EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol39n12023.122553

Keywords:

Evaluation, Universal Learning Design, University education

Abstract

The objective of this research was to verify the evidence of the applicability of the universal design model of learning (UDL) in higher education. The Likert Scale was used to assess nine objective items present in the semi-structured questionnaire for the research. The participants of this study were 110 higher education students of both sexes, aged between 18 and 45 years of the undergraduate course in Pedagogy, in a blended study from a Public Institution in the state of Ceará. In order to verify the internal consistency of the instrument, Exploratory Factor Analysis was used. Reliability was verified using Cronbach's alpha (α = 0.826). It was found that methodologies based on UDL principles bring contributions to assessment and learning in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Antonio Martins Lima, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil

Possui pós-doutorado em Gestão pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2016). Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2004), mestrado em Administração pela Universidade Estadual do Ceará (2000) e graduado em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Ceará (1993). Atualmente é membro do Project Management Institute - PMI, Pensilvânia, EUA. Membro da Associação Brasileira de Avaliação Educacional (ABAVE) e da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE). Avaliador capacitado do SINAES/INEP-MEC. Professor Associado da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência nas áreas de Administração e Educação, com ênfase em Gestão, Avaliação Educacional e Organizacional, trabalhou principalmente nos seguintes temas: gestão, planejamento, recursos humanos, processos, avaliação educacional e institucional.

Maria Lucijane Gomes de Oliveira, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil

Mestra pela Universidade Federal do Ceará (2018) no Programa de Pós-graduação em Educação – Faculdade de Educação (FACED/UFC).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Notas Estatísticas. 2019.

BRASIL. Universidade Federal do Ceará. Universidade Aberta do Brasil. Faculdade de Educação. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia EAD. Fortaleza, Ceará. 2017.

CAST. Center for Applied Special Technology. Design Universal para Aprendizagem. Wakefield: Author, 2012.

CAST. Center for Applied Special Technology. Universal design for learning guidelines version 2.0. Wakefield: Author, 2011.

CAST. Center for Applied Special Technology. UDL and learning brain. Wakefield, MA: Author, 2018.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da comissão internacional sobre educação para o século XXI. São Paulo: Cortez: 2010.

FERNANDES, Stefan von Der Heyde et al. Fatores de influência na criatividade em equipes de projeto. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 11, 2014, São Paulo. Anais... São Paulo: Blucher, 2014. p. 3746-3758.

FIELD, Andy. Descobrindo a estatística usando o SPSS. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

HAIR JUNIOR, Joseph et al. Análise multivariada de dados. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

HUTCHESON, Graeme; SOFRONIOU, Nick. The multivariate social scientist: introductory statistics using generalized linear models. Thousand Oaks: Sage, 1999.

JUNG, Carlos Fernando. Metodologia para pesquisa & desenvolvimento: aplicada a novas tecnologias, produtos e processos. Rio de Janeiro: Axcel, 2004.

KOHL, Marta. Piaget-Vygotsky: novas contribuições para o debate. Rio de Janeiro: Ática, 2012.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

LEFRANÇOIS, Guy. Teorias da aprendizagem. 5. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

MACHADO, Carlos José Saldanha. O modelo explicativo de Herbert Alexander Simon sobre a descoberta científica. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, João Pessoa, v. 11, n. 1, p. 1-8, 2010.

NUNES, Clarisse; MADUREIRA, Isabel. Desenho universal para a aprendizagem: construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da Investigação às Práticas, Lisboa, v. 5, n. 2 p. 126-143, 2015.

PIAGET, Jean. Aprendizagem e conhecimento. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1979.

ROSE, David; GRAVEL, Jenna. Design universal para aprendizagem. In: PETERSON, Penelope; BAKER, Eva; MCGRAW, Barry (Ed.). Enciclopédia internacional da educação. Oxford: Elsevier, 2010. p. 119-124.

SIMON, Herbert Alexander. The sciences of the artificial. Massachusetts: MIT, 1996.

UNESCO – Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília, DF: Unesco, 2015.

Published

2023-06-19

How to Cite

Lima, M. A. M., & Oliveira, M. L. G. de. (2023). EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 39(1). https://doi.org/10.21573/vol39n12023.122553