The public school and the city of Portão/RS: universes created and observed through different windows

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1984-1191.137386

Keywords:

Housing. School. City. Retired teachers.

Abstract

The main objective of this article is to identify elements present in the narratives and images of teachers, now retired, about the reminiscences of their careers in education. These women, who worked in the early years of elementary school, deal with the views of the school towards the city and the city towards the school. The dialogues present observations from different windows: from schools, from the homes of each school community, from satellites to glimpse the spaces and from the media, as the ethnography took place during social distancing due to the Covid19 pandemic. Throughout the investigation, one can see the construction of the subjectivity of each research partner and the way in which each place has transformed, analyzing it from different angles. The universes created, recreated and reinvented over time are one of learning, subtleties and affection. Inhabiting these public spaces, both in the school and in the city, leaving marks, is typical of teachers and it is important that they are the ones who narrate these existential territories.

 

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Author Biographies

Sandra Maria Costa dos Passos Colling, Universidade Feevale

Pós-Doutoranda, Doutora e Mestra em Processos e Manifestações Culturais pela Universidade Feevale, participante do Grupo de Pesquisa Metropolização e Desenvolvimento Regional (Feevale, CNPq). Pesquisa com foco em memória, cultura, mulheres, envelhecimento, urbanização, educação e saúde. Especialista em Arteterapia e graduada em Artes Visuais pela Universidade Feevale. Possui aperfeiçoamento em Arte-Educação Integral e Contemporânea pelo Centro de Estudos e Informações Técnicas Educacionais e Culturais. Atua com assessoria em educação e como avaliadora de Feiras Multidisciplinares a nível escolar, de municípios do Vale do Rio do Sinos e na Mostratec. 

Magna Lima Magalhães, Universidade Feevale

Doutora em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Docente do Curso de História da Universidade Feevale (RS/Brasil) e do Programa em Processos e Manifestações Culturais da Universidade Feevale.

Ana Luiza Carvalho da Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pós-Doutora nas Universidades: Denis Diderot - Paris VII, França; Freie Universität Berlin, Alemanha e d'Evry Val d’Essonne, França. Doutora em Antropologia (Université Paris Descartes, Paris V, França). Mestra em Antropologia Social (Universidade Federal do Rio Grande do Sul). Professora colaboradora no Programa de Antropologia Visual/UFRGS e coordenadora de pesquisa do Banco de Imagens e Efeitos Visuais/ Laboratório de Antropologia Social/UFRGS.

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Published

2024-06-28

How to Cite

COLLING, S. M. C. dos P.; LIMA MAGALHÃES, M.; CARVALHO DA ROCHA, A. L. The public school and the city of Portão/RS: universes created and observed through different windows. ILUMINURAS, Porto Alegre, v. 25, n. 67, 2024. DOI: 10.22456/1984-1191.137386. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/137386. Acesso em: 27 apr. 2025.