THE SUPERVISED PRACTICE AND THE EDUCATIONAL FORMATION: PERCEPTIONS FROM REPORTS OF LIFE STORIES

Authors

  • Josilda da Conceição Novacoski da Silva Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO
  • Leonides Ferreira da Silva

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-0003.85949

Keywords:

Educational Formation, Life Histories, Supervised Practice.

Abstract

The present work is the result of a research carried out with 4th year undergraduate students in Geography and its main objective is the importance of Supervised Practice in the training of future teachers. The research sought to visualize the profile of the subjects, perceive the challenges and how overcomes found without results of the Supervised Practice, as well as a relation with the professional future. The research was carried out with 28 academics and from the data obtained by the questionnaires, 7 academics were selected, which produced the reports on their life histories with perspectives to evidence the importance of the Supervised Practice in the initial teacher training. From the experience with the subjects, a research with continuity through the master project, aiming at the role of the curricular component for the graduates of the Degree course in Geography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josilda da Conceição Novacoski da Silva, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Mestranda no Programa de pós Graduação em Geografia (PPGG) -Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO, Campus Universitário do Cedeteg(2017-2019). Graduada em Geografia Licenciatura pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO (2016). Participou do Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID) no período de abril de 2014 a fevereiro de 2016. Suas pesquisas possuem temáticas voltadas à Formação Inicial e Continuada de Professores, Educação Ambiental e Ensino de Geografia. Participa do grupo de Pesquisas Educação Geográficas e Cartografia para Escolares(EDUCARTgeo) ligado ao Departamento de Geografia da UNICENTRO.

 

Leonides Ferreira da Silva

Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da UNICENTRO, na área de concentração: Dinâmica da Paisagem e dos Espaços Rurais e Urbanos, linha de pesquisa: Cartografia Social no Planejamento Ambiental l, orientado pela Professora Dra. Marquiana de Freitas Vilas Boas Gomes, no período de 2014 a 2016.Possui graduação em Geografia Bacharelado pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2009), onde atuou como professor nas disciplinas de Cartografia, Geotecnologia, Planejamento Urbano e Desenvolvimento Regional e Políticas Públicas.

Published

2018-09-12

How to Cite

SILVA, J. da C. N. da; SILVA, L. F. da. THE SUPERVISED PRACTICE AND THE EDUCATIONAL FORMATION: PERCEPTIONS FROM REPORTS OF LIFE STORIES. Para Onde!?, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 205–211, 2018. DOI: 10.22456/1982-0003.85949. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/paraonde/article/view/85949. Acesso em: 25 jun. 2025.