The organizational particularities, ideological and claiming of the unionism of the municipal public teaching
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol40n12024.128614Keywords:
Teacher unionism, Teacher remuneration, Municipal Public Teaching.Abstract
This paper aims to analyze the organizational, claiming, and ideological particularities of teacher unionism in the municipal public sphere, revealing its contradictions under the light of a revolutionary perspective. Based on the theoretical-methodological referential of Historical-dialectical Materialism, the research analyzed three union entities that correspond to the three forms of teaching organization located in the Southeast region of the state of Paraná, Brazil: own regional union of teachers, union section of the state union and union of the municipal civil servants. Based on the documents of the entities, interviews with the leaders, and questionnaires applied to the teachers, it was concluded that, despite the organizational particularities (low number of affiliates and municipal struggles), the particularities of union awareness (meritocratic awareness) and the claiming particularities (approximation with education policies), the mobilization of the category tends to happen through claims related to remuneration.
Downloads
References
APP. Sindicato dos Trabalhadores da Educação Pública do Paraná. Estatuto. Curitiba: APP, 2017. Disponível em: <https://appsindicato.org.br/wp-content/uploads/2021/07/Estatuto_APP_2017.pdf>. Acesso em: 30 de nov.2022.
BENOIT, A. H. R. Da lógica com um grande L à lógica de O capital. In: BOITO JR., A.; TOLEDO, C. N. de (Org.). Marxismo e Ciências Humanas. São Paulo: Xamã, 2003.
BENOIT, A. H. R. Sobre a crítica (dialética) de O Capital. Revista Crítica Marxista, Editora Brasiliense, v. n 3, p. 14-44, 1996. Disponível em: <https://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/arquivos_biblioteca/artigo16Art1.2.pdf>. Acesso em: 30 de nov. 2022.
BENOIT, A. H. R. Sobre o desenvolvimento (dialético) do programa. Crítica Marxista (Roma), Editora Xamã, v. n 4, p. 09-44, 1997. Disponível em: <https://www.ifch.unicamp.br/criticamarxista/arquivos_biblioteca/4_Hector.pdf>. Acesso em: 30 de nov. 2022.
BOITO JR., A. Classe média e o sindicalismo. Revista Politeia: História e Sociedade, Vitória da Conquista, v. 4, n. 1, p. 211-234, 2004. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/politeia/article/view/3928. Acesso em: 17 dez. 2021.
BOITO JR., A. O Sindicalismo de Estado no Brasil: uma análise da estrutura sindical. Campinas: UNICAMP, São Paulo: HUCITC, 1991.
BOITO JR., A. Política Neoliberal e Sindicalismo no Brasil. São Paulo: Xamã, 1999.
DAL ROSSO, S. D. Fragmentação Sindical. Educar em Revista, Curitiba n. 48, p. 39-52, abr./jun. 2013. Disponível em:<https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/32520>. Acesso em: 17 dez. 2021.
DIEESE. Departamento Intersindical de Estatísticas e Estudos Socioeconômicos. Balanço das greves. (2004-2018). Disponível em: <https://www.dieese.org.br/sitio/buscaDirigida?itemBusca=&comboBuscaDirigida=TIPO%7C1352135159121>. Acesso em: 23 jul. 2019.
DOURADO, L. F.; ARAÚJO, W. M. P. Financiamento da educação, FUNDEB e direito à educação: educação pública de qualidade social e com gestão pública. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 38, n. 01, p.1-21, 2022. Disponível em:<https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126444/88068>. Acesso em: 05 mai. 2024.
FARIAS, F. P. Clientelismo e democracia capitalista: elementos para uma abordagem alternativa. Revista Sociologia Política, Curitiba, n. 15, p. 49-65, nov. 2000. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rsocp/a/Vt3rtCnPQQPbVBRLP3BTPCs/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 17 dez. 2021.
FERRAZ, M.; GOUVEIA, A. Educação e Conflito: Luta sindical docente e novos desafios. Curitiba: Apris, 2012.
FERREIRA, M. O. V. Desconforto e invisibilidade: representações sobre relações de gênero entre sindicalistas docentes. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 47, p. 15-40, 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/KHnpfch6SpMWqtHY7tn7dmD/?lang=pt>. Acesso em: 17 dez. 2021.
GINDIN, J. Sindicalismo dos trabalhadores em Educação: tendências políticas e organizacionais (1978-2011). Educar em Revista, Curitiba, n. 48, p. 75-92, abr./jun. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/spMbfQwdtnYztvycKdS6DZq/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 17 dez. 2021.
GOUVEIA, A. B. A Organização sindical de professores (as) das redes municipais de ensino do Paraná: um mapa da relação entre a representação sindical e a remuneração docente. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 92, ago. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.14507/epaa.27.4239>. Acesso em: 17 dez. 2021.
GOUVEIA, A. B. La organización sindical de los docentes em los municípios del Estado de Paraná: um mapa preliminar. Polifonías Revista de Educación, ano VI, n. 10, p. 92-115, 2017. Disponível em: <http://www.polifoniasrevista.unlu.edu.ar/sites/www.polifoniasrevista.unlu.edu.ar/files/site/10%20Gouveia.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2021.
GOUVEIA, A. B.; FERRAZ, M. Sindicalismo docente e política educacional: tensões e composições de interesses corporativos e qualidade da educação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 48, p. 111-129, abr./jun. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/yS97fcSqjY4jHfWZhvbVd4j/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 17 dez. 2021.
INEP. Sinopses Estatísticas da Educação Básica 2018. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados>. Acesso em: 30 de nov. 2022.
LEAL, V. N. Coronelismo, enxada e voto. 5. ed. São Paulo: Alfa-ômega, 1986.
LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. Livro. 1. São Paulo: Boitempo, 2013.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Livro III. São Paulo: Boitempo, 2017.
POULANTZAS, N. As classes sociais no capitalismo de hoje. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
RODRIGUEZ, M. V.; FERNANDES, M. D. E. Professores (as) e sindicatos: do associativismo corporativo à organização autônoma. Educar em Revista, Curitiba, n. 48, p. 131-147, abr./jun. 2013. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/er/a/cPzKGMPXDSKnPCt4qtNqMJM/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 17 dez. 2021.
SAES, D. Classe média e sistema político no Brasil. São Paulo: T. A. Queiroz, 1985.
TRÓTSKI, L. O Programa de Transição. São Paulo: Sundermann, 2017.
VAISMAN, E. A ideologia e sua determinação ontológica. Verinotio, n. 12, ano VI, out. 2010. Disponível em: <http://www.verinotio.org/conteudo/0.49365995032122.pdf>. Acesso em: 17 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.