LÍNGUA POMERANA

ENTRE APAGAMENTOS E RESISTÊNCIAS NO CONTEXTO ESCOLAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2238-8915.134978

Abstract

The study investigated the use of the Pomeranian language in a third-year elementary school class in Canguçu (RS), a municipality where the Pomeranian language is co-official. The survey, carried out during the pandemic (2021-2022), included interviews with the teacher, who speaks the Pomeranian language, and a conversation with the students. Data categorization, through textual analysis, indicated negative impacts of historical language policies on the preservation of the Pomeranian language, impacting on the maintenance of the cultural identity of this group. It was inferred that, due to the silencing policy, later generations lost access to their mother tongue, factors that resulted in cultural and identity loss, however recent initiatives for the inclusion of bilingualism are being discussed, but are limited to certain locations, without national consolidation. The study underscores the importance of understanding such historical processes to value and preserve minority languages and linguistic diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Myrna Susan Gowert Madia Berwaldt, Universidade Federal de Pelotas

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGEA, na Universidade Federal de Pelotas - UFPel. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEDU da Universidade Federal do Rio Grande – FURG (2021). 

Gabriela Medeiros Nogueira, Universidade Federal de Rio Grande-FURG

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas (Ufpel-2011); pós-doutorado na University of Illinois at Urbana-Champaign (2016) e  na University of Canterbury - Nova Zelândia (2019). Professora associada no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande. 

Patrícia Weiduschadt, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação, ênfase em História da Educação pela UNISINOS (2012). Atualmente atua profissionalmente como Professora Efetiva da Universidade Federal de Pelotas, lotada no Departamento de Fundamentos da Educação - Faculdade da Educação. 

Published

2023-12-20

How to Cite

GOWERT MADIA BERWALDT, Myrna Susan; MEDEIROS NOGUEIRA, Gabriela; WEIDUSCHADT, Patrícia. LÍNGUA POMERANA: ENTRE APAGAMENTOS E RESISTÊNCIAS NO CONTEXTO ESCOLAR. Organon, Porto Alegre, v. 38, n. 76, 2023. DOI: 10.22456/2238-8915.134978. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/134978. Acesso em: 11 aug. 2025.