Reflections about photography, anthropology, and cultural heritage: Fotoativa Association
Associação Fotoativa
Keywords:
Anthropology, Photography, Cultural HeritageAbstract
Based on the history of the Fotoativa Association work and its impact on photographic production in Pará and the occupation of urban space in the city of Belém, what reflections can be made on heritage when we take photography as a starting point? To carry out this research, historiographical data on photography in Pará from the 1980s onwards was based on the work of Marisa Mokarzel (2014) and Orlando Maneschy (2012). For an anthropological analysis, analyzing the unique characteristics of its construction process and relationship with subjects (GEERTZ, 1997), photography in Pará - crossed by Fotoativa - constitutes a system of thought (SAMMAIN, 2018) and constantly changing cultural signs that possess and represent the values of social groups (FERNANDES; ROCHA; CARELLI, 2021). Based on this action, the association can play a role in social transformation when we consider the association's history of action within the operating chain of heritage (BARBOZA; MENDONÇA, 2024).
Downloads
References
AIKAWA, Noriko. Visión Histórica de la Preparación de la Convención Internacional de la UNESCO para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. In: UNESCO (Org.). Patrimonio Inmaterial. Paris, UNESCO, 2004, p. 140-153.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre, L&PM Editores, 2018.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo, Brasiliense, 1987, p. 222-232.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas ou o gaio saber inquieto: O olho da história, III.Belo Horizonte, Editora UFMG, 2018.
CONVENÇÃO PARA SALVAGUARDA DO PATRIMÔNIO CULTURAL IMATERIAL, 2003, Paris, Convenção para a salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial, Paris, UNESCO, 2003.
DOS SANTOS, Ilton Ribeiro. Galeria de Arte de Belém Theodoro Braga: fluxograma de símbolos nos difíceis dias humanos. Revista Literária Talares/ESMAC, Ananindeua,2016, n.3, p. 37-43. 2016.
FERNANDES, Rosane Patricia; ROCHA, D. B.; CARELLI, M. Entre coisas colecionadas e coleções musealizadas: funções e valores da materialidade histórica, Revista Estudios Históricos, Uruguai, 2021, n. 26, p. 1-29, dez. 2021.
FOTOATIVA, Associação. Quem somos. Disponível em: https://fotoativa.org.br/A-Fotoativa. Acesso em: 02 de nov. de 2024.
GEERTZ, Clifford. O saber local. Petrópolis, Vozes, 1997.
INGOLD, Tim. Materials against materiality, Archaeological Dialogues, Inglaterra, 2007, n. 1, p. 1-16, abr. 2007.
LIMA, Tânia Andrade. Cultura Material: a dimensão concreta das relações sociais. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi: Ciências Humanas, Belém, 2011, n. 1, p. 11-23, 2011.
MAGNO, Luciana Loureiro Figueira. Miguel Chikaoka: fotografia como prática da liberdade. 2012. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.
MANESCHY, Orlando. Amazônia, lugar da experiência. Belém, Editora UFPA, 2013.
MANESCHY, Orlando. O corpo sutil das imagens: fotografias de Gratuliano Bibas.
Fotografia contemporânea paraense: panorama 80/90. In: PARÁ, Secretaria de Estado da Cultura. Fotografia Contemporânea Paraense: Panorama 80/90. Belém, SECULT-PA, 2002, p. 194-200.
MOKARZEL, Marisa. Navegante da luz: Miguel Chikaoka e o navegar de uma produção experimental. Belém, Kamara Kó Fotografias, 2014.
MOKARZEL, Marisa. Terras Amazonianas, Terras Brasis. In: MANESCHY, Orlando.
Amazônia, lugar da experiência. Belém, Editora UFPA, 2013, p. 37-44.
MORAES, Cleodir. Faces expressivas de uma experiência coletiva: artes plásticas e cinema em Belém dos anos 1960. Domínios da Imagem, Belém, 2020, n. 26, p. 33-64, jul. 2020.
OLSEN, B. Material culture after text: re-membering things, Norwegian Archaeological Review, Noruega, 2003, n. 2, p. 87-104, 2003.
PARÁ. Secretaria de Estado da Cultura. Fotografia contemporânea paraense: panorama 80/90. Belém, SECULT-PA, 2002.
PESSOA, Fernando. O Livro do Desassossego. São Paulo, Companhia das Letras, 2023, p. 166.
SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. Campinas, Editora da Unicamp, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 ILUMINURAS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição BY-NC.
O envio dos trabalhos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação para a revista, a qual é filiada ao sistema Creative Commons, atribuição CC BY-NC (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). O autor é integralmente responsável pelo conteúdo do artigo e continua a deter todos os direitos autorais para publicações posteriores do mesmo, devendo, se possível, fazer constar a referência à primeira publicação na revista. Esta não se compromete a devolver as contribuições recebidas.
O(s) autor(es) que submete (m) artigos para publicação na revista Iluminuras são legalmente responsáveis pela garantia de que o trabalho não constitui infração de direitos autorais, isentando a Revista Iluminuras quanto a qualquer falha quanto a essa garantia.