The curricularization of extension and its influence on the constitution of professional identity: from systemic structures to curricular implementation

Authors

  • Vânia de Fátima Matias de Souza Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maringá, PR, Brasil. vfmsouza@uem.br https://orcid.org/0000-0003-4631-1245
  • Ligiani Cordeiro dos Reis Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Curso de Licenciatura em Educação Física, Maringá, PR, Brasil. ligianicordeiro@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-7164-9091
  • Roberta Crepaldi Borsatto Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Curso de Licenciatura em Educação Física, Maringá, PR, Brasil. Robertaborsatto02@gmail.com https://orcid.org/0009-0005-4961-8914
  • Catarina Messias Alves Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maringá, PR, Brasil. catarina06alves@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-0434-2553
  • Lorena Mota Catabriga .Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maringá, PR, Brasil. lorenamotacatabriga@hotmail.com https://orcid.org/0000-0001-9533-9303
  • Fernando Lazaretti Onoratto Silva Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maringá, PR, Brasil. pg55548@uem.br https://orcid.org/0000-0002-9247-9869

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138508

Keywords:

Educational Policy, Initial Training, University education

Abstract

The research on the Curricularization of University Extension (CUE), was based on the speeches of the actors who manage the Physical Education (PE) courses, involved in the CUE implementation process, choosing as its objective to analyze the CUE process and its identity relationships with initial training in PE courses in public Higher Education Institutions in the state of Paraná. From the outsiders and the devices highlighted, it was observed that CUE is a basic prerogative for the implementation of the teaching-research-extension triad as an action of professional identification of the future teacher.

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Author Biographies

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maringá, PR, Brasil. vfmsouza@uem.br

Docente do Programa de Pós Graduação em Educação UEM; Docente Efetiva do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá-PR. Doutorado em Educação pelo programa de Pós - Graduação em Educação da UEM. Mestrado em Educação Física pelo Prorama de Pós Graduação em Educação Física Associado UEM/UEl. Graduada em Pedagogia e Educação Física, Mestre em Educação Física. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Educação Física e Políticas Educacionais.

Ligiani Cordeiro dos Reis, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Curso de Licenciatura em Educação Física, Maringá, PR, Brasil. ligianicordeiro@gmail.com

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - Habilitação Licenciatura. Professora de Educação Física no município de Umuarama - PR. Graduanda em Bacharel em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - PR. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Educação Física e Políticas Educacionais (GEEFE).

Roberta Crepaldi Borsatto, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Curso de Licenciatura em Educação Física, Maringá, PR, Brasil. Robertaborsatto02@gmail.com

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - Habilitação Licenciatura. Graduanda em Bacharel em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - PR. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Educação Física e Políticas Educacionais (GEEFE).

Catarina Messias Alves, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maringá, PR, Brasil. catarina06alves@gmail.com

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - Habilitação Licenciatura. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Educação Física e Políticas Educacionais (GEEFE) e o Núcleo de Estudos Interdisciplinares Afro-Brasileiros (NEIAB/UEM).

Lorena Mota Catabriga, .Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maringá, PR, Brasil. lorenamotacatabriga@hotmail.com

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - Habilitação Licenciatura. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Educação Física e Políticas Educacionais (GEEFE).

Fernando Lazaretti Onoratto Silva, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Educação, Maringá, PR, Brasil. pg55548@uem.br

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - Habilitação Licenciatura. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Educação Física e Políticas Educacionais (GEEFE).

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Published

2025-04-15

How to Cite

Matias de Souza, V. de F., Cordeiro dos Reis, L., Crepaldi Borsatto, R., Messias Alves, C., Mota Catabriga, L., & Lazaretti Onoratto Silva, F. (2025). The curricularization of extension and its influence on the constitution of professional identity: from systemic structures to curricular implementation. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 41(1). https://doi.org/10.21573/vol41n12025.138508