Financialization and education: notes on the national higher education evaluation system (Sinaes) at two universities of the Cogna holding in Mato Grosso

Authors

  • Marilda de Oliveira Costa Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Cáceres, MT, Brasil. marilda.costa@unemat.br https://orcid.org/0000-0001-6859-0041
  • Adriana Rodrigues dos Santos Brito Rede Estadual de Educação, Secretaria de Estado de Educação (SEDUC), Mirassol d’ Oeste, MT, Brasil. adriana_rsbrito@hotmail.com https://orcid.org/0000-0002-8809-1001

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol40n12024.140152

Keywords:

Financialization, Cogna, Higher Education, Sinaes

Abstract

The text approaches the performance in Sinaes of two universities in Mato Grosso – UNOPAR and University of Cuiabá, belonging to the Cogna holding –, regarding the General Course Index (GCI), the Preliminary Course Score (PCS) and Enade. Using a qualitative approach, the research focused on 10 courses of each institution, between 2010 and 2022, according to microdata from the Higher Education Census (2010-2022) and open data from e-MEC and INEP. Considering the courses and indicators analyzed, it can be concluded that the Enade score and the student's trajectory along the courses are related to the financialization of education.

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Author Biographies

Marilda de Oliveira Costa, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Cáceres, MT, Brasil. marilda.costa@unemat.br

Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (1992), mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), concluídos em 2005 e 2011, respectivamente. Cursou pós doutorado em Ciência da Educação, na espacialidade Organização e Administração Escolar, no Instituto de Educação da Universidade do Minho/Portugal (2016) e pós doutoramento no Núcleo de Estudos de Política e Gestão da Educação (NEPGE) - Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) (2024). Conselheira do Conselho Estadual de Educação de Mato Grosso (2019-2023). Vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNEMAT (PPGEdu/UNEMAT), gestão 2019-2021. Foi Coordenadora estadual da ANPAE Mato Grosso (2017-2019) e diretora da ANPAE Mato Grosso (2019 a 2023); Vice Presidente da ANPAE Região Centro Oeste (2023-2025). Atualmente é professora titular da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: política e gestão educacional, privatização da educação, Nova Gestão Pública (NPM)/gerencialismo.

Adriana Rodrigues dos Santos Brito, Rede Estadual de Educação, Secretaria de Estado de Educação (SEDUC), Mirassol d’ Oeste, MT, Brasil. adriana_rsbrito@hotmail.com

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação - PPGEdu– UNEMAT/Cáceres – MT; Integrante do Grupo de Pesquisa GEPEPE/UNEMAT – MT. Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT/ Cáceres (2000), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Ciências de Wenceslau Braz (2014) e graduação em Enfermagem pela Faculdade de Quatro Marcos (2010). Professora na rede estadual de educação – SEDUC/MT, lotada no município de Mirassol d’ Oeste - MT, na disciplina de Biologia. Possui experiencia na área de Biologia Geral, e especialização em Química – UFLA (2007), Enfermagem em Saúde da Família – ICE (2011) e Urgência e Emergência em enfermagem – ICE (2011).

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Published

2024-11-19

How to Cite

Costa, M. de O., & Rodrigues dos Santos Brito, A. (2024). Financialization and education: notes on the national higher education evaluation system (Sinaes) at two universities of the Cogna holding in Mato Grosso. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 40(1). https://doi.org/10.21573/vol40n12024.140152

Issue

Section

A educação sob interesse das finanças: análise sobre novas hierarquias e desigualdades na organização da educação