Mirrors postcolonial, colonial images: discourses and representations of the Portuguese in History textbooks produced Angolan after independence (1979-2000)

Authors

  • Anderson Ribeiro Oliva Professor do Departamento de História da Universidade de Brasília-UnB

DOI:

https://doi.org/10.22456/1983-201X.45490

Keywords:

Identity, Post-colonial studies, Angola, Teaching, Colonization

Abstract

The article is intended to analyze part of the discourses and elaborate representations of the Portuguese in history textbooks produced and used in Angola during the period following the political independence of the country in 1975. The text presented, the result of a larger investigation, is referenced on the theoretical frameworks related to African Studies, Cultural Studies and the Postcolonial, to identify the form as part of the Angolan didactic production approved, promoted and disseminated the understanding of national identity and colonial and post-colonial relations with the Portuguese. From the listed assumptions selected for an initial reflection two books produced between 1979 and 2000 for the fourth grade of schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anderson Ribeiro Oliva, Professor do Departamento de História da Universidade de Brasília-UnB

Doutor em História Social e Professor Adjunto do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília. Áreas de atuação: História da África, Estudos Pós-Coloniais, Ensino de História da África. Grande parte de sua produção intelectual está voltada para as temáticas relacionadas às identidades, ideias e representações elaboradas sobre os africanos no contexto pós-colonial e ao Ensino de História da África.

References

APPIAH, K. A. Na Casa de Meu Pai: a África na filosofia da cultura. Contraponto, Rio de Janeiro, 1997.

BARBOSA, M. F. Nação, um discurso simbólico da modernidade. Crítica Cultural, Palhoça, v. 6, n. 1, p. 203-216, jan./jun. 2011.

BHABHA, H. K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

CHATTERJEE, P. Colonialismo, Modernidade e Política. Salvador: EDUFBA; CEAO, 2004.

FALOLA, T. Nacionalizar a África, culturalizar o Ocidente e reformular as humanidades na África. Afro-Ásia, UFBA, n. 36, p. 9-38, 2007.

GILROY, P. Multicultura e Convivialidade na Europa Pós-Colonial. A Urgência da Teoria. Lisboa: Tinta da China; Fundação Calouste Gulbenkian, p. 167-188, 2007.

HALL, S. Da diáspora. Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2009.

MBEMBE, A. As formas africanas de auto-inscrição. Revista Estudos Afro-Asiáticos, Rio de Janeiro, ano 23, n. 1, p. 171-209, 2001.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA REPÚPLICA DE ANGOLA. História, Iniciação à História, Ensino de Base, 4ª classe. Lisboa: Artes Gráficas/Galeria do Tempo; Luanda: INIDE-MED, 2000.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO DA REPÚPLICA POPULAR DE ANGOLA. Iniciação à História de Angola, Ensino de Base, 4ª classe. Luanda: ME; Plátano Editora, 1979.

OLIVA, A. R. Entre Conquistas e Descobertas: abordagens da história africana entre os séculos VII e XVIII nos manuais escolares portugueses. O ensino de história da África em debate: saberes, práticas e perspectivas. Goiânia: PUC de Goiás, 2011, p. 129-154.

______. O que as lições de história ensinam sobre a África? Reflexões acerca das representações da história da África e dos africanos nos manuais escolares brasileiros e portugueses. Revista Solta a Voz, v. 20, p. 214-231, 2009.

______. História da África nos bancos escolares: representações e imprecisões na literatura didática. Estudos Afro-Asiáticos (UCAM. Impresso), Rio de Janeiro, v. 25, n.3, p. 421-461, 2003.

SÁ, A. L. A ideia de Pós-Colónia em cientistas sociais africanos na diáspora. 7º Congresso Ibérico de Estudos Africanos, Anais eletrônicos, CEA-ISCTE, Lisboa, p. 1-9. 2010. Disponível em: https://repositorio.iscte.pt/handle/10071/2308. Acesso em: 20 dez. 2013.

Published

2014-07-28

How to Cite

Oliva, A. R. (2014). Mirrors postcolonial, colonial images: discourses and representations of the Portuguese in History textbooks produced Angolan after independence (1979-2000). Anos 90, 21(40), 227–249. https://doi.org/10.22456/1983-201X.45490

Issue

Section

Dossiê: História das Sociedades Africanas: temas, questões e perspectivas de estudo