Fashion in movements: considerations about indigenous representation in brazilian fashion

Authors

  • Sarah Rocksane Araújo FECAP

DOI:

https://doi.org/10.22456/1984-1191.138051

Keywords:

Communication, Advertising, indigenous people, image, diversity

Abstract

The text addresses fashion as a social field in constant transformation, reflecting cultural and social changes. Fashion images can be fundamental for sociological analysis, revealing ideologies, values ​​and tensions present in this field. The article presents an analysis of the covers of Elle and Vogue Brasil magazines between 2020 and 2022, questioning how indigenous images, symbols and narratives are conveyed in these publications.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUDOT. François. Moda do Século. São Paulo: Cosac & Naify. 2008.

BARTH, Fredrik. 2000. “Os grupos étnicos e suas fronteiras”. In: Fredrick Barth & Tomke Lask (orgs.). O guru, o iniciador e outras variações antropológicas. Rio de janeiro: Contra Capa Livraria

BARTHES, Roland. Sistema de moda. São Paulo: Companhia Editorial Nacional, Editora da Universidade de São Paulo, 1979.

BELTING, Hans. 2006. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac & Naify.

BUITONI, Dulcília. Imprensa feminina. 2ª Ed. São Paulo: Editora Ática, 1991.

CALDAS, Dario. Universo da moda. São Paulo: Anhembi Morumbi, 1999.

CRANE, Diana. A moda e seu papel social. São Paulo, Ed. Senac, 2006.

PETRUCCELLI, José Luis. SABOIA, Ana Lucia. Características étnico-raciais da população: classificação e identidades. Rio de Janeiro: IBGE, 2013. Disponível em: https://bit.ly/2QwjvQ7

HALL, Stuart. 2006. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP & A.

HINERASKY, Daniela A. Jornalismo de moda no Brasil: da especialização à moda dos blogs. Anais do VI Colóquio de Moda, 2010, Anhembi Morumbi, São Paulo – SP.

JECUPÉ, Kaká Werá. A terra dos mil povos: história indígena do brasil contada por um índio. 2. ed. São Paulo: Editora Peirópolis, 2020. 130 p.

JOFFILY, Ruth. O jornalismo e a produção de moda. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1991.

KAMBEBA, Marcia Wayna. Ay Kakyri Tama. São Paulo: Editora Jandaíra, 2018. 72 p.

KADIWÉU, Idjahure. Tembetá. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2019. 206 p.

KOPENAWA, Davi. A queda do céu. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. 768 p.

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020. 128 p.

LAGROU, Els. 2009. Arte indígena no Brasil. Rio de Janeiro: C/Arte.

ROSSI, Túlio Cunha. Feminilidade e suas imagens em mídias digitais: questões para pensar gênero e visualidade no século xxi. Tempo Social, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 235-255, 2017.

XAKRIABÁ, Edgar Kanaykô. Etnovisão: o olhar indígena que atravessa a lente. 2019. 130 f. Tese (Doutorado) - Curso de Antropologia, Antropologia Social, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

Published

2024-06-28

How to Cite

ARAÚJO, S. R. Fashion in movements: considerations about indigenous representation in brazilian fashion. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 25, n. 67, 2024. DOI: 10.22456/1984-1191.138051. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/138051. Acesso em: 26 apr. 2025.