“RACE” AND STRUCTURAL RACISM: (RE)THINKING TEACHER TRAINING AT ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol39n12023.129304Keywords:
teacher training, ethnic-racial relations, anti-racism.Abstract
This article aims to foster reflection on the qualification of basic education teachers in the light of discussions on ethnic-racial relations, the legal framework on such issues, and research on possibilities to build school curricula and antiracist teacher training. The theoretical and methodological approach chosen to build such reflection is theoretically based on the sociological concepts of “race” and “structural racism”; it was methodologically constituted through bibliographical research on education and ethnic-racial relations as well as documentary analysis of the legislation on the matter. It can be concluded that the body or work researched demonstrates that the qualification of teachers on the issue of ethnic-racial relations calls for a theoretically honed outlook toward the recognition of structural racism in schools, able to favor anti-racist pedagogical practices which may contribute to the betterment of society as more democratic.
Downloads
References
AGUIAR, Márcio Mucedula; PIOTTO, Débora Cristina; CORREA, Bianca Cristina. Relações étnico-raciais e formação docente: situações de discriminação racial na educação infantil. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 2, p. 373-388, 2015. Disponível em:
https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1092/415. Acesso em 10 jul, 2021.
ALMEIDA, Sílvio de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.
AVRITZER, Leonardo & GOMES, Lilian. Política de reconhecimento, raça e democracia no Brasil. DADOS – Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 56, n. 1, p. 39-68, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/dados/v56n1/a03v56n1.pdf Acesso em: 7 jul. 2021.
BERSANI, Humberto. Racismo estrutural e o direito à educação. Educação em Perspectiva, v.8, n. 3, p. 380-397, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6975/2829. Acesso em: 8 Jul. 2021.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 2003.
BRASIL. Orientações e Ações para educação das relações étnico raciais. Brasília: SECAD, 2006.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, 2004. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/diversas/temas_interdisciplinares/diretrizes_curriculares_nacionais_para_a_educacao_das_relacoes_etnico_raciais_e_para_o_ensino_de_historia_e_cultura_afro_brasileira_e_africana.pdf. Acesso em: 8 Jul, 2021.
BRASIL. Plano Nacional de implementação das diretrizes curriculares nacionais para as relações étnico raciais e para o ensino de História e cultura afro brasileira e africana. Brasília: MEC/SECADI, 2013.
BRITO, Vanessa de. o Pré-Vestibular para Negros e Carentes (PVNC) e a construção da identidade étnica. Periferia, v. 10, n. 2, p. 278-301, jul./dez. 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/18968/25565. Acesso em: 14 jul. 2021.
CARVALHO, Marília de. Quem são os meninos que fracassam na escola? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 34, nº 121, p. 11-40, jan/abr. 2004. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/cp/a/55Vsf556pygQr74vN6djNGH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 20 ago. 2022.
CARVALHO, Marília de. Gênero, raça e avaliação escolar: um estudo com alfabetizadoras. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.39, nº. 138, p.837-866, set./dez., 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/9RXMN89BXpqLPTL7Tcqy7cK/abstract/?lang=pt. Acesso em 21 ago. 2022.
CAVALLEIRO, Eliane. Educação antirracista: compromisso indispensável para um mundo melhor. In: CAVALLEIRO, E. (org.). Racismo e antirracismo na educação: repensando nossa escola. São Paulo: Selo Negro, 2001. p. 141-160.
COELHO, Wilma de Nazaré Baía. Formação de professores e relações étnico-raciais (2003-2014): produção em teses, dissertações e artigos. Educação em Revista, v. 34, n. 69, p. 97-122, maio/jun. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/9vRxhL8qTN7xPyjQfhYj7qz/abstract/?lang=pt#. Acesso 20 ago. 2022.
COELHO, Wilma de Nazaré Baía; COELHO, Mauro Cézar. Os conteúdos étnico-raciais na educação brasileira: práticas em curso. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 47, p. 67-84, jan./mar. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/t4drGjZZj4dpnxV7nqK4JBp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 20 jul. 2022.
COELHO, Wilma de Nazaré Baía; BRITO, Nicelma Josenila Costa. Dez anos da lei n. 10.639/2003 e a formação de professores e relações raciais em artigos (2003/2013): um tema em discussão. Rev. Práxis Educacional (ONLINE), v. 16, n. 39, p. 19-42, abr./jun./ 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6358/4691. Acesso em 21 ago. 2022.
DAYRELL, Juarez & JESUS, Rodrigo Ednilson. Juventude, ensino médio e os processos de exclusão escolar. Educação e Sociedade – CEDES, Campinas, v. 37, nº. 135, p. 407-423, abr./jun., 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vDyjXnzDWz5VsFKFzVytpMp/
Acesso em: 7 Jul. 2021.
DIAS, Luciana. Entrevista com Eliane Cavalleiro. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 25, p. 185-189, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4901. Acesso em: 13 jul. 2021.
FANON, Frantz. Em defesa da revolução africana. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1980.
FANON, Frantz. Pele negra máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FERREIRA, Verônica. A questão étnico-racial na formação de professores: análise de currículos. 1ª ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2019.
FIGUEIREDO, Angela & GROSFOGUEL, Ramon. Racismo à brasileira ou racismo sem racistas: colonialidade do poder e a negação do racismo no espaço universitário. Sociedade e Cultura. Goiânia, v. 12, nº. 2, p. 223-234, jul./dez. 2009. Disponível em:
https://revistas.ufg.br/fcs/article/view/9096. Acesso em: 26 jun, 2021.
GAUDIO, Eduarda. Perspectiva negra decolonial: a insurgência de intelectuais negros/as em cursos de Pedagogia de universidades do Sul do Brasil. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/222083. Acesso em: 20 ago. 2022.
GÓIS, João Bosco. Quando raça conta: um estudo de diferenças entre mulheres brancas e negras no acesso e permanência no ensino superior. Revista Estudos Feministas, v. 16, n. 3, p. 743-768, set./dez., 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/3QxT6X7P6GzCG9hkBg9Db3d/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 13 jul. 2021.
GOMES, Nilma Lino. Experiências étnico-culturais para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 3ª ed., 2011.
GONÇALVES, Luiz Alberto & SILVA, Petronilha Beatriz. Movimento negro e educação. Revista Brasileira de Educação, n. 15, p. 134-158, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n15/n15a09.pdf. Acesso em: 6 jul. 2021
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje – Anpocs, p. 223-244, 1984. Disponível em:
https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7395422/mod_resource/content/1/GONZALES%2C%20L%C3%A9lia%20-%20Racismo_e_Sexismo_na_Cultura_Brasileira%20%281%29.pdf. Acesso em: 20 ago 2022.
GUIMARÃES, Antônio Sérgio. Racismo e antirracismo no Brasil. Novos Estudos CEBRAP, n. 43, p. 26-44, 1995. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2128310/mod_resource/content/1/ASG_racismo_e_anti_racismo_NE%2043_1995.pdf. Acesso em 6 jul. 2021.
GUIMARÃES, Antônio Sérgio. Como trabalhar com raça em sociologia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n.1, p. 93-107, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v29n1/a08v29n1.pdf. Acesso em 30 jun. 2021.
MARQUES, Eugênia & SILVA, Wilker. Os desafios epistemológicos e práticos para o enfrentamento do racismo no contexto escolar. Revista Práxis Educacional, v.16, n. 39, p. 72-90, abr./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6360/4693. Acesso em 12 jul. 2021.
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. In: Programa de educação sobre o negro na sociedade brasileira [S.l: s.n.], 2004. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4275201/mod_resource/content/1/Uma-abordagem-conceitual-das-nocoes-de-raca-racismo-dentidade-e-etnia.pdf. Acesso em 26 jun. 2021.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes, LINS, Monica Regina. Pedagogia decolonial e didática antirracista. In: CANDAU, V. (Org.). Pedagogia decoloniais e interculturalidade: Insurgências. [livro eletrônico]. 1ª ed. Rio de Janeiro: Apoena, 2020.
OLIVEIRA, Míria Gomes de; SILVA, Vinícius Baptista. Educação Étnico-Racial e Formação Inicial de Professores: a recepção da Lei 10.639/03. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 1, p. 183-196, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/N5yVC4xvdnqQ9SNBPnGRC4z/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jul. 2022.
PEREIRA, Amilcar. O movimento negro brasileiro e a lei nº 10.639/2003: Da criação aos desafios para a implementação. Revista Contemporânea de Educação. Rio de Janeiro, v. 12, n. 22, p. 13-30, ago/dez de 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/3452. Acesso em 19 ago 2022.
RODRIGUES, Gerusa. Estranhou o quê? Preto pode ter o mesmo que você: um estudo sobre trajetórias escolares de estudantes negras e negros do Ensino Médio de um colégio da rede estadual em Petrópolis/RJ. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Católica de Petrópolis, 2022.
SILVÉRIO, Valter. Relações étnico-raciais e educação: entre a política de satisfação de necessidades e a política de transfiguração. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 2, p. 35-65, 2015. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1219. Acesso em: 30 jun. 2021.
SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.
VITORINO, Diego. Quem precisa de uma educação antirracista? Uma discussão sobre o papel dos professores no combate ao racismo e a discriminação em sala de aula. Revista Teias, v. 12, n. 26, p. 131-142. Set./dez. 2011. Disponível em:
https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24215. Acesso em: 17 jul. 2021.
WAGNER, Roy. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.