Democratic management, local power, and educational planning in Pernambuco municipalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol40n12024.136276

Keywords:

Democratic education management, Educational planning, Local power, Municipal education plan, Metropolitan region of Recife

Abstract

The study examined the objectives and strategies for democratic management in the local educational blueprints and their aspects of definition in the 14 municipalities of Recife-PE's Metropolitan Region, in comparison with the National Education Plan. The analysis was conducted on the plans' texts alongside data from 34 interviews, utilizing the cognitive approach and policy cycles. The findings, amongst other factors, indicate that whilst there are some exceptions, the democratization of school management is hindered by minimal innovation, strong dependency on central power, and traces of a conservative philosophy of action, despite the decision-making arena in local spaces having been opened.

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Author Biographies

Janete Maria Lins de Azevedo, Universidade Federal de Pernanbuco (UFPE), Recife, PE, Brasil, janete.lins@gmail.com

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (1994). Realizou estágios de Pós-doutoramento na Universidade de Paris 8, junto ao grupo de pesquisa ECOLE, no período abril de 2002 a março de 2003 e na Universidad de Valência - Espanha - no período de março a novembro de 2018. É professora titular da Universidade Federal de Pernambuco, vinculada ao Programa de Pós-graduação em Educação (campus do Recife) e ao curso de Pedagogia (campus do Recife) e líder do grupo de pesquisa Políticas Públicas da Educação (CNPq).

Luciana Rosa Marques, Universidade Federal de Pernanbuco (UFPE), Recife, PE, Brasil, luciana.marques@ufpe.br

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco com estágio de Pós-doutorado na Universidade Federal de Goiânia. Professora Titular da Universidade Federal de Pernambuco, atuando no Programa de Pós-graduação em Educação do Centro de Educação da UFPE. Pesquisadora da Fundação Joaquim Nabuco.

Alfredo Macedo Gomes, Universidade Federal de Pernanbuco (UFPE), Recife, PE, Brasil, alfredomgomes@gmail.com

Professor do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE e no Mestrado Profissional em Educação Básica, ambos no Centro de Educação da UFPE. Formado em Psicologia pela Universidade Federal do Pernambuco (1990), mestre em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFPE (1995), e PhD em Educação pela University of Bristol, Inglaterra (2000). Realizou estágio pós doutoral em Educação Superior no Centre for Globalisation, Education and Societies da University of Bristol entre 2010-2011. Reitor da Universidade Federal de Pernambuco no período 2019-2023, reconduzido pela comunidade universitária para novo mandato relativo ao período 2023-2027.

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Published

2024-03-15

How to Cite

de Azevedo, J. M. L., Rosa Marques, L., & Macedo Gomes, A. (2024). Democratic management, local power, and educational planning in Pernambuco municipalities. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 40(1). https://doi.org/10.21573/vol40n12024.136276