The curricularization of extension and its influence on the constitution of professional identity: from systemic structures to curricular implementation
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138508Keywords:
Educational Policy, Initial Training, University educationAbstract
The research on the Curricularization of University Extension (CUE), was based on the speeches of the actors who manage the Physical Education (PE) courses, involved in the CUE implementation process, choosing as its objective to analyze the CUE process and its identity relationships with initial training in PE courses in public Higher Education Institutions in the state of Paraná. From the outsiders and the devices highlighted, it was observed that CUE is a basic prerogative for the implementation of the teaching-research-extension triad as an action of professional identification of the future teacher.
Downloads
References
ALMEIDA, Luciane Pinho. A extensão universitária no brasil processos de aprendizagem a partir da experiência e do sentido. Creative Commons Attribution: pas d'utilisation commerciale - partage à l'identique 2.0 France, 2015. 56-67. Disponível em: https://www.unilim.fr/dire/692&file=1. Acesso em: 10 abril 2022.
ÁVILA, Luisa Azzolin; MARTINI, Camila Lena; FORTES, Caroline Ragagnin; RIOS, Karina Ribeiro; KRUG, Moane Marchesan. A CURRICULARIZAÇÃO DA EXTENSÃO: FEEDBACK DE ACADÊMICOS DO CURSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA SOBRE UMA VIVÊNCIA REALIZADA JUNTO AO PROJETO ATENÇÃO À SAÚDE DA PESSOA COM DEFICIÊNCIA DA UNIJUÍ. Salão do Conhecimento, v. 7, n. 7, 2021. Disponível em: https://www.publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/20585. Acesso em: 2 fev. 2023.
BARBOSA, Milka Alves Correia; MENDONÇA, José Ricardo Costa; CASSUNDÉ, Fernanda Roda de Souza Araújo. Políticas Públicas e Políticas Organizacionais para Formação de Professores-Gestores do Ensino Superior. Revista Pretexto, p. 95-110, 2016. Disponível em: http://revista.fumec.br/index.php/pretexto/article/view/3513. Acesso em: 20 maio 2023.
BAUMAN, Zygmunt; Modernidade Líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 9 jan 2023.
BRASIL. Lei 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 10 abr. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 26 jun. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 9 jan. 2023.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Prorrogação do prazo de implantação das novas Diretrizes Curriculares Nacionais (DCNs). Brasília, 06 ago. 2020. Disponível em: https://dex.unb.br/documentosfederais?download=1708:prorrogacao-do-prazo-de-implantacao-das-novas-diretrizes-curriculares-nacionais-dcns. Acesso em: 1 dez. 2022.
BRASIL. RESOLUÇÃO Nº 01, DE 17 DE JUNHO DE 2010. Normatiza o Núcleo Docente Estruturante e dá outras providências. Brasília, 17 de jun. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6885-resolucao1-2010-conae&category_slug=outubro-2010-pdf&Itemid=30192#:~:text=1%C2%BA.,do%20projeto%20pedag%C3%B3gico%20do%20curso. Acesso em: 1 dez. 2022.
BRASIL. RESOLUÇÃO Nº 7, DE 18 DE DEZEMBRO DE 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei no 13.005/201 que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014 - 2024 e dá outras providências. Brasília, 18 dez. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 1 dez. 2022.
CASTRO, Luciana Maria Cerqueira. Universidade, a Extensão Universitária e a Produção de Conhecimentos Emancipadores. In: Reunião Anual da ANPED, 27, n. 11, 2004. 1-16. Disponível em: http://27reuniao.anped.org.br/gt11/t1111.pdf. Acesso em: 10 abril 2022.
DA COSTA, Igor Henrique; RIBEIRO, Kethlen Isabela de Oliveria; PRADO, Ida Berenice Heuser. Contribuição da extensão universitária na formação em educação física. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 13, n. 2, p. 161-172, 2022. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/12594. Acesso em: 2 fev. 2023.
EVANGELISTA, Olinda; SHIROMA, Eneida Oto. Professor: protagonista e obstáculo da reforma. Educação e Pesquisa, v. 33, n. 3, p. 531–541, set. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/LPBg4SpmbKq3psDMGVT7YPK/?lang=pt#. Acesso em: 12 ago. 2024.
EVANGELISTA, Olinda; SHIROMA, Eneida Oto. Subsídios teórico-metodológicos para o trabalho com documentos de política educacional: contribuições do marxismo. Trabalho e educação: interlocuções marxistas, v. 1, p. 87-124, 2019. Disponível em: http://ole.uff.br/wp-content/uploads/sites/224/2019/08/TRABALHO-E-EDUCACAO-1.pdf#page=84. Acesso em: 15 maio 2023.
Folha informativa sobre COVID-19. OPAS, 2023. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 20 jan. 2023.
FORPROEX. l ENCONTRO DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS: Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. Manaus. Novembro, 1987. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 11 jan. 2023.
HARTWIG, Larissa Frank; SILVEIRA, Vitória Camargo; MALLUE, Felipe Garcia; AFONSO, Mariângela da Rosa; RIBEIRO, José Antonio Bicca Ribeiro. A Extensão Universitária e suas Interfaces com a Formação Inicial em Educação Física. BIOMOTRIZ, v. 16, n. 1, p. 94-106, 2022. Disponível em: file:///C:/Users/user/Downloads/678-Texto%20do%20Artigo-4113-1-10-20220419%20(4).pdf. Acesso em: 12 fev. 2023.
HOBOLD, Márcia; DE ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Processos de constituição identitária dos chefes de departamento dos cursos de licenciatura. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 8, n. 23, p. 137-151, jan./abr. 2008. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v08n23/v08n23a09.pdf. Acesso em: 2 fev. 2024.
HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Políticas curriculares, estado e regulação. Educação e sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1337-1354, out.-dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/7Wj4ZqtJgQDm55nTFxx3PrN/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 mar. 2024.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Damalzo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MELUCCI, Alberto. O jogo do eu: a mudança de si mesmo na sociedade globalizada. Editora Feltrinelli, 1992.
NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel. Políticas de Extensão Universitária Brasileira. Belo Horizonte, MG: UFMG, 2005.
NOZAKI, Joice Mayumi; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França; FERREIRA, Lílian Aparecida. Práxis e curricularização da extensão universitária na Educação Física. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 13, n. 1, p. 1-11, 2022. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/12472. Acesso em: 2 fev. 2023.
ORTIZ, Ail Conceição Meireles; CORREA, Erick Kader Callegaro; MORGENSTERN, Juliane Marschall; KIST, Liane Batistela; SILVA, Marcio Taschetto da. A extensão universitária na América Latina: percursos acadêmicos e sociais. Disciplinarum Scientia | Ciências Humanas, Santa Maria (RS, Brasil), v. 22, n. 2, p. 1–16, 2021. DOI: 10.37780/ch.v22i2.3961. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/view/3961. Acesso em: 12 ago. 2024.
REIS, Ligiani Cordeiro dos; ALVES, Catarina Messias; PAIVA, Héres Faria Ferreira Becker; ANVERSA, Ana Luiza Barborsa; MOREIRA, Evando Carlos; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de; SOUZA, Vânia de Fátima Matias de. Curricularização da extensão em cursos da área da saúde: uma revisão integrativa. Jornal de Políticas Educacionais, Curitiba, v. 16, n. 86071, 2023. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-19692022000100125. Acesso em: 12 ago. 2024.
RICHARDSON, Roberto Jerry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
SARTI, Renato; REIS, Yasmin Aparecida Lemos dos; ARAÚJO, Gabriel Mendes; SOUZA, Tamiris Miranda de. Conversas virtuais e outras possibilidades para a extensão universitária em tempos de isolamento social. Revista Extensão, v. 4, n. 2, p. 176-181, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/extensao/article/view/3948. Acesso em: 2 fev. 2023.
SILVA, Fernando Lazaretti Onorato. Dos Entraves Curriculares à Formação Docente: uma Análise da Curricularização da Extensão nos Cursos de Licenciatura da UEM. 136 f.. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá. Orientadora: Vânia de Fátima Matias de Souza. Maringá, 2023.
SILVA, Kátia Curado; KOCHHANN, Andréa. Tessituras entre concepções, curricularização e avaliação da extensão universitária na formação do estudante. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 3, p. 703-725, 2018. DOI: 10.5335/rep.v25i3.8572. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8572. Acesso em: 12 ago. 2024.
VIEIRA, Adriano José Hertzog; DALMOLIN, Bernardo Maria. Curricularização da Extensão: Potencias e Desafios no Contexto da Gestão Acadêmica. In. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, V SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOBRE PROFISSIONALIZAÇÃO DOCENTE – SIPID-CATEDRA UNESCO, 12, Curitiba: PUCPR, 26 a 29 de outubro de 2015. Anais Formação de Professores, Complexidade e Trabalho Docente. Disponível em: educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/20159_9517.pdf. Acesso em: 12 abr. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.