The geography that is intended and geography that teaches: the challenges of PIBID in the practice of geography education in the brazilian public schools

Authors

  • Debora Cristina Vieira de Simas Mestranda da Universidade de Estado do Rio de Janeiro Professora da Rede Estadual do Rio de Janeiro Professora da Rede Municipal de São Gonçalo

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-0003.85599

Keywords:

Geography Teaching, PIBID, Teachers’ education.

Abstract

The objective of this article is to analyze the curricular practices developed at “PIBID” on the Geography subproject “Saber Escolar e Formação Docente na Educação Básica” - “School Knowledge and Faculty Schooling for Primary School” of UERJ- FFP, sponsored by CAPES-MEC. The aforementioned program aims at Faculty Schooling, supporting public schools on the transformation of the school environment and the enhancement of Geography Teaching. In the current contradictory setting and overwhelming social inequality, “PIBID” stands as resistance. Applying historical dialectic materialism which allows comparison between the discrepancies and conflicts experienced at school in the current historical context and taught Geography’s own contradictions, exercising “geographical thinking”, it is possible to act effectively in the school space, articulating the space “lived to perceived to produced” to social practice

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Debora Cristina Vieira de Simas, Mestranda da Universidade de Estado do Rio de Janeiro Professora da Rede Estadual do Rio de Janeiro Professora da Rede Municipal de São Gonçalo

Professora de Geografia, formada pela Universidade Federal Fluminense, Pós Graduada em Geografia pelo Colégio Pedro II e estudante do curso de Mestrado em Geografia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Atuo como professora na Rede Pública Estadual no Instituto de Educação Clélia Nanci, onde participo do projeto financiado pela CAPES, o PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência); orientada pelo Professor pós Dr Marcos Antônio Campos  Couto. Participante do Núcleo de Pesquisas em Meditação Laica Educacional, do(a) Colégio Pedro II liderado pela professora Claudia Maria de Luca. Fui bolsista da Pró- Docência da Universidade Federal Fluminense e estagiária da - K2 Sistemas e Projetos Ltda. Tenho experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Humana, Geografia Escolar e Linguagem Cartográfica, atuando principalmente nos seguintes temas: Conceitos e Temas da Geografia, Práticas Educativas, Metodologia de Ensino, Produção de Material Didático e Formação Docente.

Published

2018-09-12

How to Cite

SIMAS, D. C. V. de. The geography that is intended and geography that teaches: the challenges of PIBID in the practice of geography education in the brazilian public schools. Para Onde!?, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 90–98, 2018. DOI: 10.22456/1982-0003.85599. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/paraonde/article/view/85599. Acesso em: 24 jun. 2025.