NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21573/vol39n12023.112810

Keywords:

Policy, Clientelism, Teacher shortage

Abstract

This study analyzes the relationship between politics and the scarcity of licensed math teachers in Corrente, a town in Piauí State, Brazil. Anchored on qualitative research in the light of sociology and social psychology, we aim to answer the question: what do the narratives of teachers reveal about the scarcity of math teachers in this town? The interviewees answered the open questions in two in-depth interviews. Then, we conducted a content analysis on the responses, according to Bardin (2016), which allowed us to understand the relationship between clientelist politics and the scarcity of math teachers in Corrente

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Author Biography

Flávio de Ligório Silva, Instituto Federal da Bahia, Barreiras, BA, Brasil

Possui graduação em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007), mestrado (2011) e doutorado (2018) em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia da educação matemática, formação de professores e processos de ensino-aprendizagem. Atualmente é professor do Instituto Federal da Bahia, Campus Barreiras, Departamento de Ensino Superior, Barreiras, BA, Brasil.

E-mail: flavio.ligorio@ifba.edu.br

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Published

2023-03-16

How to Cite

Silva, F. de L. (2023). NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL. REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 39(1). https://doi.org/10.21573/vol39n12023.112810