Distance education in Brazil: a historical overview of the last five years of the modality in the country
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol40n12024.131088Keywords:
Distance education, Pandemic covid-19 (SARS-CoV-2), Statistical data, Higher Education CensusAbstract
The work analyzes the percentage of higher education courses in Brazil that offer the Distance Education modality (EaD), during the SARS-COV-2 Pandemic. Methodologically, it uses exploratory and descriptive research (Severino, 2007). For the collection of quantitative and statistical data, it used the Higher Education Census, referring to the years 2017 to 2021. It concludes that the pandemic contributed to the increase in distance education courses, however, we observed the influence of the Brazilian government's incentive for the propagation of this modality in the country.
Downloads
References
ANDRADE, Karen. O desafio da Educação 4.0 nas escolas. CanalTech, mar. 2018. Disponível em: https://canaltech.com.br/mercado/o-desafio-da-educacao-40-nas-escolas-109734. Acesso em: 22 mar. 2023.
BARRETO, Raquel Goulart. Política de educação a distância: a flexibilização estratégica. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (Org.). Políticas de currículo em múltiplos contextos. São Paulo: Cortez, 2006, p. 187-204.
BARRETO, Raquel Goulart. Configuração da política nacional de formação de professores a distância. In: SOMMER, Luís Henrique (Org.). Educação a Distância e Formação de Professores: problemas, perspectivas e possibilidades. Em Aberto, v. 23, n. 84, p. 33-45, 2010. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/download/2466/2204. Acesso em: 17 jul. 2023.
BARRETO, Raquel Goulart. A recontextualização das tecnologias da informação e da comunicação na formação e no trabalho docente. Educação & Sociedade, v. 33, n. 121, p. 985-1002, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/S3v8C4TJdsLFbVyCNG4VpHN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 jul. 2023.
BEHAR, Patrícia Alejandra. Competências em Educação a Distância. Porto Alegre: Penso, 2013.
BOHADANA, Estrella; VALLE, Lílian do. O quem da educação a distância. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 42, p. 551-564, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZJGrxmty8KrhSJGzJqBCxh/?lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2023.
BONWELL, Charles C.; EISON, James A. Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. ASHE-ERIC Higher Education Reports. Washington DC: George Washington University, 1991.
BRASIL. Portaria Normativa nº 2, de 10 de janeiro de 2007. Dispõe sobre os procedimentos de regulação e avaliação da educação superior na modalidade a distância. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/portarias/portaria_n_2-07_polo.pdf. Acesso em: 12 Jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 26 maio 2017, edição 100, seção 1, p. 3. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/legisla09.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília: INEP, 2017. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2018/censo_da_educacao_superior_2017-notas_estatisticas2.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2018/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília: INEP, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2020.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília: INEP, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2021/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2021.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 525, de 29 de novembro de 2022. Dispõe sobre o Cronograma do Censo da Educação Superior 2022. Diário Oficial da União, 1º dez. 2022, edição 224, seção 1, p. 49. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-525-de-29-de-novembro-de-2022-447017101. Acesso em: 22 mar. 2023.
CHAVES, Vera Lúcia Jacob. Expansão da privatização/mercantilização do ensino superior brasileiro: a formação dos oligopólios. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 111, p. 481-500, abr.-jun. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/SFTYDmV3zhBxfdTPRVBR78m/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2023.
GALVANI, Eduardo. Reflexões sobre a “escola ubíqua”: netnografia e etnografia digital como instrumentos para a compreensão dos processos de ensino/aprendizado nos ambientes virtuais. Revista Sobre Tudo, v. 21, n. 1, p. 239-266, 2021. Disponível em: https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/sobretudo/article/view/4682. Acesso em: 19 jul. 2023.
INSTITUTO SEMESP. Pesquisa de Graduação e Pós-Graduação (Lato Sensu) 2021. São Paulo: SEMESP, 2021. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2021/12/Pesquisa-Graduacao-e-Pos-Graduacao-Instituto-Semesp-1.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
LEHER, Roberto. 25 anos de educação pública: notas para um balanço do período. In: GUIMARÃES, C. (org.), BRASIL, I.; MOROSINI, M. V. Trabalho, Educação e Saúde: 25 anos de formação politécnica no SUS. Rio de Janeiro: EPSJV, 2010. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/livro_25_anos.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.
LEHER, Roberto. Mercantilização da educação, precarização do trabalho docente e o sentido histórico da pandemia Covid 19. Revista de Políticas Públicas, 26 (Especial), p. 78–102, 2022. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2865.v26nEp78-102. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/20262. Acesso em: 17 jul. 2023.
MALANCHEN, Julia. Política de educação a distância: democratização ou canto da sereia? Revista HISTEDBR On-line, n. 26, p. 209-216, 2007. Disponível em: https://gepeto.ced.ufsc.br/files/2015/03/julia_politica.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.
MOORE, Michael G.; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
MORAN, José Manoel. O que é Educação a Distância. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2002.
MUNHOZ, Antonio Siemsen. O estudo em ambiente virtual de aprendizagem: um guia prático. Curitiba: InterSaberes, 2013.
OLIVEIRA, Nathan Peixoto et al. A evolução da universidade no contexto do ensino a distância e das TICs. Texto Livre, v. 13, n. 2, p. 201-215, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24378. Acesso em 19 jul. 2023.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DO COMÉRCIO. Education Services. 23 set. 1998. Disponível em: https://goo.gl/reebsH. Acesso em: 10 jul. 2023.
NASCIMENTO, Alberico Francisco do; MENDES, Claudia Regina Brito. Educação 4.0: Uma Prática Pedagógica na contramão dos postulados da educação politécnica. In: COLÓQUIO NACIONAL E COLÓQUIO INTERNACIONAL, 5., 2., 2019, Natal. Anais [...] Natal: IFRN - Câmpus Natal Central, 2019. p. 1-11. Disponível em: https://ead.ifrn.edu.br/coloquio/trabalhos-por-eixo-v-coloquio-nacional-e-ii-coloquio-internacional/. Acesso em: 19 jul. 2023.
PAIVA, Lauriana Gonçalves de. Do giz colorido ao data show: uma conex@o desconect@d@. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2010.
PASSOS, Marize Lyra Silva. Da Educação 1.0 a Educação 4.0: os caminhos da educação e as novas possibilidades. 2019. Disponível em: https://bityli.com/WFUSUE. Acesso em: 22 mar. 2023.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei; BECHARA, Gabriela Natacha; GRUBBA, Leilane Serratine. Era digital e controle da informação. Revista Em Tempo, v. 20, n. 1, p. 1- 14, 2020. Disponível em: https://revista.univem.edu.br/emtempo/article/view/3268. Acesso em: 19 jul. 2023.
ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; FERREIRA, Martins dos Santos Ferreira; CARVALHO, Jaciara de Sá. Educação e Tecnologia na literatura acadêmica on-line em português. In: FERREIRA, Martins dos Santos Ferreira; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; CARVALHO, Jaciara de Sá. Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: UNESA/SESES, 2017. Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.
SELWYN, Neil. Educação e Tecnologia: questões críticas. In: FERREIRA, Martins dos Santos Ferreira; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; CARVALHO, Jaciara de Sá. Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: UNESA/SESES, 2017. Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, Andréa Villela Mafra da. A Interação entre Aluno e Conteúdo Material Didático Impresso na Educação a Distância. Revista Informática na Educação: teoria & prática, v. 17, n. 2, p. 89-97, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/40844. Acesso em: 19 jul. 2023.
SILVA, Andréa Villela Mafra da. Políticas Educacionais no Brasil: A articulação entre as tecnologias, o tecnicismo e a pedagogia de resultados. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, v. 11, n. 27, p. 1-20, 2016. Disponível em: https://interin.utp.br/index.php/a/article/view/287. Acesso em: 19 jul. 2023.
SILVA, Andréa Villela Mafra da. Educação e tecnologia no contexto da pandemia de covid-19: interfaces entre os pressupostos da Unesco e o parecer CNE/CP Nº 05/2020. Democratizar (Faetec), v. 13, n. 2, p. 70-83, 2020. Disponível em: http://faeterj-petropolis.hospedagemdesites.ws/democratizar/index.php/dmc/issue/viewIssue/32/209. Acesso em: 19 jul. 2023.
ZUIN, Antonio Álvaro Soares. Educação a distância ou educação distante? O Programa Universidade Aberta do Brasil, o tutor e o professor virtual. Educação & Sociedade, v. 27, n. 96, p. 935-954, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LMsrPDLkf3zyJ3bJJd7YMMJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.