NARRATIVES ABOUT THE SCARCITY OF LICENSED TEACHERS INMATHEMATICS IN CORRENTE, PIAUÍ, BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.21573/vol39n12023.112810Keywords:
Policy, Clientelism, Teacher shortageAbstract
This study analyzes the relationship between politics and the scarcity of licensed math teachers in Corrente, a town in Piauí State, Brazil. Anchored on qualitative research in the light of sociology and social psychology, we aim to answer the question: what do the narratives of teachers reveal about the scarcity of math teachers in this town? The interviewees answered the open questions in two in-depth interviews. Then, we conducted a content analysis on the responses, according to Bardin (2016), which allowed us to understand the relationship between clientelist politics and the scarcity of math teachers in Corrente
Downloads
References
BAUER, M. W.; AARTS, B. A construção do corpus: um princípio para a coleta de dados qualitativos. In: ________. (orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 12ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARROS, A. M. O Clientelismo e a Política Brasileira na Educação Municipal no Nordeste. Revista da Faculdade de Direito de Caruaru, v. 39, p. 9-32, 2008. Disponível em: <https://www.yumpu.com/pt/document/view/12778154/clientelismo-e-politica-brasileira-na-educacao-municipal>. Acesso em: 18 nov. 2016.
Brasil. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Seção 1. p. 27833. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-norma-pl.html>. Acesso em: 28 abr. 2016.
COUTO, E. P. As raízes do patrimonialismo de estado no Brasil. Revista Habitus, v. 14, n. 1, p. 100-112, 2016. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/habitus/article/view/11479/8429>. Acesso em: 28 mar. 2021.
COSTA, F. L. D. Relações estado-sociedade no Brasil: representações para uso de reformadores. Dados, v. 52, n. 1, p. 161-199, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0011-52582009000100005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 mar. 2021.
FAORO, R. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 3ª ed., São Paulo: Globo, 2001, p. 824.
FELDMAN, A; ALVES, C. A. S. A política de contratação de professores temporários em Portel (PA). Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 36, n. 2, p. 539-579, 2020.
GANDINI, R. Características patrimonialistas do Estado brasileiro: anotações para estudos de política educacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 24, n. 2, p. 197-213, 2008.
HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. 26ª ed., São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
LEAL, V. N. Coronelismo, enxada e voto: o município e o regime representativo no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 7. ed., 2012.
OLIVEIRA, R. F. D.; OLIVEIRA, V. C. D. S.; SANTOS, A. C. D. Beneficiários ou reféns? o patrimonialismo na perspectiva dos cidadãos de Poço Fundo. Cadernos EBAPE.BR, v. 9, n. 4, p. 950-966, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-39512011000400002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 28 mar. 2021.
SARAIVA, F. C. M. O patrimonialismo e seus reflexos na administração pública brasileira. Controle, v. 17, n. 2, p. 334-363, 2019. Disponível em: <https://revistacontrole.tce.ce.gov.br/index.php/RCDA/article/view/530>. Acesso em: 28 mar. 2021
STRAUSS, A.; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento da teoria fundamentada. 2ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
TARDIF, Maurice. Saberes Profissionais dos Professores e Conhecimentos Universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. ANPED, São Paulo, n. 13, p. 5-24, jan./abr. 2000. Disponível em: <http://www.joinville.udesc.br/portal/professores/jurema/materiais/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf>. Acesso em: 31 mar. 2017.
VELOSO, G. R. Clientelismo: uma instituição política brasileira. 2006. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) - Universidade de Brasília, Brasília, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Brazilian Journal Policy and Administration of Education of the Brazilian Association Policy and Administration of Education uses the Creative Commons - Attribution-Non-Commercial 4.0 International license as a basis for transferring rights, for open access journals (Open Archives Initiative - OAI). Open access means free availability on the Internet so that users can read, download, copy, distribute, print, search or reference the full text of the documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without financial, legal or technical barriers.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the article with acknowledgment of authorship and initial publication in this Journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg, in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of published work.