Access to Higher Education Through Affirmative Action: In Search of Social Equity
Acesso ao ensino superior por meio de ações afirmativas no Brasil: em busca de equidade social
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol38n002022.120737Keywords:
Social equity, Affirmative Action Quota, Citizenship, Academic achievementAbstract
The objective of the research was to verify whether the difference in academic performance of beneficiaries and non-beneficiaries of quotas in the National High School Exam (ENEM) is reduced in comparison to that found by examining the Coefficient of Academic Performance (CAP). It also analyzes whether this reduction impacted the lives of graduates. The quantitative research found that the academic performance of the beneficiaries of the quota in the ENEM exam was lower, when the CAP is analyzed, 64.91% of the sub-variables indicated that there was no difference in performance between the two groups. The qualitative research found that in 100% of the statements made by undergraduate beneficiaries it was expressed a feeling that entering in the UFES and obtaining a degree resulted in changes in their lives.Downloads
References
Aguiar, L. C. (2012a). Um legado do século XX para a política educacional do século XXI: a teoria do capital humano. Revista Histedbr On-line, v. 10, n. 40, p. 126–144, 2012. Retrieved from: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639810
Aguiar, M. O. (2012b). Sentiment analysis em relatórios da administração divulgados por firmas brasileiras. Dissertação de mestrado apresentada ao programa de pós-graduação da FUCAPE.Vitória - ES. Retrieved from http://www.fucape.br/_public/producao_cientifica/8/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20Marcelo%20Otone%20Aguiar.pdf
Alphonse, F. (2015). Análise do programa de ação afirmativa e inclusão social (paais) implementado pela UNICAMP no período de 2005 - 2014. Dissertação de mestrado Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas. Retrieved from http://taurus.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/254126/1/Alphonse_Fritznel_M.pdf
Arapiraca, J. O. (1982). USAID e a educação brasileira. São Paulo: Cortez Autores Associados.
Baqueiro, D. F. de A. (2015). Equidade e eficácia na educação: contribuições da política de assistência estudantil na permanência e desempenho discente. Dissertação de Mestrado: Faculdade de Educação da Universidade Federal Bahia. Salvador. Retrieved from http://www.equidade.faced.ufba.br/sites/equidade.oe.faced.ufba.br/files/equidade_e_eficacia_na_educacao._contribuicoes_da_politica_de_assistencia_estudantil_na_permanencia_e_desempenho_discente.pdf.
Becker, G. S. (1964). Human capital a theoretical and empirical analysis, with special reference to education. New York: Columbia University Press.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação, 2017. Retrieved from http://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf
Brasil. (2012). Lei Federal nº 12.711/2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Retrieved from http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm
Bravo, R. D. S. (2002). Avaliação de políticas públicas educacionais: o caso do programa qualidade no ensino da secretaria de educação do estado do Paraná. Dissertação apresentada à Escola Brasileira de Administração Pública da Fundação Getúlio Vargas. Rio de Janeiro. Retrieved from http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/3634/000307897.pdf?sequence=1
Bussab, W. O., & Morettin, P. A. (2002). Estatística básica. São Paulo: Saraiva.
Carmo, C. R. S., & Almeida, S. de A. F. (2015). Exame Nacional de Avaliação de Desempenho de Estudantes (ENADE): a influência de variáveis qualitativas no desempenho dos alunos dos cursos de Ciências Contábeis. Revista de Auditoria, Governança e Contabilidade (RAGC), 3(7), 71-87. Retrieved from http://www.fucamp.edu.br/editora/index.php/ragc/article/view/602
Carneiro, B. L. V. (2015). O controle jurisdicional das políticas públicas: possibilidades, limites e parâmetros. Revista CEJ, 19(65). Retrieved from http://www.jf.jus.br/ojs2/index.php/revcej/article/viewArticle/2000
Carnoy, M.; Levin, H. (1987). Escola e trabalho no Estado capitalista. São Paulo: Cortez.
Creswell, J. W. (2009). Investigação qualitativa e projeto de pesquisa. (3th. ed.) Tradução de Sandra Mallmann Rosa. Porto Alegre: Penso.
Decker, A.; Evangelista, O. (2019). Educação na lógica do Banco Mundial: formação para a Sociabilidade Capitalista. Roteiro, v. 44, n. 3, 2019. Retrieved from: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23206/14025
Di Caro, L.; & Grella, M. (2013). Sentiment analysis via dependency parsing. Computer Standards & Interfaces, Amsterdam, 35(5), 442-453
Finkel, S.M. (1977). El capital humano: concepto ideológico. In: Labarca, G. (Org.). La educacion burguesa. México: Nueva Imagen.
Finkel, S.M. (1990). Crisis de acumulación y respuesta educativa de Ia "Nueva derecha". Revista Argentina de Educaciôn. Buenos Aires,1990.
Fonseca, J. G.; Ferreira, M. A. D. S. (2020). A Teoria do Capital Humano e a noção de empregabilidade: um estudo comparativo. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, 1(18). Retrieved from: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/7859/pdf>. Acesso em: 27 abr. 2021
Fraser, M. T. D. (2004). Da fala do outro ao texto negociado: discussões sobre a entrevista na pesquisa qualitativa. Revista Paideia, 14(28), 139-152. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/paideia/v14n28/04.pdf/
Frigotto, G. (1995). Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Ed. Cortez.
Kelniar, V. C., Lopes, J L., & Pontili, R. M. (2013). A teoria do capital humano: revisitando conceitos. VIII Encontro de Produção Científica e Tecnologia (EPCT). Anais. Campos Moirão: Paraná. Retrieved from http://www.fecilcam.br/nupem/anais_viii_epct/PDF/TRABALHOS-COMPLETO/Anais-CSA/ECONOMICAS/05-Vckelniartrabalhocompleto.pdf
Langoni, C. G. (2005). Distribuição de renda e desenvolvimento econômico do Brasil. Rio de Janeiro: FGV.
Mincer, J. (1958). Investment in human capital and personal income distribution. Journal of Political Economy, LXVI (4), 281-302. Retrieved from https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/258055
Moehlecke, S (2002). Ação afirmativa: história e debates no Brasil. Cadernos de pesquisa, 117(11), 197-217. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/cp/n117/15559
Moreira, G. C. (2008). O princípio da igualdade nas ações afirmativas e a política de quotas. In: Âmbito Jurídico, Rio Grande, XI, 58. Retrieved from http://www.ambitojuridico.com.br/site/index.php?n_link=revista_artigos_leitura&artigo_id=3166
Ney, M. G., Totti, M. E. F., & Reid, T. de L. S. (2010). A influência das condições socioeconômicas das famílias na qualidade da educação básica na região Norte Fluminense. Vértices, 12(1), 103-119. Campos dos Goytacazes/RJ. Retrieved from http://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/article/viewFile/1809-2667.20100008/240
Oliveira, D. J. S., & Bermejo, P. H. de S. (2017). Mídias sociais e administração pública: análise do sentimento social perante a atuação do governo federal brasileiro. Revista Organização e Sociedade, 24(82), 491-508. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/osoc/v24n82/1413-585X-osoc-24-82-0491.pdf
Oliveira, E. A. de, & Falavinha, D. H. S. (2010). Breves anotações sobre as ações afirmativas: conceito, abrangência e o princípio da igualdade. Retrieved from http://www.ambito-juridico.com.br/site/index.php?artigo_id=7862&n_link=revista_artigos_leitura
Oliveira, E. A. de. (2014). Políticas públicas sociais: ações afirmativas como instrumento jurídico para concretização da igualdade e o acesso à educação. Nucleus, 11(1).
Oliveira, I. M. (2015). Avaliação do método de análise de sentimento em mídias sociais aplicado na gestão social e política. Retrieved from http://www.cpihts.com/2003_10_19/Iris%20Oliveira.htm
Pang, B., & Lee, L. (2008). Opinion mining and sentiment analysis. Foundations and Trends in Information Retrieval, Washington, 2(1-2), 1-135.
Parente, C., Ramos, M., Marcos V., Cruz, S. & Veloso, H. (2011). The effects of education on patterns of youth integration into the labour market in Portugal. Sociologia, Problemas e Práticas, 65, 69-93.
Posternak, L. (2014). A teoria do capital humano no Brasil: o pioneirismo de Carlos Langoni. XVI Encontro de Regional de História da Anuph - Rio: Saberes e Práticas Científicas (Anais). Retrieved from http://www.encontro2014.rj.anpuh.org/resources/anais/28/1400198356_ARQUIVO_artigoANPUH2014.pdf
Ribeiro, M. (2015). Territory and Income Inequality in Metropolitan Regions in Brazil. Dados: Revista de Ciencias Sociais, 58(4), 913. Retrieved from: https://www.scielo.br/j/dados/a/kBKnWRqsPbyz6SGTBgFZgDL/abstract/?lang=en
Rocha, C. L. A. (1996). Ação afirmativa - o conteúdo democrático do princípio da igualdade jurídica. Revista de Informação Legislativa. 131. Retrieved from http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/176462/000512670.pdf?sequence=3
Rubin, M., Oliveira, F. &Nicholson,W.(2020). Racial Equity in Brazil. In S. Gooden (Eds), Global Equity in Administration: Nervous Areas of Government. Routledge.
Sales, T. (1994). Raízes da desigualdade social na cultura política brasileira. Revista brasileira de ciências sociais, 25(9), 26-37. Retrieved from http://www.anpocs.org.br/portal/publicacoes/rbcs_00_25/rbcs25_02.htm
Salm, C. (1980). Escola e trabalho. São Paulo: Brasiliense.
Santos, J. T. (2012). Ações afirmativas e educação superior no Brasil: um balanço crítico da produção. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 93(234). Retrieved from http://rbep.inep.gov.br/index.php/rbep/article/viewFile/447/433
Schultz, T. (1962). O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar.
Silva, F. J. C. (2012a). ENADE - um estudo sobre o desempenho das instituições de ensino superior nos anos de 2007 e 2010. Dissertação de Mestrado apresentada ao programa de pós-graduação em Economia da Universidade Católica Brasília. Retrieved from https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/123456789/469/1/Joao%20Carlos%20da%20Silva%20Filho.pdf
Silva, M. R. S. N. (2011). Que é a cidadania brasileira? What is the brazilian citizenship? Revista Sociologia Jurídica, 68.
Silva, N. T. (2012b). Política de cotas: um meio de garantir o princípio da igualdade. Conteúdo Jurídico, Brasília-DF,19. Retrieved from http://www.conteudojuridico.com.br/?artigos&ver=2.40606&seo=1
Silva, T. D. M. G. (2014). O impacto das ações afirmativas no ensino superior e o desempenho dos alunos. Dissertação de mestrado da Escola de Pós-Graduação em Economia da Fundação Getúlio Vargas. Retrieved from https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/11924
Sin, C.; Tavares, O.;& Amaral, A.(2016). Who is responsible for employability? Student perceptions and practices. Tertiary Education and Management, 22(1), 65–81, 2016. Retrieved from: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13583883.2015.1134634?journalCode=rtem20
Soares, J. F.; & Andrade, R. J. (2006). Nível socioeconômico, qualidade e equidade das escolas de Belo Horizonte. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, 14(50), 107-126. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/%0D/ensaio/v14n50/30410.pdf
Sobkowicz, P.; Kaschesky, M.; & Bouchard, G. (2012). Opinion mining in social media: modeling, simulating, and forecasting political opinions in the web. Government Information Quarterly, Amsterdam, 29(4), 470-479.
Tafadzwa, T. (2019). The social unemployment gap in South Africa: Limits of enabling socio- economic redress through expanding access to higher education. Education policy analysis archives, 27. Retrieved from: https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/4461
Tafner, P. (2006). Brasil: o estado de uma nação, mercado de trabalho, emprego e informalidade. IPEA.
Teixeira, M. de P. (2018). Democratizing the access to college education: Brazilian race/color classification in affirmative action’s debate. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. 26(100), Rio de Janeiro.
UFES (2015). Perguntas Frequentes (FAQ) – Portal do Aluno. Retrieved from https://aluno.ufes.br/Faq/faq_PortaldoAluno.pdf
Viana, G., & Lima, J. F. de. (2010). Capital humano e crescimento econômico. Interações, Campo Grande, 11( 2), 137-148. Retrieved from http://www.scielo.br/pdf/inter/v11n2/a03v11n2.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.