The weakness of the basic education and the curricular flexibilization in the new high school: denial of young people’s rights

Authors

  • Gilvan Luiz Machado Costa Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), Programa de Pós-Graduação em Educação, Tubarão, SC, Brasil. gilvan.costa@animaeducacao.com.br https://orcid.org/0000-0003-4882-6824
  • Carla Gonçalves Pereira Matiolla Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), Programa de Pós-Graduação em Educação, Tubarão, SC, Brasil. carlamatiolla@gmail.com https://orcid.org/0009-0000-3891-2492

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138984

Keywords:

Right to Education, High school, Integral Human Training, Curricular Flexibility

Abstract

This article analyzes the limits and perspectives of the curricular flexibility proposed by Law No. 13.415/2017 regarding the guarantees of the rights of young people to have access to historically produced knowledge and integral human training. Semi-structured interviews were carried out with students in the 2nd year of the New High School at two public schools in Santa Catarina. The main theoretical references are based on Saviani and Kuenzer. The results showed that the current educational politics weakens the concept of Basic Education and also highlights its denial to young people.

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Author Biographies

Gilvan Luiz Machado Costa, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), Programa de Pós-Graduação em Educação, Tubarão, SC, Brasil. gilvan.costa@animaeducacao.com.br

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2004). Realizou Pós-Doutoramento na Universidade Federal de Minas Gerais (2009-2010). Foi Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina-UNISUL, no período 2016-2022. Leciona no referido Programa e, também, nos cursos de Licenciatura da referida Universidade. Atualmente, além das orientações de mestrado, orienta 03 teses de doutorado. Líder do Grupo de Pesquisa Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio (GREPEM). Coordenador do Projeto de Pesquisa "Valorização dos professores do Ensino Médio na região Sul do Brasil: configurações nas redes estaduais de ensino" (Auxílio Financeiro - CNPq). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, dedicando-se, principalmente, aos seguintes temas: Trabalho docente e valorização dos profissionais da educação. Ensino médio no Brasil.

Carla Gonçalves Pereira Matiolla, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), Programa de Pós-Graduação em Educação, Tubarão, SC, Brasil. carlamatiolla@gmail.com

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina - PPGE/UNISUL. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Sul de Santa Catarina. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa sobre o Ensino Médio - GREPEM. Atua como Assistente Técnico Pedagógico na Escola de Educação Básica Henrique Fontes - Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina.

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Published

2025-03-25

How to Cite

Machado Costa, G. L., & Pereira Matiolla, C. G. (2025). The weakness of the basic education and the curricular flexibilization in the new high school: denial of young people’s rights. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138984