Reflections about photography, anthropology, and cultural heritage: Fotoativa Association

Associação Fotoativa

Authors

Keywords:

Anthropology, Photography, Cultural Heritage

Abstract

Based on the history of the Fotoativa Association work and its impact on photographic production in Pará and the occupation of urban space in the city of Belém, what reflections can be made on heritage when we take photography as a starting point? To carry out this research, historiographical data on photography in Pará from the 1980s onwards was based on the work of Marisa Mokarzel (2014) and Orlando Maneschy (2012). For an anthropological analysis, analyzing the unique characteristics of its construction process and relationship with subjects (GEERTZ, 1997), photography in Pará - crossed by Fotoativa - constitutes a system of thought (SAMMAIN, 2018) and constantly changing cultural signs that possess and represent the values of social groups (FERNANDES; ROCHA; CARELLI, 2021). Based on this action, the association can play a role in social transformation when we consider the association's history of action within the operating chain of heritage (BARBOZA; MENDONÇA, 2024).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raphael da Luz Melo, Universidade Federal do Pará

Bacharel em Museologia (FAV/UFPA) e mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Patrimônio Cultural – PPGPatri/UFPA.

John Fletcher Couston Junior, Universidade Federal do Pará

Professor da Faculdade de Artes Visuais (ICA/FAV/UFPA) e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Patrimônio Cultural (PPGPatri/UFPA). Doutor em Antropologia pelo PPGA/UFPA, com pesquisa sanduíche na Universidad del Cauca, em Popayán, Colômbia (primeiro semestre de 2015), e Mestre em Artes pelo PPGArtes/UFPA. Possui pesquisa sobre Arte Contemporânea nas Amazônias. É membro da Associação Fotoativa e da Associação Brasileira de Críticos de Arte (ABCA).

References

AIKAWA, Noriko. Visión Histórica de la Preparación de la Convención Internacional de la UNESCO para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. In: UNESCO (Org.). Patrimonio Inmaterial. Paris, UNESCO, 2004, p. 140-153.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre, L&PM Editores, 2018.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo, Brasiliense, 1987, p. 222-232.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas ou o gaio saber inquieto: O olho da história, III.Belo Horizonte, Editora UFMG, 2018.

CONVENÇÃO PARA SALVAGUARDA DO PATRIMÔNIO CULTURAL IMATERIAL, 2003, Paris, Convenção para a salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial, Paris, UNESCO, 2003.

DOS SANTOS, Ilton Ribeiro. Galeria de Arte de Belém Theodoro Braga: fluxograma de símbolos nos difíceis dias humanos. Revista Literária Talares/ESMAC, Ananindeua,2016, n.3, p. 37-43. 2016.

FERNANDES, Rosane Patricia; ROCHA, D. B.; CARELLI, M. Entre coisas colecionadas e coleções musealizadas: funções e valores da materialidade histórica, Revista Estudios Históricos, Uruguai, 2021, n. 26, p. 1-29, dez. 2021.

FOTOATIVA, Associação. Quem somos. Disponível em: https://fotoativa.org.br/A-Fotoativa. Acesso em: 02 de nov. de 2024.

GEERTZ, Clifford. O saber local. Petrópolis, Vozes, 1997.

INGOLD, Tim. Materials against materiality, Archaeological Dialogues, Inglaterra, 2007, n. 1, p. 1-16, abr. 2007.

LIMA, Tânia Andrade. Cultura Material: a dimensão concreta das relações sociais. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi: Ciências Humanas, Belém, 2011, n. 1, p. 11-23, 2011.

MAGNO, Luciana Loureiro Figueira. Miguel Chikaoka: fotografia como prática da liberdade. 2012. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.

MANESCHY, Orlando. Amazônia, lugar da experiência. Belém, Editora UFPA, 2013.

MANESCHY, Orlando. O corpo sutil das imagens: fotografias de Gratuliano Bibas.

Fotografia contemporânea paraense: panorama 80/90. In: PARÁ, Secretaria de Estado da Cultura. Fotografia Contemporânea Paraense: Panorama 80/90. Belém, SECULT-PA, 2002, p. 194-200.

MOKARZEL, Marisa. Navegante da luz: Miguel Chikaoka e o navegar de uma produção experimental. Belém, Kamara Kó Fotografias, 2014.

MOKARZEL, Marisa. Terras Amazonianas, Terras Brasis. In: MANESCHY, Orlando.

Amazônia, lugar da experiência. Belém, Editora UFPA, 2013, p. 37-44.

MORAES, Cleodir. Faces expressivas de uma experiência coletiva: artes plásticas e cinema em Belém dos anos 1960. Domínios da Imagem, Belém, 2020, n. 26, p. 33-64, jul. 2020.

OLSEN, B. Material culture after text: re-membering things, Norwegian Archaeological Review, Noruega, 2003, n. 2, p. 87-104, 2003.

PARÁ. Secretaria de Estado da Cultura. Fotografia contemporânea paraense: panorama 80/90. Belém, SECULT-PA, 2002.

PESSOA, Fernando. O Livro do Desassossego. São Paulo, Companhia das Letras, 2023, p. 166.

SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. Campinas, Editora da Unicamp, 2012.

Published

2025-04-26

How to Cite

DA LUZ MELO, R.; FLETCHER COUSTON JUNIOR, J. Reflections about photography, anthropology, and cultural heritage: Fotoativa Association: Associação Fotoativa. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 26, n. 70/2, p. 261–279, 2025. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/145249. Acesso em: 27 apr. 2025.