Violência Espectral: Arte e desaparecimento no México pós-Ayotzinapa

Autores

  • Joaquin Barriendos Associate Professor at UNAM (National Autonomous University of Mexico).

DOI:

https://doi.org/10.22456/2179-8001.111379

Palavras-chave:

México. Arte Contemporânea. Ayotzinapa. Desaparecimento. Memória. Direitos Humanos

Resumo

Resumo

No México contemporâneo, a memória virou um campo de batalha. O caso Ayotzinapa (2014) – uma caso de violação de direitos humanos orquestrada pelo Estado ainda não solucionado, com 43 estudantes desaparecidos – transformou o espaço público em uma luta permanente entre a amnésia governamental e as políticas da verdade. O surgimento de fossas comuns clandestinas em todo o país resultou também em uma nova forma de violência, caracterizada pela materialidade espectral do corpo ausente. O artigo pesquisa a relação entre desaparecimento, memória social e ativismo criativo na arte mexicana recente. Como estudo de caso, a partir de investigações da agência Forensic Architecture realizadas no México, analisaremos o papel da cultura visual na articulação do que o autor descreve como performatividade dos direitos humanos.

 

Abstract

In Mexico, memory has become a battlefield nowadays. The Ayotzinapa case (2014) –a still unresolved State-level human rights violation, including the disappearance of 43 students– transformed the public space into a permanent struggle between governmental amnesia and the politics of truth. With the emergence of various massive clandestine graves all across the country, a new form of violence emerged, characterized by the spectral materiality of the absent body. In this article, I elaborate on the relation between disappearance, social memory, and creative activism in recent Mexican art. Using the investigations of Forensic Architecture in Mexico as a case study, the text discusses the role of visual culture in the articulation of what I call the performativity of human rights.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Joaquin Barriendos, Associate Professor at UNAM (National Autonomous University of Mexico).

Professor Associado da Universidade Nacional Autônoma do México (UNAM). Desenvolve sua pesquisa na intersecção da arte latino-americana com o cosmopolitismo estético modernista. É autor de vários livros, incluindo Archivos Fuera de Lugar (2017), Juan Acha. Revolutionary Awakening (2017), Art Geography and the Global Challenge of Critical Thinking (2011), e Geoestética y Transculturalidad (2007).

Referências

Barriendos, Joaquin. “Spectral Topographies: Fosses, Aesthetics and the Politics of Truth in Mexico” [trabalho apresentado no Musée D'Art Contemporain de Montréal em 31 de março de 2017, como parte do International Symposium on Topographies of Mass Violence, organizado pela Université du Québec à Montréal (UQAM)].

Baskin, Deborah R. Ira B. Sommers. “Crime-Show-Viewing Habits and Public Attitudes Toward Forensic Evidence: The "CSI Effect" Revisited” in: The Justice System Journal, Vol. 31, No. 1 (2010), pp. 97-113.

Bois, Yve-Alain, Michel Feher, Hal Foster and Eyal Weizman. “On Forensic Architecture: A Conversation with Eyal Weizman” in: October, No. 156, (Spring, 2016), pp. 116–140.

Joyce, Christopher, Eric Stover. Witnesses from the Grave: The Stories Bones Tell. Little Brown & Co, 1991.

Junger, Sebastian. “The Forensics of War” in: Vanity Fair, October, 1999.

Keenan, Thomas. “Counter-forensics and Photography” in: Grey Room, No. 55, (Spring 2014), pp. 58-77.

Nora, Pierre. “Between memory and history: les Lieux de Mémoires” in: Representations, No. 26, 1955, pp. 7-24.

Rancière, Jacques. “Intolerable Image” in: The Emancipated Spectator. New York, Verso: 2009.

Sekula, Allan. “Photography and the Limits of National Identity” in: Grey Room, No. 55, (Spring, 2014), pp. 28-33.

Sicilia, Javier. “Las fosas de Jojutla: otro crimen pendiente” in: Proceso, (August 6, 2016).

Steyerl, Hito. “Missing People: Entanglement, Superposition, and Exhumation as Sites of Indeterminacy” in: The Wretched of the Screen. Berlin: Sternberg Press, 2012, pp. 138-159.

Weizman, Eyal, Anselm Franke. Forensis: The Architecture of Public Truth. Berlin: Sternberg Press, 2014.

Weizman, Eyal, Thomas Keenan. “The Image is the Bone” in: Mengele's Skull: The Advent of A Forensic Aesthetics. Berlin: Sternberg Press, 2012.

Weizman, Eyal. Forensic Architecture: Violence at the Threshold of Detectability. New York: Zone Books, 2017.

Arquivos adicionais

Publicado

2019-12-30

Como Citar

Barriendos, J. (2019). Violência Espectral: Arte e desaparecimento no México pós-Ayotzinapa. PORTO ARTE: Revista De Artes Visuais (Qualis A2), 24(42). https://doi.org/10.22456/2179-8001.111379