A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol39n12023.123018

Keywords:

Mission Statement, Brazilian Federal Universities, Corpus Linguistics

Abstract

The present article has investigated the lexicon of mission statements from 62 Brazilian federal universities, by using Voyant Tools in order to identify the most word frequent terms, their co-occurrences and the context of their application. The results have revealed the presence of three recurring themes: knowledge, formation of people, and society development. Contrary to studies carried out in other countries, it has been found out that the declarations have few elements of distinction among them, except for the region of operation, which may reflect similar organizational formats.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lincon Rodrigues Dias Simões, Universidade Federal do Ceará (IFCE), Fortaleza, CE, Brasil

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Mestre em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior-UFC (2011) e graduado em Ciências Contábeis, pela Universidade Estadual do Ceará-UECE (2004). Atualmente, ocupa o cargo de contador (desde 2009) na Reitoria do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE, com lotação na Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação-PRPI.  

Maria Isabel Filgueiras Lima Ciasca, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, CE, Brasil

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (1988), mestrado em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2003). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Avaliação de Sistemas, Instituições, Planos e Programas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação de ensino-aprendizagem, avaliação, alfabetização, educação infantil e formação de professores.

References

ALEGRE, Inés; BERBEGAL-MIRABENT, Jasmina; GUERRERO Adrián; MAS-MACHUCA, Marta. The real mission of the mission statement: A systematic review of the literature. Journal of Management & Organization, v. 24, n. 4, p. 456-473, 2018. https://doi.org/10.1017/jmo.2017.82

ARAÚJO, Monique Albers; MICHELON, Paula de Souza; LUNKES, Rogério João. Missão Institucional: Análise dos Elementos de Pearce II (1982) na Missão das Universidades Públicas Brasileiras. Revista Ambiente Contábil - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036, v. 10, n. 2, p. 114-130, 15 jun. 2018.

BARREYRO, Gladys Beatriz; ROTHEN, José Carlos. Percurso da avaliação da educação superior nos Governos Lula. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 1, p. 61-76, jan./mar. 2014.

BART BAETZ, Christopher Kenneth Mark. The relationship between mission statements and firm performance: An exploratory study. Journal of management studies, v. 35, n. 6, p. 823-853, 1998.

BARTKUS, Barbara; GLASSMAN, Myron; MCAFEE, Bruce. Mission statement quality and financial performance. European Management Journal, v. 24, n. 1, p. 86-94, 2006. <https://doi.org/10.1016/j.emj.2005.12.010>

BRASIL. Ministério da Educação. Comissão Especial de Avaliação. SINAES: bases para uma nova proposta de avaliação da educação superior brasileira. Brasília: MEC: 2004a.

BRASIL. Ministério da Educação. Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior (CONAES). Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES). Orientações gerais para o roteiro da auto-avaliação das instituições. Brasília: MEC, 2004b.

CAMPBELL, Andrew. Mission Statements. Long Range Planning, v. 30, n. 6, p. 931-932, 1987. http://dx.doi.org/10.1016/S0024-6301(97)00084-8

CORTÉS-SANCHEZ, Julian David. Mission statements of universities worldwide: Text mining and visualization. Intangible Capital, v. 14, n. 4, p. 584-603, 2018. Disponível em: <https://www.intangiblecapital.org/index.php/ic/article/ view/1258>. Acesso em: 04 fev. 2022. http://dx.doi.org/10.3926/ic.1258

CORTÉS, Julian David; RIVIERA, Liliana; CARBONELL, Katerina Bohle. Mission statements in universities: Readability and performance. European Research on Management and Business Economics. v. 28, 2022.

FEGERT, Jonas; STEIN, Carolin; PEUKERT, Christian; WEINHARDT, Chistof. Mission statement accomplished: promises and challenges in using e-participation for mission statement development. IADS International Journal on Computer Science and Information Systems. Vol. 16, No. 1, p.30-45, 2021.

FORTE, Sérgio Henrique Arruda Cavalcante; PEREIRA, Maíse Soares. A construção e disseminação da missão nas instituições de ensino superior no Ceará. Revista Gestão & Tecnologia, v. 2, n. 1, set. 2010. Disponível em: . Acesso em: 03 fev. 2022. https://doi. org/10.20397/2177-6652/2003.v2i1.128

KOSMÜTZKY, Anna. Mission Statements and the Transformation of German Universities into Organizational Actors, Recherches sociologiques et anthropologiques v. 47, n. 1, 2016, Disponível em: http://journals.openedition.

org/rsa/1594; Acesso em: 03 fev. 2022. https://doi.org/10.4000/rsa.1594

PEARCE II, John; DAVID, Fred. Corporate mission statement: the bottom line. The Academy of management Executive, v. 1, n. 2, p. 109-116, 1987.

POLLACH, Irene. Taming Textual Data: The Contribution of Corpus Linguistics to Computer-Aided Text Analysis. Organizational Research Methods, vol. 15, no. 2, pp. 263–287, 2012. https://doi.org/10.1177/1094428111417451

RIBEIRO, Raimunda Maria da Cunha. A natureza da gestão universitária: influência de aspectos político-institucionais, econômicos e culturais. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 3, n. 2, p. 357–378, 2017. DOI: 10.22348/ riesup.v3i2.7787. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index. php/riesup/article/view/8650609>. Acesso em: 1 fev. 2022.

SEEBER, Marco; BARBERIO, Vitaliano; HUISMAN, Jeroen; MANPAEY, Jelle. Factors affecting the content of universities’ mission statements: an analysis of the United Kingdom higher education system. Studies in Higher Education, v. 44, n. 2, p. 230-244, 2019. https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1349743

TYLER, Ralph Winfred. The Service Study Years: 1929 to 1938. In: MADAUS, George F.; STUFFLEBEAM, Daniel L. Educational evaluation: classic works of Ralph W. Tyler. New York: Springer, 1989.

VERHINE, Robert. Evan. Avaliação e regulação da educação superior: uma análise a partir dos primeiros 10 anos do SINAES. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 20, n. 3, p. 603-619, nov. 2015.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação Educacional - algumas idéias precursoras. Educação e Seleção, São Paulo, n. 06, p. 63–70, 2013. Disponível em: . Acesso em: 24 jan. 2022.

VIANNA, Heraldo Marelim. Natureza das medidas educacionais. In: Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 60, p. 118–134, 2014. DOI: 10.18222/ eae246020143310. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/eae/ article/view/3310>. Acesso em: 24 jan. 2022.

Published

2023-06-19

How to Cite

Rodrigues Dias Simões, L., & Filgueiras Lima Ciasca, M. I. (2023). A STUDY ON THE MISSION STATEMENTS OF THE BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES . REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 39(1). https://doi.org/10.21573/vol39n12023.123018