The formation of school managers in Rio Grande do Sul: Teachers' work, Managerialism and Performativity

Authors

  • Alvaro Moreira Hypolito Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Estudos em Políticas Educativas, Pelotas, RS, Brasil. alvaro.hypolito@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-1487-0413
  • Simone Gonçalves da Silva Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Faculdade de Educação, Departamento de Fundamentos da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Estudos em Políticas Educativas: Gestão, Currículo e Trabalho Docente, Pelotas, RS, Brasil. silva.simonegon@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-5159-2454
  • Bruno Souza Garcia Rede Estadual de Educação do Rio Grande do Sul (SEDUC-RS); Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Programa de Pós-Graduação em Educação, Pelotas, RS, Brasil. br.sgarcia@hotmail.com https://orcid.org/0000-0002-2178-5316

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.141340

Keywords:

Training, Managers: Teachers' Work, Managerialism, Performativity

Abstract

The article analyzes a training program for school managers in the state education system of Rio Grande do Sul federal state, composed of Manager Training Cycles, aiming at management teams at state schools. It analyzes training, the relationship between training and teachers' work and the culture of performativity. The research is based on document analysis, with analysis of documents and content, live performances and other materials. The training proposal is based on managerialism, on a process of control and accountability, articulated with external evaluation policies. The text demonstrates how important connections between neoliberal policies in education and public-private partnerships, typical of a managerialist mode, can address a performativity to school and teaching work.

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Author Biographies

Alvaro Moreira Hypolito, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Estudos em Políticas Educativas, Pelotas, RS, Brasil. alvaro.hypolito@gmail.com

Professor Titular da Faculdade de Educação – UFPel, Doutor pela Universidade de Wisconsin-Madison, Professor do PPGE e coordenador do CEPE Centro de Estudos em Políticas Educativas. Membro do Comitê Gestor do INCT – Políticas Públicas e Trabalho Docente (GESTRADO). Membro da ANPAE, ANPEd e RedeEstrado. Pesquisa nas áreas de Gestão, Currículo e Trabalho Docente. Pesquisador CNPq.

Simone Gonçalves da Silva, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Faculdade de Educação, Departamento de Fundamentos da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Estudos em Políticas Educativas: Gestão, Currículo e Trabalho Docente, Pelotas, RS, Brasil. silva.simonegon@gmail.com

Associate Professor of School of Education at Federal University of Pelotas. Ph.D. in Education UFPel. Vice coordinator of the CEPE - Center for Educational Policy Studies - Management, Curriculum and Teachers'Work / UFPel

Bruno Souza Garcia, Rede Estadual de Educação do Rio Grande do Sul (SEDUC-RS); Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Programa de Pós-Graduação em Educação, Pelotas, RS, Brasil. br.sgarcia@hotmail.com

Teacher state public school in RGS, Ph.D. in Political Science (UFPel) and PH.D. candidate in Education at UFPel.

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Published

2025-08-06

How to Cite

Hypolito, A. M., Silva, S., & Garcia, B. (2025). The formation of school managers in Rio Grande do Sul: Teachers’ work, Managerialism and Performativity. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.141340

Issue

Section

Políticas de Formação de Professores na América Latina