Contributions of audiovisual production at school to digital education

Authors

  • Mirna Juliana Santos Fonseca Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. mirna@puc-rio.br https://orcid.org/0000-0002-8512-4760
  • Rosália Maria Duarte Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Universidade Federal do Mato Grosso do Sul/Campus Pantanal, Programa de Pós-Graduação em Educação, Corumbá, MS, Brasil. rosalia@puc-rio.br https://orcid.org/0000-0002-5758-2529

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.142269

Keywords:

audiovisual, school, media education

Abstract

This article analyses the transformations that a video production workshop causes to the students who take part in it and to the school where it is held, based on questions about what may be seen and what “may be made seen”. What seems to be in line with the theoretical approach of audiovisual production in schools? It is assumed that reflections on an institutionalized and permanent audiovisual production activity at school, although specific and contextualized, can guide other ways of incorporating the audiovisual in everyday school life. Hypotheses about the contributions of this type of activity to the National Media Education Policy guidelines are formulated in the article.

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Author Biographies

Mirna Juliana Santos Fonseca, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. mirna@puc-rio.br

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação e Mídia (Grupem). Bolsista Faperj Pós-Doutorado Nota 10 no Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC-Rio.

Rosália Maria Duarte, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Universidade Federal do Mato Grosso do Sul/Campus Pantanal, Programa de Pós-Graduação em Educação, Corumbá, MS, Brasil. rosalia@puc-rio.br

Professora Associada do Departamento de Educação da PUC-Rio. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Educação e Mídia (Grupem). Bolsista Produtividade 1C CNPq. Professora Visitante Universidade Federal do Mato Grosso do Sul/Campus Pantanal.

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Published

2025-05-31

How to Cite

Fonseca, M. J. S., & Duarte, R. M. (2025). Contributions of audiovisual production at school to digital education. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.142269

Issue

Section

Educação e tecnologia: criticidade, criatividade e políticas