filantropia”: negócios e mercados na formação continuada de professores. Form. Doc., v. 07, n. 13, p. 133-144, ago./dez. 2015. Disponível em http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br. Acesso em: 10 out. 2023.
TARDIF Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.