The formation of school managers in Rio Grande do Sul: Teachers' work, Managerialism and Performativity
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.141340Keywords:
Training, Managers: Teachers' Work, Managerialism, PerformativityAbstract
The article analyzes a training program for school managers in the state education system of Rio Grande do Sul federal state, composed of Manager Training Cycles, aiming at management teams at state schools. It analyzes training, the relationship between training and teachers' work and the culture of performativity. The research is based on document analysis, with analysis of documents and content, live performances and other materials. The training proposal is based on managerialism, on a process of control and accountability, articulated with external evaluation policies. The text demonstrates how important connections between neoliberal policies in education and public-private partnerships, typical of a managerialist mode, can address a performativity to school and teaching work.
Downloads
References
AVELAR, Marina. Educação e Covid-19: cenário para o avanço da privatização? Disponível em: https://campanha.org.br/analises/marina-avelar/educacao-e-covid-19-cenario-para-o-avanco-da-privatizacao/. Acesso em: 15 maio 2024.
AVELAR, Marina.; BALL, Stephen. J. Mapping new philanthropy and the heterarchical state: The Mobilization for the National Learning Standards in Brazil. International Journal of Educational Development, Vol. 64, p. 65-73, 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0738059317302080. Acesso em: 5 maio 2024,
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando. de M. (orgs.) Ensino híbrido - personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BALL, Stephen. Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. Currículo sem Fronteira, v.1, n.2, p.99-116, jul/dez. 2001. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ball.htm. Acesso em: 5 abr. 2024
BALL, Stephen. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa. v. 35, n. 126, p.539-564, set./dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300002. Acesso em: 10 abr. 2024.
BALL, Stephen. The education debate. Bristol: The Policy Press, 2008.
BALL, Stephen. Intelectuais ou técnicos? o papel indispensável da teoria nos estudos educacionais. In: Ball, Stephen J. Mainardes, Jefferson. Políticas Educacionais - questões e dilemas. São Paulo: Cortez Editora, 2011.
BALL, Stephen. Novos Estados, nova governança e nova política educacional. In: APPLE, M.W.; BALL, S.; e GANDIN, L.A. Sociologia da Educação - análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013, pp. 177-189.
BALL, Stephen. Educação Global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2014.
CARVALHO, Luís. M. Governando a educação pelo espelho do perito: Uma análise do PISA como instrumento de regulação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n.109, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000400005. Acesso em: 10 mar. 2024.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 2016.
GARCIA, Maria Manuela A. Políticas educacionais contemporâneas: tecnologias, imaginários e regimes éticos. Revista Brasileira de Educação. V. 15, n 45 set./dez. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000300004. Acesso em: 10 fev. 2024.
GEWIRTZ, Sharon; BALL, Stephen. Do modelo de gestão do “Bem-Estar-Social” ao “novo gerencialismo”: mudanças discursivas sobre gestão escolar no mercado educacional. In: BALL, Stephen; MAINARDES, Jefferson. Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011, p. 193 - 221.
HYPOLITO, Álvaro M. Políticas Curriculares, Estado e Regulação. Educação & Sociedade. v.31, n.113, p.1337-1354, out./dez., 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400015. Acesso em: 20 de nov. 2023.
HYPOLITO, Álvaro M. Reorganização Gerencialista da Escola e Trabalho Docente. Educação: Teoria e Prática, v. 21, n. 38, p. 59-78, 2011. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5265. Acesso em: 17 fev. 2024
HYPOLITO, Álvaro M.; VIEIRA, Jarbas dos S.; LEITE, Maria Cecília L. Currículo, Gestão e Trabalho Docente. Revista e-curriculum, São Paulo, v.8, n.2 p. 1-16, ago. 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/10989. Acesso em: 10 mar. 2024.
HYPOLITO, Álvaro M.; LEITE, Maria Cecília L. Modos de Gestão e Políticas de Avaliação: entre o gerencialismo e a democracia. In: WERLE, Flávia O. C. (Org.). Avaliação em Larga Escala: questões polêmicas. Brasília: Liber Livro, 2012, v., p. 135-152.
HYPOLITO, Álvaro M., JORGE, Tiago A. da S. OCDE, PISA e Avaliação em Larga Escala no Brasil: Algumas implicações. SISYPHUS - JOURNAL OF EDUCATION, v. 8, p. 10-27, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5757/575764328002/html/. Acesso em: 20 abr. 2024.
MOSCHETTI, Mauro C., FONTDEVILA, Clara, e VERGER, Antoni. Políticas, procesos y trayectorias de privatización educativa en Latinoamérica. Educação e Pesquisa, [S. l.], v. 45, p. e187870, 2019. DOI: 10.1590/s1678-463420194187870. Disponível em: https://revistas.usp.br/ep/article/view/157740. Acesso em: 24 jun. 2024.
NEWMAN, Janet; CLARKE, John. Gerencialismo. Educação e Realidade, Ago 2012, vol.37, no.2, p.353-381. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v37n2/03.pdf. Acesso em: 10 jun. 2024.
PERONI, Vera Maria V. Múltiplas formas de materialização do privado na educação básica pública no Brasil: sujeitos e conteúdo da proposta. Currículo sem Fronteiras, v. 18, p. 1-27, 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss1articles/peroni.pdf. Acesso em: 12 maio 2024.
RIO GRANDE DO SUL. DECRETO Nº 56.638, DE 2 DE SETEMBRO DE 2022. Regulamenta a concessão de Bolsa Formação de Gestores Escolares no âmbito do Programa Estadual de Formação de Gestores Escolares, instituído pelo Decreto nº 56.274, de 23 de dezembro de 2021. Porto Alegre, RS: Diário Oficial do Estado, 2022.
SILVA, Tomaz T. da. O projeto educacional moderno: identidade terminal? In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidades terminais – as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Editora Vozes, 1996. p. 251-268.
SILVA, Simone G.; HYPOLITO, Álvaro M. Políticas curriculares para a formação docente e a fabricação da docência gerencialista. Textura - ULBRA, v. 24, p. 78-101, 2022. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/7288/4397. Acesso em: 20 mar. 2024.
SILVA, Simone G.; CUNHA, Mateus A.; GARCIA, Bruno S. Empresariamento da Educação: Análise da Base Nacional Comum Curricular e do Novo Ensino Médio. ScientiaTec, v. 11, n. 1, 2024. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/ScientiaTec/article/view/7153. Acesso em: 20 maio 2024.
TARLAU, Rebecca.; MOELLER, Kathryn. O Consenso por Filantropia: como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 553-603, maio/ago., 2020. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/tarlau-moeller.pdf. Acesso em: 15 abr. 2024.
VETOR BRASIL. Disponível em: https://www.vetorbrasil.org/. Acesso em 24 maio 2024.
WILKINS, Andrew W. and MIFSUD, Denise. What is governance: Projects, objects, and analytics in education. Journal of Education Policy, 39 (3), 349-365, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1080/02680939.2024.2320874. Acesso em 14 maio 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.