Teacher education policies in Brazil: resistances and clashes 2019-2023
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.140476Keywords:
Teacher education, BNC- Formation, Public Education PoliciesAbstract
The article analyzes the process of dismantling teacher education policies in Brazil, since the approval of Resolution CNE/CP nº 02/2019. It highlights the resistance and clashes of entities in the educational field against the proposal to de-characterize training imposed and the movement for its repeal. This analysis considers the context of the dismantling of educational policies after 2016 and the advances of neoliberal ideas in education in recent years. We conclude that, in view of the threats to public education, it is essential to articulate national entities in the educational field.
Downloads
References
ANFOPE. Nota da Anfope sobre o Parecer CNE/CP Nº 4/2024. Disponível em: https://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2024/04/Nota-Anfope_correcao_final.pdf. Acesso em: 20 maio 2024.
ARRUDA, Maria da Conceição Calmon, LINO, Lucília Augusta. Formação de professores: A subjetividade capitalista transvestida de qualidade. In: Fontoura, J.S.D.A. A Qualidade da educação em debate. Porto Alegre: Editora Pragmatha, 2025. Disponível em: 001255416.pdf. Acesso em: 13 jul. 2025.
BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: rcp002_19 (mec.gov.br). Acesso em: 10 maio 2024.
CÂNDIDO, Antônio. A revolução de 1930 e a cultura. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 27-36, abr. 1984. P. 27-36. Disponível em: Edição 008 – Novos Estudos. Acesso em: 13 jul. 2025.
FERRARO, Alceu. Ravanello. Liberalismos e educação. Ou por que o Brasil não podia ir além de Mandeville. Revista Brasileira de Educação, v. 14 n. 41, p. 308-325, maio/ago. 2009. Disponível em: SciELO Brasil - Liberalismos e educação: ou por que o Brasil não podia ir além de Mandeville Liberalismos e educação: ou por que o Brasil não podia ir além de Mandeville, Acesso em: 13 jul. 2025.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação – nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
FRENTE NACIONAL. Manifesto da Frente Revoga BNC-Formação. Pela retomada da Res. 02/2015! 2023a. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/formov/article/ view/938/827. Acesso em: 10 maio 2024.
FRENTE NACIONAL. Nota contra a Minuta de Resolução das DCNs. Pela imediata retomada da Res. 02/2015! 2023b. Disponível em: https://www.anfope.org.br/cartas-e-manifestos/. Acesso em: 27 maio 2024.
GOULART, Debora. A Reforma é cruel com os estudantes porque cria uma ideia de que, se fizerem tudo certo, eles vão ter sucesso. Revista POLI, n. 81, p. 22-27, jan./fev. 2022. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/revista_poli_-_edicao_81_-_web.pdf. Acesso em: 20 jul. 2024.
LINO, Lucília Augusta; ARRUDA, Maria da Conceição Calmon. Insistindo na reconstrução das políticas educacionais. Formação em movimento, v. 6, n. 12, p.1-9, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/ index.php/formov/article/view/670/986. Acesso em: 20 dez. 2024.
LINO, Lucília Augusta; ARRUDA, Maria da Conceição Calmon. Processos de (de)formação de professores: (des)caracterização, (des)profissionalização, (des)humanização. Cad. Cedes, Campinas, v. 43, n. 121, p. 90-100, set./dez. 2023. Doi: https://doi.org/10.1590/CC269803. Acesso em: 20 jul. 2024.
MARSHALL, Thomas Humphrey. Cidadania, classe social e status. Rio de Janeiro: Zahar, 1967. p. 57-114.
PERONI, Vera Maria Vidal. Relação público-privado no contexto de neoconservadorismo no Brasil. Educação & Sociedade, v. 41, e241697, 2020. Disponível em: SciELO Brasil - RELAÇÃO PÚBLICO-PRIVADO NO CONTEXTO DE NEOCONSERVADORISMO NO BRASIL RELAÇÃO PÚBLICO-PRIVADO NO CONTEXTO DE NEOCONSERVADORISMO NO BRASIL. Acesso em: 20 dez. 2024.
PUELLO-SOCARRÁS, José Francisco. Nueva gramática del neo-liberalismo: itinerarios, trayectorias intelectuales, claves ideológicas. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2008. 168 p.
RAMOS, Marise Nogueira. Pedagogia das Competências (verbete). In: PEREIRA, I.B, LIMA, J.C.F. (Orgs.). Dicionário da Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2009. Disponível em: http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/pedcom.html. Acesso em: 19 set. 2024.
RIBEIRO, Darcy. Sobre o óbvio/ Ensaios insólitos. Rio de Janeiro, Editora Guanabara, 1986.
SOUZA, Herbert de. A Nova república e as políticas sociais. Rev. Adm. Públ., Rio de Janeiro. v. 21, n. 4, p. 24-30, out./dez. 1987. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/rap/article/view/ 9567/8618. Acesso em: 22 mar. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.