Automation in education: international issues from critical approaches

Authors

  • Flavia Arruda Rodrigues Universidade Estácio de Sá (Unesa), Programa de Pós-graduação em Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Universidade Estácio de Sá (Unesa), Programa de Pós-graduação em Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1644-0225
  • Jaciara Carvalho Universidade Estácio de Sá (UNESA)Universidade Estácio de Sá (Unesa), Programa de Pós-graduação em Educação, Niterói, RJ, Brasil. jsacarvalho@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-1497-3930

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.141930

Keywords:

Automation, Higher Education, Artificial Intelligence, Critical Education, Policies

Abstract

This paper presents an analysis of the content of 32 articles from two special issues dedicated to the theme of automation and education in international journals. The aim was to contribute to national research, considering the large production abroad and the expansion of automation in private, for-profit higher education institutions in the country. It discusses the five main categories (human agency; machine anonymity; suppression of subjects; biases; public policies) out of a total of 12 identified topics. As well as denouncing, some of the papers indicate alternatives to the problems in context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavia Arruda Rodrigues, Universidade Estácio de Sá (Unesa), Programa de Pós-graduação em Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Universidade Estácio de Sá (Unesa), Programa de Pós-graduação em Educação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Estácio de Sá (Unesa). Mestra em Letras pela PUC-Rio (2010). MBA em Gestão de Novos Negócios pela FGV-Rio (2012). Especialista em Literatura Brasileira pela PUC-Rio (2005). Curso livre de Media and Communications na London School of Economics (1997). Jornalista pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997), com dez anos de experiência em redações de jornais e 14 como professora universitária em cursos de Jornalismo e de Publicidade. Pesquisadora do Grupo Conexões: Estudos e Pesquisas em Educação e Tecnologia.

Jaciara Carvalho, Universidade Estácio de Sá (UNESA)Universidade Estácio de Sá (Unesa), Programa de Pós-graduação em Educação, Niterói, RJ, Brasil. jsacarvalho@gmail.com

Professora no Programa de Pós-graduação em Educação da Unesa. Pesquisadora Pq2 do CNPq e Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ). Pós-doutora pela Arizona State University, doutora e mestra em Educação pela USP, especialista em Gestão de Processos de Comunicação/Educomunicação (USP), bacharel em Comunicação (PUC-SP) e pedagoga (Unesa). Líder do Grupo Conexões: Estudos e Pesquisas em Educação e Tecnologia.

References

APPLE, Michael W.; AU, Wayne; GANDIN, Luiz Armando. Educação crítica: análise internacional. Porto Alegre: Artmed, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BAEZA-YATES, Ricardo. Bias on the Web. *Communications of the ACM*, v. 61, n. 6, p. 54-61, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1145/3209581. Acesso em: 9 maio 2024.

BLACK, Rosalyn. et al. In their words: 41 stories of young people’s digital citizenship. Learning Media and Technology, Londres: Routledge, v. 4, n. 47, p. 524-536, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2044848. Acesso em: 9 maio 2024.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior: Notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022.

CARVALHO, Jaciara de Sá; ROSADO, SILVA, Luiz Alexandre da; FERREIRA, Giselle Martins dos Santos. Rótulos e Abordagens de Pesquisa em Educação e Tecnologia. Revista Teias [online], v. 20, n. 59, p. 219-234, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.12957/teias.2019.43237. Acesso em: 14 maio 2024.

DECUYPERE, Mathias et al. Laws of Edu-Automation? Three Different Approaches to deal with processes of automation and artificial intelligence in the field of Education. Post Digital Science and Education, Berlim, Springer v. 5. p. 44-55, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s42438-022-00360-x. Acesso em: 2 jun. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

GALLAGHER, Michael; BRAINES, Markus. Unpacking the hidden curricula in educational automation: a methodology for ethical praxis. Post Digital Science and Education, Berlim: Springer, v. 5, p. 56-76, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s42438-022-00342-z . Acesso em: 13 jun. 2024.

GIBSON, Patricia. Enacting empowerment through an automated teaching event: a posthuman and political perspective. Post Digital Science and Education, Berlim: Springer, v. 5, p. 77-99, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s42438-022-00346-9. Acesso em: 10 fev. 2024.

HANSEN, Morten; KOMLJENOVIC, Janja. Automating learning situations in Ed-Tech: techno-commercial logic of assetisation. Post Digital Science and Education, Berlim: Springer, v. 5, p. 100-116, 2023. Disponível em: 10.1007/s42438-022-00359-4 . Acesso em: 10 jul. 2024.

KOIKE, Beth.; GUIMARÃES, Fernanda. Grupos de ensino superior se preparam para nova onda de consolidação no setor. Valor, 24 abr. 2024. Disponível em: https://valor.globo.com/empresas/noticia/2024/04/24/grupos-de-ensino-superior-se-preparam-para-nova-onda-de-consolidacao-no-setor.ghtml. Acesso em: 4 jul. 2024.

LEARNING MEDIA AND TECHNOLOGY. n. 47, v. 4. Nova York/Londres: Routledge, 2022. Disponível parcialmente em: https://www.tandfonline.com/toc/cjem20/47/4?nav=tocList. Acesso em: 7 ago. 2024.

McGARR, Oliver; ENGEN, Bard Ketil. By-passing teachers in the marketing of digital technologies: the synergy of educational technological discourse and new public management practices. Learning, Media and Technology, Nova York/Londres: Routledge, v. 4, n. 47, p. 440-455, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1080/17439884.2021.2010092. Acesso em: 5 mar. 2024.

MOCARZEL, Marcelo Siqueira Maia Vinagre. A financeirização da educação privada nas páginas de revista: discursos publicitários sobre a universidade brasileira. Educação & Sociedade, [S. l.], v. 40, p. e0216625, 2019. Doi: 10.1590/es0101-73302019216625. Acesso em: 31 maio 2024.

MOROZOV, Evgen. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.

O’NEIL, Cathy. Weapons of math destruction. New York, Crown, 2016.

PARGMAN, Teresa Cerrato; LINDBERG, Ylva; BUCH, Anders. Automation is coming! Exploring future(s)-oriented methods in education. Post Digital Science and Education, Berlim: Springer, v. 5, p. 171-194, 2023. Disponível em: 10.1007/s42438-022-00349-6. Acesso em: 3 jul. 2024.

POST DIGITAL SCIENCE AND EDUCATION. V. 5. Ed. 1. Berlim: Springer, 2023. Disponível em: https://link.springer.com/journal/42438/volumes-and-issues/5-1. Acesso em: 7 ago. 2024.

RODRIGUES, Flavia Arruda. Automação na educação: implicações para práticas docentes em IES com fins lucrativos. 2024. 132 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2024.

SAURA, Geo.; CANCELA, Ekaitz.; PARCERISA, Luís. Privatización educativa digital. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, [s.l.], v. 27, n. 1, p. 11-37, mar. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.27019. Acesso em: 25 jun. 2024.

SELWYN, Neil. Educação e Tecnologia: questões críticas. In: FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; CARVALHO, Jaciara de Sá. Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017a. p. 85-103.

SELWYN, Neil. Um panorama dos estudos críticos em educação e tecnologias digitais. In: ROCHA, Claudia Hilsdorf; EL KADRI, Michelle Salles; WINDLE, Joel Austin (orgs.). DIÁLOGOS sobre tecnologia educacional: educação linguística, mobilidade e práticas translíngues. Campinas: Pontes Editores, 2017b, p. 15-40.

TERÄS, Hanna et al. The life and times of university teachers in the era of digitalization: a tragedy. Learning Media and Technology, n. 47, v. 4, p. 572-583. Disponível em: 10.1080/17439884.2022.2048393. Acesso em: 12 jul. 2024.

Published

2025-06-02

How to Cite

Rodrigues, F. A., & Carvalho, J. (2025). Automation in education: international issues from critical approaches. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.141930

Issue

Section

Educação e tecnologia: criticidade, criatividade e políticas