Mais Educação Program in Latin America: legacies for deprived children and youth

Authors

Keywords:

Education Policy, Childhood, Youth, Integral Education, Extended School Day

Abstract

This paper aims to situate the emergence of Programa Mais Educação (PME - More Education Program) in the political and educational context of Latin America and analyze the social significance of this experience for deprived children and youth in Brazil. This discussion is carried out in light of the State Reform of the 1990s and social studies on childhood and youth. It identifies in PME evidence of both the neoliberal trend experienced by Latin America, marked by rupture, continuity and setbacks, and the legacies of this policy regarding the expansion of the right to education through a concept of integral education centered on children and youth, their cultures and territories.

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Author Biographies

Levindo Diniz Carvalho, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Levindo Diniz Carvalho é Professor Adjunto da FaE / UFMG e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSJ. Doutor e Mestre em Educação pela UFMG e graduado em Pedagogia. Seus principais temas de interesse são: Educação Integral; Educação Infantil; Infância e cultura; Cidadania na infância. É membro dos grupos TEIA - Territórios Educação Integral e Cidadania e NEPEI - Núcleo de Pesquisa sobre Infância e Educação Infantil. 

Bárbara Ramalho, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Bárbara Bruna Ramalho é Doutoranda, Mestre em Educação e Pedagoga pela FaE / UFMG. Professora da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte, atuou na gestão municipal do Programa Escola Integrada. Interessa-se pela abordagem das desigualdades escolares a partir dos temas: Educação Integral; Organização Escolar; Cultura Escolar e Educação Decolonial. É membro do grupo TEIA - Territórios Educação Integral e Cidadania.

Kildo Adevair dos Santos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Kildo Adevair dos Santos é Doutorando em Políticas Públicas da Educação e Profissão Docente no Doutorado Latino-Americano da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Membro do Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente - GESTRADO. Atua como Coordenador pedagógico na rede municipal de educação de Ibituruna/MG.

Published

2019-03-13

How to Cite

Carvalho, L. D., Ramalho, B., & Santos, K. A. dos. (2019). Mais Educação Program in Latin America: legacies for deprived children and youth. Educação & Realidade [Education & Reality], 44(1). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/80711

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