Didactic Books of Geography: a cartographic language study

Authors

  • Clodoaldo José Bueno Prado Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná (SEED), Curitiba/PR
  • Sonia Maria Marchiorato Carneiro Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba/PR

Keywords:

Geographic Education. Spatial Citizenship Consciousness. Cartographic Language. Didactic Books.

Abstract

The article aims at socializing a research on didactic Geography books for last years within primary Brazilian school (3rd and 4rth Circles), regarding cartographic language. It was qualitatively assessed the relation of discursive texts and activities to maps, with focus on spatial citizenship consciousness. The theoretical referral summoned the concept of Geographic Education as compromised with pupil´s citizenship; and the cartographic maps in school as methodological instruments relating contents with geographical spatiality. Results reveal desirable trends of the cartographic contents within the sampled collection, but there remains a lack of improvement as to pedagogical articulation of texts and maps, and of those with activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clodoaldo José Bueno Prado, Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná (SEED), Curitiba/PR

Clodoaldo José Bueno Prado é graduado em Geografia pela Faculdade Estadual de Ciências e Letras de Campo Mourão (2000); Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2014); Atualmente é Professor da Secretaria de Estado da Educação do Estado do Paraná. Tem experiência na área de Educação, com ênfase no estudo de livros didáticos, Geografia, linguagem cartográfica e Educação.

Sonia Maria Marchiorato Carneiro, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba/PR

Sonia Maria Marchiorato Carneiro é graduada em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (1977), com Mestrado em Educação (1986) e Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento (1999), pela Universidade Federal do Paraná. Atualmente é professora do programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná, atuando nas áreas de educação geográfica e educação ambiental.

Published

2017-06-16

How to Cite

Prado, C. J. . B., & Carneiro, S. M. M. (2017). Didactic Books of Geography: a cartographic language study. Educação & Realidade [Education & Reality], 42(3). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/56967

Issue

Section

Articles