The organizational particularities, ideological and claiming of the unionism of the municipal public teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol40n12024.128614

Keywords:

Teacher unionism, Teacher remuneration, Municipal Public Teaching.

Abstract

This paper aims to analyze the organizational, claiming, and ideological particularities of teacher unionism in the municipal public sphere, revealing its contradictions under the light of a revolutionary perspective. Based on the theoretical-methodological referential of Historical-dialectical Materialism, the research analyzed three union entities that correspond to the three forms of teaching organization located in the Southeast region of the state of Paraná, Brazil: own regional union of teachers, union section of the state union and union of the municipal civil servants. Based on the documents of the entities, interviews with the leaders, and questionnaires applied to the teachers, it was concluded that, despite the organizational particularities (low number of affiliates and municipal struggles), the particularities of union awareness (meritocratic awareness) and the claiming particularities (approximation with education policies), the mobilization of the category tends to happen through claims related to remuneration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Rosani Taras Vaz, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO), Irati, PR, Brasil, martarosanni@hotmail.com

Doutora em Educação, na linha de História e Políticas Educacionais, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Mestre em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Pedagoga, graduada pela Universidade Estadual do Centro Oeste (Unicentro), campus de Irati. Especialista em Educação Especial Inclusiva. Atuou como professora das instituições de ensino superior Fati (2015-2016), UNESPAR (2016) e Fasf (2018). Atualmente é professora colaboradora do curso de Pedagogia na Unicentro, campus de Irati. É membro do Grupo de Pesquisa Capital, Trabalho, Estado, Educação e Políticas Educacionais (GPCATE). Temas de estudos, pesquisas e orientações: História da Educação; Políticas Educacionais e Direito à Educação; Trabalho Docente e Sindicalismo; Didática e Metodologias de Ensino; Fundamentos da Educação.

Gisele Masson, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, PR, Brasil, gimasson@uol.com.br

Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina na linha Educação, História e Política (2009), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa na linha Políticas Educacionais (2003) e Licenciada em Pedagogia pela mesma universidade (1996). Foi professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa de 2002 a 2021. Atualmente é professora associada do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina. Coordena o Grupo de Pesquisa Políticas Educacionais: relações entre capital, trabalho e estado. Atuou como coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa, no período de agosto de 2019 a agosto de 2021 e também atuou como vice-coordenadora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa, no período de 2012 a 2014. Fez parte da diretoria do Sindicato dos Docentes da Universidade Estadual de Ponta Grossa (SINDUEPG-ANDES), no período de 2010 a 2012 e de 2014 a 2016 . É membro da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE), do Conselho Acadêmico da Red Latinoamericana de Estudios Epistemológicos en Política Educativa (RELEPE), participa da Rede de Pesquisadores em Associativismo e Sindicalismo de Trabalhadores em Educação - Rede ASTE e da Rede Universitas. Atua nas seguintes áreas: políticas educacionais, políticas de formação e valorização de professores, fundamentos da educação e trabalho e educação.

References

APP. Sindicato dos Trabalhadores da Educação Pública do Paraná. Estatuto. Curitiba: APP, 2017. Disponível em: <https://appsindicato.org.br/wp-content/uploads/2021/07/Estatuto_APP_2017.pdf>. Acesso em: 30 de nov.2022.

BENOIT, A. H. R. Da lógica com um grande L à lógica de O capital. In: BOITO JR., A.; TOLEDO, C. N. de (Org.). Marxismo e Ciências Humanas. São Paulo: Xamã, 2003.

BENOIT, A. H. R. Sobre a crítica (dialética) de O Capital. Revista Crítica Marxista, Editora Brasiliense, v. n 3, p. 14-44, 1996. Disponível em: <https://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/arquivos_biblioteca/artigo16Art1.2.pdf>. Acesso em: 30 de nov. 2022.

BENOIT, A. H. R. Sobre o desenvolvimento (dialético) do programa. Crítica Marxista (Roma), Editora Xamã, v. n 4, p. 09-44, 1997. Disponível em: <https://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/arquivos_biblioteca/4_Hector.pdf>. Acesso em: 30 de nov. 2022.

BOITO JR., A. Classe média e o sindicalismo. Revista Politeia: História e Sociedade, Vitória da Conquista, v. 4, n. 1, p. 211-234, 2004. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/politeia/article/view/3928. Acesso em: 17 dez. 2021.

BOITO JR., A. O Sindicalismo de Estado no Brasil: uma análise da estrutura sindical. Campinas: UNICAMP, São Paulo: HUCITC, 1991.

BOITO JR., A. Política Neoliberal e Sindicalismo no Brasil. São Paulo: Xamã, 1999.

DAL ROSSO, S. D. Fragmentação Sindical. Educar em Revista, Curitiba n. 48, p. 39-52, abr./jun. 2013. Disponível em:<https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/32520>. Acesso em: 17 dez. 2021.

DIEESE. Departamento Intersindical de Estatísticas e Estudos Socioeconômicos. Balanço das greves. (2004-2018). Disponível em: <https://www.dieese.org.br/sitio/buscaDirigida?itemBusca=&comboBuscaDirigida=TIPO%7C1352135159121>. Acesso em: 23 jul. 2019.

DOURADO, L. F.; ARAÚJO, W. M. P. Financiamento da educação, FUNDEB e direito à educação: educação pública de qualidade social e com gestão pública. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 38, n. 01, p.1-21, 2022. Disponível em:<https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126444/88068>. Acesso em: 05 mai. 2024.

FARIAS, F. P. Clientelismo e democracia capitalista: elementos para uma abordagem alternativa. Revista Sociologia Política, Curitiba, n. 15, p. 49-65, nov. 2000. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rsocp/a/Vt3rtCnPQQPbVBRLP3BTPCs/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 17 dez. 2021.

FERRAZ, M.; GOUVEIA, A. Educação e Conflito: Luta sindical docente e novos desafios. Curitiba: Apris, 2012.

FERREIRA, M. O. V. Desconforto e invisibilidade: representações sobre relações de gênero entre sindicalistas docentes. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 47, p. 15-40, 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/KHnpfch6SpMWqtHY7tn7dmD/?lang=pt>. Acesso em: 17 dez. 2021.

GINDIN, J. Sindicalismo dos trabalhadores em Educação: tendências políticas e organizacionais (1978-2011). Educar em Revista, Curitiba, n. 48, p. 75-92, abr./jun. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/spMbfQwdtnYztvycKdS6DZq/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 17 dez. 2021.

GOUVEIA, A. B. A Organização sindical de professores (as) das redes municipais de ensino do Paraná: um mapa da relação entre a representação sindical e a remuneração docente. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 92, ago. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.14507/epaa.27.4239>. Acesso em: 17 dez. 2021.

GOUVEIA, A. B. La organización sindical de los docentes em los municípios del Estado de Paraná: um mapa preliminar. Polifonías Revista de Educación, ano VI, n. 10, p. 92-115, 2017. Disponível em: <http://www.polifoniasrevista.unlu.edu.ar/sites/www.polifoniasrevista.unlu.edu.ar/files/site/10%20Gouveia.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2021.

GOUVEIA, A. B.; FERRAZ, M. Sindicalismo docente e política educacional: tensões e composições de interesses corporativos e qualidade da educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 48, p. 111-129, abr./jun. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/yS97fcSqjY4jHfWZhvbVd4j/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 17 dez. 2021.

INEP. Sinopses Estatísticas da Educação Básica 2018. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados>. Acesso em: 30 de nov. 2022.

LEAL, V. N. Coronelismo, enxada e voto. 5. ed. São Paulo: Alfa-ômega, 1986.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro. 1. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Livro III. São Paulo: Boitempo, 2017.

POULANTZAS, N. As classes sociais no capitalismo de hoje. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

RODRIGUEZ, M. V.; FERNANDES, M. D. E. Professores (as) e sindicatos: do associativismo corporativo à organização autônoma. Educar em Revista, Curitiba, n. 48, p. 131-147, abr./jun. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/cPzKGMPXDSKnPCt4qtNqMJM/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 17 dez. 2021.

SAES, D. Classe média e sistema político no Brasil. São Paulo: T. A. Queiroz, 1985.

TRÓTSKI, L. O Programa de Transição. São Paulo: Sundermann, 2017.

VAISMAN, E. A ideologia e sua determinação ontológica. Verinotio, n. 12, ano VI, out. 2010. Disponível em: <http://www.verinotio.org/conteudo/0.49365995032122.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2021.

Published

2024-05-29

How to Cite

Taras Vaz, M. R., & Masson, G. (2024). The organizational particularities, ideological and claiming of the unionism of the municipal public teaching. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 40(1). https://doi.org/10.21573/vol40n12024.128614